Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Friday, January 30, 2009

Hati Aduhai Hati

Biasa kalau kita dengar org kata...anak kamu ni kurang darah..nak tambah darah makanlah hati ayam atau hati lembu...maka kita yang nak tambah darah anak pun bergasaklah beli hati ayam atau hati lembu nak bg anak2 makan..kononnya hati2 tersebut boleh menambah darah anak2 atau darah kita sendiri....(bukan tambah darah kita tp naik darah.)
Para doktor telah diberikan ilmu iaitu hati ayam atau lembu mengandungi sumber zat besi yang tinggi yang sangat diperlukan tubuh.
Namun Islam mengajarkan sesuatu yang bertentangan sama sekali dengan ilmu sains iaitu mafhumnya lebih kurang begini "janganlah kamu makan organ dalaman" walaupun Nabi SAW berkata jangan tetapi ulamak lebih menjatuhkan hukum makruh,dalam keadaan ini dan bukan mengharamkannya.
Organ dalaman selain daging yang terkandung dalam tubuh haiwan seperti:
1. Hati
2. Paru
3. Jantung
4 Perut
5. Hempedal
6. Buah Pinggang
7. Telur ayam yang belum keluar dr perut ayam
8. Telur ikan.
Sains menggalakkan makan hati kerana khasiat zat besinya yang sgt diperlukan manusia sedangkan Islam melarang dari memakan hati ini..Mana yang anda pilih..Sains atau pesanan Nabi Muhammad SAW.
Memakan hati bukan sekadar tidak membantu meningkatkan paras hemoglobin darah,malah memakannya akan mengundang pelbagai mudharat lain yang Allah dan RasulNYA saja yang tahu dengan tepat.
Kepada ibu bapa di luar sana ..kitalah sebenarnya yang banyak meracuni anak2 dan diri kita sendiri dengan memberi makanan yang sama sekali tidak sepatutnya dimakan oleh anak2 dan kita. Renung-renungkan.

5 comments:

Kamezaim said...

kamezaim selalu makan hati.. kira oklah tu..

Idalara said...

Bukan makan hati berulam jantung dan air mata ke...

Anonymous said...

ish2.. ok le tu mkn hati, tera ni mkn tulang je.... hati masak kicap sodappppppp!

intan shaheera@ieyra said...

ape nak digaduhkan....kira ok ape dapat makan hati...ieyra suka tau...

anaklaut said...

anaklaut selalu makan hati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...