Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Saturday, February 14, 2009

Harapan dan Penerimaan

Jika kamu memancing ikan.
setelah ikan terlekat di mata kail,hendaklan kamu mengambil ikan itu..jangan sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dlm air begitu saja..kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan ia akan menderita selagi ia masih hidup.
Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorg..
setelah ia mulai MENYAYANGIMU,hendaklah kamu MENJAGA hatinya...janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja..
kerana ia akan TERLUKA dgn kenangan bersamamu dan TIDAK mungkin dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatimu...
Jika kamu menadah air,biar berpada
Jangan terlalu mengharap pada takungannya dan jangan menganggap ia begitu teguh..
cukup sekadar keperluanmu..apabila sekali ia retak,tentu sukar untuk menampalnya semula..akhirnya ia dibuang..sdgkan jika kamu cuba memperbaikinya mgkin ia masih dapat dipergunakan lagi...
Begitu juga bila kamau memiliki seseorg, TERIMALAH seadanya..jangan kamu terlalu mengaguminya dan jangan kamu menganggapnya begitu ISTIMEWA..anggaplah dia manusia biasa..apabila sekali dia melakukan KESILAPAN,nukan mudah bagi kamu utk menerimanya...
akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.
sedangkan jika kamu memaafkannya,boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga akhirnya...
Jika kamu memiliki sepinggan nasi,yang kamu pasti baik untuk dirimu..mengapa kamu berlengah cuba mencari makanan lain..terlalu mengejar kelazatan..kelak nasi itu akan basi dan kamu akan MENYESAL.
Begitu juga jika kamu telah bertemu dgn seseorang yang pasti membawa KEBAIKAN kepada diri kamu..
MENGASIHIMU..
MENYAYANGIMU..
mengapa kamu berlengah,cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain
terlalu mengejar KESEMPURNAAN, kelak,kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain..

"Sikap memberi dan menerima perlu ada untuk menyemai cinta"

6 comments:

Mr. Azman @ Kreuger said...

fuuuhhh... berwarna warni entri ni.
tapi... full of sadness and tears.

akak aku simpati atas apa yang
berlaku. aku harap akak kuatkan
semangat ok...

salam ceria.

Idalara said...

warna warni menggambarkan kehidupan..thanks azman..rajin singgah kat sini dan bg kata2 semangat...mdah2an azaman akan berbahagia.

Kamezaim said...

cantik ayat2 ni..tp mcm ayat2 ni ada di tujukan untuk seseorang je..hehe siapa tu ye?

Idalara said...

hai kamezaim...adalah..sape yg makan cili dia yg rasa pedasnya..tp ianya ditujukan khas untuk diri sendiri heheheh

Eiba said...

cINTA NIE SUSAH NAK DITAFSIR..IA DATANG TANPA DI UNDANG, NAMUN PERGINYA AMAT MENYAKITKAN...ADIL KAH BEGINI???

xillix axillixa said...

akak ... xillix copy ye entry yang ini.. buat renuingan diri sendiri

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...