Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Tuesday, January 27, 2009

Asam Pedas Melaka



Semenjak dua menjak ni idalara mng malas sgt masak...apa taknya makan untuk 3 mulut jer..
mulut yang 2 tu kecik2 je...bf berat2 pg, tghari dah tk makan..idalara pulak...bila dah dok opis makan kt opis je lah...
Pagi td idalara rasa terlebih rajin pulak..so..inilah menu untuk hari cuti ni..(walaupun idalara tk cuti)

ASAM PEDAS IKAN JENAHAK

Ikan Jenahak 3 keping yang telah dibersihkan.
10 biji bende atau terung
Daun kesum atau daun limau purut
Serai 2 btg - di ketuk sedikit
Halba+ bawang putih dihiris - utk menumis.
Asam jawa secukupnya
Garam secukup rasa.

BAHAN A
Cili kering 100gm
Belacan sebesar 3 jari
bawang besar 2 butir dibelah 4
bawang putih 8 ulas
halia stgh inci
kunyit hidup stgh inci
(kesemua bahan di atas di kisar halus)

CARA2

Tumis bahan tumis(halba dan bwg putih)
setelah agak garing masukkan cili yang
yang telah dikisar bersama bahan2 lain.
masukkan daun kesum atau daun limau dan serai.
kacau hingga naik bau.
masukkan ikan jenahak dan air asam
serta bende dan terung...
jgn lupa garam.
biar kuah mendidih dan terung serta bende
betul2 masak.

Siap untuk dihidang dengan ikan kering dan ulam2

Selamat mencuba.

"masakan dari air tangan ibu pasti buat kita menjilat jari"

9 comments:

Kamezaim said...

pos dekat kamezaim sikit..nak juga rasa asam pedas tiruan melaka ni..haha

Idalara said...

eleeh...tolong sikit..
mana ada tiruan..ori tau...tak caye tnya mak idalara...

ei_da.. said...

aduhaiii akak..... terliur la sy tengok asam pedas ni.... nak sket.... my fav tau... huhuhuhu...

Tirana said...

Uishhhh...mengancam betul asam pedas ida ni...tiba-tiba perut jadi lapar..hehehehe.. Jap nak salin resepi..

ieyra said...

asam pedas melaka tu xdapat lawan ngan resepi dari terengganu....
keropok lekor....huahuahua lazatnya.

Idalara said...

hehehe...bukan kata tirana dan eida je..tu kamezaim dah meleleh2 air liur.....akak mng pakar msk asam pedas ni tp jgn tk tahu..ada tiga jenis msk asam pedas..untuk daging dan ikan2 seperti ikan pari,duri dan yg sewaktu dgnnya..
lain pulak caranya..nnti akak bg resepi tu k..

ieyra said...

auntie nak tak resepi keropok lekor??xpun resepi nasi dagang???
bila auntie mai terengganu ieyra belanje k

Idalara said...

bestnya keropok lekor ieyra..auntie mng suka g tganu..
thn 2007 3,4 kali auntie g tganu...bset giler..

ieyra said...

tahun ni xde planning nak datang ganu lagi ke???
kalu auntie datang biar ieyra jadi pemandu pelancong untuk auntie,,special gitu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...