Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Monday, January 26, 2009

Sambal Goreng



Adoi...bangun subuh2 tadi..jenguk kedai depan rumah..
alamak tutup lagi..ish,ish..ni yang aku nak marah ni..
org lain beraya org kita yang sibuk tutup kedai...
dah plan dalam pale otak mlm tadi..harini tak payah masak..
beli jer sarapan pagi merangkap makan tenghari.
Petang nanti ada pasar tani..cantikk..tk yah masak lagi..
ni lah perihalnya bila tkde org lelaki dalam rumah..opps..
yang dua org budak laki2 dalam rumah tu apa bende..
maksud aku..lelaki yang bernama suami...
akhirnya dtg ilham..lama gak tak buat benda ni..
Inilah yang aku masak arini...inilah sambal goreng
favourite x hsb dan anak2 Idalara....

SAMBAL GORENG

CILI YANG SIAP DIBLEND - 1 MANGKUK sedang
BAWANG BESAR 2 BUTIR - TUMBUK KASAR
BAWANG PUTIH 6 ULAS - TUMBUK KASAR
IKAN BILIS 1 MANGKUK COMEL - TUMBUK KASAR
IKAN BILIS DIGORENG GARING - UNTUK DITABUR.
SESUDU TEH GARAM HALUS
BAHAN PERASA JIKA SUKA.
MINYAK MASAK SEMESTINYA.

CARA2NYA

PANASKAN MINYAK MASAK
TUMISKAN CILI DAN KESEMUA BAHAN TUMBUK.
BIARKAN APINYA SEDERHANA.
TUMIS HINGGA BETUL2 MASAK DAN AGAK GARING.
(LEBIH KURANG 45 MINIT)UTK MEMASTIKAN
CILI BENAR2 MASAK DAN GARING SUPAYA TAHAN LAMA.
MASUK GARAM DAN BAHAN PERASA.
CAMPURKAN DENGAN IKAN BILIS YG SIAP DIGORENG.

Sedap di makan dengan roti atau cucur udang.sangat sesuai
untuk dibawa bekalan perjalanan jauh atau bila masuk hutan
mcm Kamezaim..hehehe..(sambal goreng ini boleh tahan sampai seminggu)

6 comments:

ieyra said...

nampak macam best sangat sambal goreng akak tu.....mesti sedap sehingga menjilat jari...hehehe

Idalara said...

mng sedap ieyra...kegemaran ank2 akak tu...

Kamezaim said...

aduhai,tertelan air liur ni sebentar..hehe sedap ke idalara? hehehe klu sedap bagitahu,klu tak sedap buat tak tahu je ye..hehe

Kamezaim said...

kegemaran anak2 idalara ye..haha sebab no choice..hehe

Idalara said...

hahahaha..tguk tu budak nakal dah bg komen..sajerr je. nak cuba sedap tk meh idalara buatkan.

ieyra said...

kalu auntie nak buat lagi jgn lupa panggil ieyra untuk jadi juri tetap setiap masakn auntie k

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...