Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Saturday, January 15, 2011

Adik Perempuan, Anak2 dan Dodol Melaka

Bismillah....Salam...

Sewaktu membelek2 gambar2 dalam henfon, aku terpandang 3 keping gambar2 ini...hampir terlupa kerana gambar2 tersebut tersimpan dalam pictures..

Musim cuti sekolah yang lalu Aiman dan adiknya Zaki tinggal bersama adik perempuan aku...adik perempuan ku yang dipanggil makcik, seorang surirumah tangga sepenuh masa..suaminya hanya bekerja di sebuah kilang..dengan pendapatan yang tidak sebesar mana tentulah agak perit nak menyara 5 orang anak2 yang sedang membesar....

Namun adik perempuan aku ini seorang yang rajin dan kuat berusaha, aku memang tabik spring kat adik aku yang sorang ni sebab tak pernah kenal erti penat...ada2 saja aktiviti yang dibuat untuk menambah pendapatan, walaupun anak2 masih kecil dia mampu membuat kueh untuk dijual disamping mengambil upah membungkus dodol..dodol dihantar oleh sebuah kilang makanan ringan berhampiran tempat tinggalnya....pihak kilang akan menghantar sebesen dodol bersama bekas2 untuk dimuatkan dodol2 tersebut...1000 bekas dodol yang siap akan dibayar sebanyak RM120.00...

Inilah rupanya dodol yang dihantar oleh pihak kilang bersama bekas2 comel untuk diisi dan dipacking mengikut citarasa kilang tersebut. Sekiranya lebih banyak dodol yang dapat dipacking lebih banyak bayaran diterima.


Kebetulan Aiman dan Zaki tinggal di rumah makciknya..mereka turut menyumbang tenaga...menurut kata adik aku mereka memang cekap dan pantas mengisi dodol2 tersebut dalam bekas....sehingga kerja2 selesai mereka mendapat upah sebanyak RM30.00 seorang..berbaloi juga kerana keja2 tersebut tidaklah sepenat mana..

Inilah hasilnya setelah siap....semasa adik aku meminta izin menggunakan tenaga anak2, aku memang sangat menggalakkan...dalam usia mereka begitu biarlah mereka tahu macam mana nak mencari duit poket sendiri..tidaklah hanya tahu menadah tangan saja...anak2 perlu diajar berdikari dan tahu betapa susahnya untuk mencari sesuap nasi...

Muga2 bila dewasa kelak anak2 sedar betapa besarnya pengorbanan seorang ibu yang bersusah payah memelihara dan mencari rezeki untuk membesarkan mereka..insyallah...dan mudah2an meraka tidak akan melupakan ibu mereka.
p/s..masa ditimpa bencana baru2 ni..adik perempuan aku pulak yg offer nk bagi pinjam duit..tak banyak katanya..dia takut kakak dia tk berduit nk buat belanja..terharunya..padahal dia pun bukan senang..itulah namanya adik beradik..

13 comments:

nurkass said...

salam kak ida..
wah.. bagus betul adik kak ida tu kan..rajin..sebesen dodol kalau nak letak dlm bekas kecik2 tu pun ambil masa jugak tu..sib baik ada yang nolong..:)

kak Erna said...

salam ida..memang adik ida..rajin..sanggup membantu suami..menambahkan pendapatan..

@e_da said...

kak ida..nampak sedapla dodol tu...

Adinda Amy Sensei said...

salam kak ida...

apa khabar?
sihat?
wahhh.....rajin mereka...

IMANSHAH said...

Salam Kak ida

Sehingga sekarang saya masih tak suka makan dodol..hehe

baguslah anak2 diajar betapa hidup ini tak semudah disangka.kami adik beradik dulu diajar untuk menanam tembakau sejak kecil

abadi romeo said...

aku memang suka dodol.Kat Pahang ni dodol memang jadi Juadah Hari Raya..jadi musim raya je yang dapat makan.

Kewajpan ibu membesarkan anak..dan kewajipan anak mengingati jasa ibu.

Idalara said...

abadi romeo..
saya pun suka dodol lebih2 lagi klu mak abah sy yg buat (mak abah sy buat jual utk hariraya)smpai sebulan pun dodol mak sy lembut boleh ditarik...

Idalara said...

Salam Imanshah..

ooo..tak suka dodol ye..tp klu rasa dodol mak akak buat mst jatuh cinta punya...hehehe

insyallah..belajar dr kepayahan..tu yg iman jd insan berjaya tu..

Idalara said...

Salam cik amy..

alhamdlillah kak ida sihat adanya...
memanglah rajin sebab dapat bayaran..

Idalara said...

eida..
memang sedap pun....lembut dan tak berapa manis..

Idalara said...

salam erna..
tu la kelebihan dia..dulu keja tukang masak kat medan ikan bakar..bila ada anak kecil terpaksa behenti..kenalah dia rajin nk tmbh pendapatan.

Idalara said...

salam nurkass
memang tak dinafikan..dia sgt rajin..klu dah biasa buat benda tu cepat je siap..tk tahulah klu kak ida yg buat..

@e_da said...

WAHHH BOLEH ORDER TAK KAK? HEHEHHE

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...