Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Sunday, January 02, 2011

Rumahku di masuk pencuri!!

Bismillah...salam..

Mungkin ianya satu peringatan dari ALLAH..supaya aku lebih kerap mendekatkan diri padaNYA..lebih banyak bermohon perlindungan dariNYA...dan inilah pengalaman awal tahun yang tak mungkn aku lupakan...

Malam tadi lepas update blog aku rasa letih amat sangat...tutup notebook dan ntah bila aku terlelap..tapi aku dah pastikan anak2 dah kunci semua pintu masuk ke rumah...

Oleh kerana aku ABC..(Allah bagi cuti) maka aku terlewat bangun pagi tadi..anak2 pun trelewat subuhnya..aku terlelap semula hingga pukul 7.00 pagi..terjaga dan nampak pintu rumah terbuka..berkata2 dalam hati..nape pintu rumah terbuka, tapi aku tak amik kisah sangat,mungkin aiman yg buka.........kemudian aku baring2 semula....rasa nak bermalas2 sebab hari ini cadangnya tk mahu ke ofis..ntah bila aku terlelap semula..

Bila terjaga kira2 pukul 9+- aku perasan note book 1 Malaysia aku tiada di sebelah aku....mungkin Aiman guna lepas aku tidur malam tadi...cari2 atas meja pun takde..kemudian tetiba baru aku perasan handbag pulak tiada...biasanya beg duit aku letak bawah bantal, handbag atas meja atau aku gantung kat mana2., tapi mlm tadi aku tak buat semua tu..beg duit pun bersepah sebelah notebook....... oleh kerana sangat letih sangat..lepas tutup notebook aku tak simpan...terus terlelap...

Ya Allah...rupanya aku tak sedar bila masa pencuri masuk ke rumah....handbag aku kena curi..mengandungi lebuh kurang RM350.00, duit untuk bayar yuran dn belanja sekolah anak2..2 handset jenis nokia...(handset lama), cermin mata untuk bekerja pun kena kebas sekali... notebook dan segala macam kad2..kad pengenalan aku dan Abdullah zaki..2 Kad ATM..dan juga lesen memandu..handfon aku selamat sebab duduk bawah bantal.....begitu juga rantai tangan emas yg aku pakai...

Rasa sangat panik....orang pertama yg aku hububungi satu2nya kawan aku Mimi...aku tak menngis tapi aku rasa amat terkejut....badan jadi menggeletar....Alhamdulillah aku dan anak2 tak diapa2kan....syukur pada Allah..

Kira2 pukul 10 aku ke balai polis buat report..dan call bank untuk block kad ATM aku..alhamdulillah kad aku belum sempat digunakan..masih ada duit dalam bank...tak banyak tp itulah yang nak aku gunakan membayar yuran dan perbelanjaan seharian...

Rasa trauma...rasa terkejut dan rasa macam2.... malam tadi kali terakhir aku bersama notebook 1 Malaysia...takpelah yang penting aku tak diapa2kan...duit boleh cari tapi nyawa aku dan anak2 lebih penting..!!

39 comments:

Azza Firza said...

ya allah, tahniah ya kerana tidak di apa apa kan, mungkin ini semua dugaan, ingat , pa yang terjadi, ada hikmahnya, banyakkan bersabar ea, alhamdulilah, nyawa itu penting sbnrnya ((:

norh said...

kesiannya kak..mohon dijauhi hal2 yang macam ni lagi ya..

hazlin said...

syukur ida dan anak-anak tak diapa-apakan...

azieazah said...

Pertama: syukur kerana tiada kemalangan yg melibatkan nyawa. IDA dan anak2 selamat tidak sebarang cedera. Syukur.

Simpati teramat dgn apa yang terjadi, tentulah nilai itu kecil bagi setengah orang, tapi amat besar buat IDA. Maklum yuran anak-anak. Rezeki mereka.

Tapi redhalah dengan apa yg berlaku, buka hati dan jiwa, bahawa ujian ini sebagai peringatan bahawa kita ni manusia sering teralpa.

Mungkin hikmahnya nanti, lebih baik dan jauh lebih manis. Sabar dan redha.

Ingatlah, ada orang lebih malang lagi dari ini...

wachak said...

salam sis ida.
terkejut + sedih dengan apa yg berlaku keatas sis. syukur semuanya selamat. mungkin ada hikmah atas apa yg berlaku. harap redha dgn apa yg telah dilalui. Diharap dipermudahkan segala urusan oleh Nya dan diberi kekuatan untuk menghadapi situasi ini.

Murni Abdul Razak said...

salam mak ida..banyak2 bersabar,kjadian mcm ni pernah jadi pd murni, memang trauma..

bard bahtiar said...

akak,bersabar dengan dugaan ni ek..celaka betul punya penyamun...hish!xpelah kak,bersyukur akak n kuarga x di apa2kn...Insyaallah lpas ni ada rezeki yg lbih baik utk akak...dugaan tahun bru ni..sbr ek..

yua said...

salam akak. sy turut bsimpati dgn apa yg tjadi pd akak. smoga trus tbh n bsabar dgn ap yg akn blaku

ainnoraini said...

syukur kak ida n anak2 tak berlaku perkara2 yg tak diingini...

bersabar ye kak ida...

kak Erna said...

salam ida..memang rasa fobia bila rumah kita dimasuki pencuri..
lama dah hilang takutnya tu..
semoga ida cepat tenang seperti biasa..

mamawana said...

Salam Ida..

Takutnyer mama baca kesah yg menimpa Ida. Mama doakan semoga Ida terus tabah dan dimurahkan rezeki yg melimpah ruah. Sabarlah. Insyaallah. Allah ganti dgn yg lebih baik.

Mohon vote Ida, Mamawana Top 50 dear...... list ke 041 Vote for me please... tq. Syukran. Yang vote mama doa mamawana semoga kalian sihat dan murah rezeki yang melimpah ruah. Aminnnnn.

http://falihinjasmy.blogspot.com/2011/01/feel-free-to-fly-contest-poll-undian.html


Days left to vote: 6

kakcik said...

Semoga Ida tabah menghadapi dugaan ini. Semoga Allah menggantikan rezeki yang lebih baik buat Ida dan anak2. InsyaAllah.

(Kakcik hanya sempat meninggalkan komen ini selepas balik dari menghantar Angah ke Banting sebentar tadi.)

IMANSHAH said...

Salam Kak Ida

mujur akak selamat, hurm, besar musibah dan dugaan yang selalu akak dapat. Semoga Allah sentiasa memlihara akak dan anak2

Yan said...

Alhamdullilah selamat semuanya. (tak diapa-apakan)

Tabah ye Kak..

zulkbo said...

salam
simpati dari saya buat
anda dan keluarga..semoga anda
tabah..hanya Allah yang membalas
dosa penyamun2 ni..

MaizaC'Joe said...

Assalamualaikum kak..

Ya Allah mujur lagi tak di apa-apakan.. take care kak! happy new year.. moga thn ini lbh bergemerlapan InsyaAllah..

@e_da said...

Takziah kak ida... kesiannya akak.. dahla anak-anak nak naik sekolah.. jahat betul manusia ni.. sabar ye kak..

shahjiehan said...

banyak2 kan bersabar akak, itu 1 peringatan dari tuhan, maknanya Allah masih sayang kan akak dan keluarga akak~
tahniah jd follower ke 200 utk SJ~

Idalara said...

Terimaksih eida...
tu lah..dah nk menimpa akak..terima je dgn dugaan dari Allah.Mudah2an ada hukmah disebaliknya.

Idalara said...

Waalaikumsalam Maiza...
alhamdulillah..akak dn anak2 selamat..tp kesan dr kejadian tu akak rasa trauma..nk tido mlm pun payah..insyallah mudah2an lepas ni hidup akak tk diuji lagi..

Idalara said...

Salam Zulkbo

terimaksih singgah dn ucap rasa simpati buat sy..

insyallah..

Idalara said...

Yan..
Alhamdulillah..nyawa yg penting...duit dn brg2 tu boleh dicari...t.kasih yan

Idalara said...

Salam Imanshah

alhamdulilah akak dan anak2 tak apa2..dah bahagian dn dugaan untuk akka..sabar je lah..

Idalara said...

Kakcik
insyallah...pasti tabah dn sabar kerana ini hanya ujian yg kecil berbanding yg sudah2.
Mudah2an kata2 kakcik menjadi doa buat ida dn anak2.

Idalara said...

Salam Mamawana
kalau baca pun mama dah rasa takut apa lagi ida yg menghadapinya...panik dan rasa trauma..smpaikan nk tido pun rasa takut..

Insyallah..mudah2an begitulah hendaknya..

ps dah vote mama..gd luck

Idalara said...

Salam Erna..
pertama kali dalam hidup berlaku begini...insyallah mudah2an ida akan cepat pulih..

Idalara said...

Alhamdulillah Ain..
tkde apa yg berlaku pada kak ida dgn anak2..

Idalara said...

Salam Yua..
thanks dik...kata2 semnagat dri kwn2 kat sinilah yg banyak menaikkan semangat akak..

Idalara said...

Bard..
tu lah..diaorg nk senang..mencuri menyamun je lah..insyallah lepas ni akak lebih hati2 dan mudah2an ada rezeki lain menanti akak..

Idalara said...

Salam Murni..
tahniah dah ada blog...rajin2 update dn singgah sini ye, nnti mak ida add murni..

murni penah kena ke..tu lah nk tido pun takut..mata dn telinga asik awas je kat pintu...takut berulang lagi..

Idalara said...

salam wachak...
itulah yg menimpa sis awl tahun baru ini..ujian dr Allah supaya sis lebih berhati2 dn mendekatkan diri padaNYA..

mudah2an kata2 semangat dn dorongan dr kwn2 sperti wa akan membuat sis lebih tabah dan kuat hadapi hidup ini...

Idalara said...

Salam Azie..
sangat terharu kala membaca semua komen rakan2 lebih2 lagi azie...semuanya mmebuat ida lebih yakin ada hkmah yg disediakan untuk ida...

Betul kata azie..nilai sebanyak itu amatlah berharga buat ida...namun ida redha kerana memang bukan rezeki ida dn anak2..

insyallah rezeki ada dimana2..
terimaksih azie dn rakan2 semua..

Idalara said...

Hazlin..Alhamdulillah...
nyawa lebih berharga berbanding apa yg diambil..

Idalara said...

Norh..
insyallah..mudah2an minta dijauhkan..

Idalara said...

Azza Firza
Alhamdulillah..semuanya selamat wlupun ada barang berharga yg dicuri..insyallah segalanya dugaan dari Allah yg nak menguji hambaNYA..

ummu said...

assalamualaikum kak ida
simpati saya mendengarnya.
risau juga sekarang ni macam2 hal berlaku,kan kak.
syukur akak sekeluarga tidak diapa-apakan.kasihan akak.banyak tu kak,rm350...moga Allah gantikan dgn yg lebh baik

ummi_khalish said...

aslmkm kak..Semoga terus tabah hadapi cabaran hidup...insya allah ada hikmah di sebaliknya..

Idalara said...

Waalaikumsalam Ummu
memang betul tu ummu..lebih2 lagi tinggal di kawasan mcm ni..
alhamdulillah akak dan anak2 selamat..nyawa lebih berharga dgn nilai wnag begitu wlupun nilai begitu sgt bermakna buat akak.

Idalara said...

waalaikusalam ummi_khalisah
insyallah..doa dari sahabat2 akan juga mengiringi akak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...