Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Friday, February 13, 2009

Pergilah Sunyi Dan Sepi


Ada kekeliruan tntg makna 'keseorgan' atau ' kesunyian' dgn 'rasa keseorangan' atau 'rasa kesunyian'.Walaupun dua perkataan ini mempunyai bunyi yg serupa,namun maknanya cukup jauh berbeza.

Berseorgan atau kesunyian bererti bersendirian dan kesunyian. Namun lain pula dgn berasa berseorgan atau berasa kesunyian kerana perasaan itu boleh dtg bila2 masa..malah ketika berada di tengah org ramai sekalipun perasaan ini boleh menyerang!
Dilanda perasaan kesepian ini boleh menjadi satu masalah terutama bila perasaan tersebut membuat kita sering jatuh sakit dan menjadi murung.

Perasaan ini perlu dilawan..hidup berseorangan bukan masalah,tetapi jgn sampai dilanda rasa sepi dan sunyi yg keterlaluan. Anda harus ingat bahawa 'sendiri' tidak semestinya sunyi..

7 langkah untuk menjauhkan diri anda dari perasaan sunyi dan sepi adalah sprti berikut:

1. Tiap manusia pasti pernah dilanda perasaan ini,,anda perlu bersikap positif,perkara ini tidak menjadi hal,malah anda boleh merasa seronok dan puas dgn kehidupan anda skrg.
2. Ada perbezaan besar antara berseorgan dgn rasa berseorgan..adalah suatu yg natural bagi manusia mempunyai keinginan utk hidup dikelilingi manusia lain....perasaan berseorgan itu akan kita rasa hnya bila tiada sesiapa di sekeliling.

3. Anggaplah kesunyian dan rasa berseorgan yg hadir itu sebagai satu perasaan yg dtg dan pergi.anda harus tahu bahawa berseorgan tidak semestinya menceritakan tntg rasa sunyi..tetapi lebih menceritakan tntg kepedihan yg dialami oleh sesetengah kita bila berseorgan.

4. Anda tidak boleh memaksa seseorg utk berada disekeliling anda pada setiap masa..namun anda boleh menentukan bagaimana anda bertindak balas dgn perasaan berseorgan..percayalah anda bukan lemah apabila sesekali ditimpa rasa sunyi..namun anda perlu mendepani masalah ini dan jgn jadikan ia sebgai suatu yg 'kekal' dlm hidup anda.

5.Jadikan kehidupan anda sebagai suatu yg berharga..ini akan membantu anda untuk lebih menghargai diri dan kehidupan ini..

6. Anda perlu fokus pada tujuan dan misi yg ingin dicapai dalam hidup ini..bergaullah dgn org yang mempunyai impian dan minat yg hampir sama dgn anda.

7. Belajar utk berasa gembira dgn diri sendiri sebab kebanyakan yg anda habiskan adalah bersama diri anda sendiri..ini akan menjadikan anda lebih seronok didekati...tetapi jgn sesekali jadi kera sumbang..ingatlah..kita sentiasa memerlukan org lain untuk meneruskan hidup ini.

"Sepi dan sunyi itu sangat indah bila kita memerlukan"

2 comments:

kuIna said...

8 tahun menjadi ibu tunggal & membesarkn anak sndirian saya tak pernah fikirkn erti kesunyian... life must goes on.. berdiri atas kaki sndiri, rasa bangga
tp
sekrang sy kembali takut, takut kehilngan utk kali ke2. moga tuhan panjngkn jodoh ini keakhir hayat.

Idalara said...

wah...hebat kulna...ida pun rasa begitu...tp kdg2 rasa sangat sunyi kulna bila anak2 tiada dan kita tkde tmpt nk bersembang..
mudah2an kulna dipanjangkan jodoh..
ida masih takut nk pikir tntg jodoh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...