Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Sunday, January 18, 2009

Jalan ke Syurga Amat Mudah

Daripada Abu Abdillah Jabir bin Abdullah Al-Ansari,bahawa seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah SAW : "Apakah pendapat tuan jika saya melakukan solat fardu (lima waktu),berpuasa pada Bulan Ramadhan,menghalalkan apa yang halal,mengharamkan apa yang haram dan tidak menambahkan sesuatu pun padanya,adakah aku akan masuk ke dalam syurga(Hadis riwayat Muslim)
Jalan ke syurga adalah jelas dan mudah kerana Allah sudah menentukan baginya batasan dan amalan yang menyampaikan seseorg itu kepadanya. Apa yang penting ialah iltizam seseorang melakukan apa yang difardukan serta meninggalkan perkara yang diharamkan.
Sesungguhnya Allah tidak meletakkan beban dan kesusahan yang tidak mampu dipikul hambanya. Ia sejajar firman Allah yang maksudnya : " Allah menghendaki yang mudah dan tidak menghendaki yang sukar bagi kamu"(Surah Al- Baqarah - ayat 185)
Seharysnya jika kita mengharapkan kejayaan di dunia dan akhirat,maka kita hendaklah menjadi 'tamak' untuk menduduki kedudukan tinggi di sisi Allah dengan tidak meninggalkan amalan sunat dan mendekati perkara makruh.
Apa yang paling penting kita memohon keredhaan dan rahmat Allah di dunia dan akhirat jua..renung2kan bersama.

Sumber : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...