Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Tuesday, December 08, 2009

Apa Salah Dan Dosaku...


Aku bukanlah seorg kwn yg betul2 baik..tapi aku juga bukan seorg kwn yg tk baik..aku jenis tak suka menyakitkan hati kawan (rasanya) atau suka cari salah kwn, atau suka tguk kwn susah..aku rasa aku lah yang paling suka jaga hati kwn..kalu boleh ku tatang, aku ingin menatang bagai minyak yg penuh..macam aku kata.."if friendship is life i will give u mine"

Aku ada buat salah kat dia ke..aku ada sakitkan hati dia ke..aku ada buat dosa kat dia ke atau ada kata2ku yg tanpa ku sedari menyakiti hatinya..semuanya menjadi tandatanya yg tiada jawapan..aku pernah bertanya pada dia.. jwpan nya cukup ringkas tp langsung tidak menyakinkan..aku sudah memohon maaf padanya andai aku pernah buat salah padanya..tp dia masih tetap begitu...tiada jwpan yg ku terima..

Apa salah dan dosaku pada dia...hinggakan segala pemberianku di buang, hadiah ikhlas seorg sahabat dibuang jauh2..sedangkan semua pemberian sahabat2 lain masih kekal..dan yang lebih menyedihkan aku..namaku juga telah dibuang dari 'kediamannya'..

Apa kau rasa jika berada di tempatku..seorg yg mengaku sahabat dunia akhirat telah membuang kamu dari hidupnya atas alasan yg kamu sendiri tak tahu..seorg sahabat melukakan hati seorg sahabat tnpa memberi sebab yg munasabah..

Tapi aku tetap degil, aku masih keras kepala.....walaupun dia telah membuang aku dari hidup dan daerahnya..aku tetap singgah menziarahi dia, aku tetap bertanya khbr.....aku tetap memberi sepatah dua kata walaupun hatiku sgt terluka, aku tetap menyimpan baik2 semua pemberiannya....pernah terniat ingin membuang saja semua pemberiannya namun aku tak tergamak melakukan...

Tak dinafikan aku punyai ramai sahabat lain di sini..di dunia maya ini...bukan dia seorg....tapi aku masih tak puas hati tidak mengetahui apa salah dan silapku.(tetiba aku teringat pada zedmagel..apakhbr sahabatku itu..dah balik ke dr Mekah agaknya?)

Aku masih tertanya2 jawapan yg diberikan..
"saya tak buang pemberian idalara..saya simpan"

p/s Ya Allah ya Rabb..peliharalah lidahku..hati ku dan perlakuanku dari menyakiti hati seorg sahabat..amin"

p/s buat 'dia' aku memohon maaf andai aku penah menyakiti hatinya...

26 comments:

maiyah said...

Insyaallah satu hari hati dia akan lembut utk menerima kak ida kerana kak ida tak pernah mengalah dan krn itu dia akan kalah

sabarlah kak..

imanshah said...

ktenangan dn kbahagian adlh hembusn dr langt..dturunkn ke lubuk ati org yg beriman..mrk akan ttap tguh dkala org lain dlm kgoncangan..-Syed Qutb-"

Idalara said...

salam maiyah..kak ida pun harap mcmtu..kak ida hnya nk tahu apa sebab dia buat gitu..kalu benar kak ida salah kak ida dah pun mohon maaf dari dia..

GhOsToNe said...

biaselew tue..

kdg2 mmg kite xsedar yg kite ade myakitkan hati sesape...

n x sume owg kite leh puas kan hati..

hmm...

harap brsabar!

Idalara said...

salam imanshah..
terimakasih..kata2 yg cukup bermakna buat saya..

Idalara said...

Ghostone..
dalam tak sedar kita kdg2 melukakn kan hati kwn..
insyaallah..tetap sbr wlu apapun berlaku.

alang said...

Bebanyak bersabar ya. Setiap benda tu ada hikmahnya. InsyaAllah suatu hari nanti akan ditunjukkan kebenaran.

blueCITY said...

salam idalara,

semua tu pasti ada sebab n musabab,
tjawab ida, tanya dia
apa salah dan sebab, sampai persahabatan itu terlerai?
pasti dia ada jawaban sendiri, dan mungkin dia tak beritahu sebab ada hati lain yg perlu dijaga or hati ida, mungkin?
hanya dia dan tuhan yg tahu sebabnya?

lepas kita dah jalankan tjawab kita
selebihnya biar dia yg fikirkan
jika kita kuat, kita teruskan macam biasa..
melawat dia
tapi kalau kita lemah
kita ada sebab2 juga
hentikan sahaja
pasti dia uga faham

heeeeeeee
jaga diri

MaMaQaYPo FaMiLy said...

naper ni kak Ida... sabar lah apa jua yg berlaku yer akak...

p/s: maaf lama x singgah.......

ai@reel said...

aslkm.lama saya tidak singgah di sini.

bersbaralah kak.

kekadang kita tidak dapat menjangkakan apa jua yang berlaku.kalau kita ada rasa kesilapan itu dari kita marilah kita belajar darinya tetapi kalau itu sudah ditakdirkan seperti itu terima lah dengan hati terbuka..mungkin ada hikmah disebaliknya.insyallah semuanya akan kembali pulih dengan berkat pertolongan dari yg maha esa

shaniza said...

Salam..
Kemaafan dendam yg terindah..

Kehangatan mentari ku rasakan
Tak sehangat api perbalahan
Ku ketuk pintu hati
Senyap dan sunyi
Tiada jawapan yang ku perolehi

Dinginnya malam itu bagai salju
Tidak sedingin perasaanmu
Kau sengaja membina dinding pemisah
Di antara kita tak lagi bersemuka

( korus 1 )
Kekasih ku... ku rasakan perlu
Menitip surat buat tatapan mu
Sekali ini aku rela merendah diri beralah
Agar perhubungan terjalin semula

( korus 2 )
Kekasih ku... tak mungkin ku tahu
Apa tersirat dihati kecil mu
Andainya aku yang bersalah
Maafkan saja...

Kemaafan dendam yang terindah...

Kehangatan mentari dingin salju
Bertukar ganti hari ke hari
Aku masih di sini
Sabar menanti
Terbuka kembali hatimu yang terkunci...

( ulang korus 1, 2 )
Kemaafan... kemaafan dendam yang terindah...

p/s org buat baik, kita balas baik... biasa
org buat jahat, kita balas jahat...biasa
org buat baik, kita balas jahat... biasa
org buat jahat, kita balas baik..luar biasa

* jadilah yg luar biasa...

Pn Kartini said...

Salam..
Satu persahabatan yg bernilai pabila ia dihargai oleh org lain..dan yang plg berharga..bila ia dibina ats keikhlasan..
Pasti kan utuh persahabatan itu..
Semoga akak tabah dan sabar..
Masih ada ramai teman akak yg menghargai akak...yg sayangkan akak..
Moga sis masih bisa tersenyum..:)

Idalara said...

salam alang..
mudah2an satu hari saya akan tahu jwpnnya..

Idalara said...

salam biru..
biru kerap hadir dgn kata2 yg buat ida terharu...buat ida merenung sejenak..
ye..mng ida pernah bertanya pada dia..namun jwpannya seperti yg ida katakan..
tkpe lah biru..mgkin ida bukan sahabat yg baik buat dia..
dia punya ramai sahabat lain..
utk tinggalkan dia..insyaallah..satu hari sudah pasti..

Idalara said...

mama.QayPo
biasalah mama..bila sesuatu berlaku diluar jangkaan kita rasa sedih dan pilu...

p/s tkpe..kak ida pun jrg2 dpt ,elawat mama...

Idalara said...

waalaikumsalam aireel..
yelah...lama aireel tk singgah sini..kak ida faham..tugas membataskan waktu..
kak ida terima segalanya dgn hati terbuka..insyaallah pastinay ada hikmah yg kak ida tak tahu..terimakasih aireel..

Idalara said...

salam niza..
wah..terharu kak ida baca lirik lagu kesukaan kak ida tu..kak ida telah lama memaafkan apa saja kesalahan sahabat2 kak ida..namun mungkin dia yg tk memaafkan..

Idalara said...

salam tinie..
kak ida tahu masih ramai sahabat2 kak ida yg perihati dan menghargai kak ida..terimakasih kerana menjadi sahabat kak ida walaupun kita hanya kenal di sini..persahabatan..sgt indah bila dipupuk dgn kasih syg dan kejujuran..

Dak Wan said...

"You'll be damned if you do, and damned if you don't." - Eleanor Roosevelt

Buatlah apa yang memuaskan hati kita dan kita rasa yang terbaik kita boleh lakukan.

Ibu n Abah said...

Ida,
persahabatan ni.. lagi lama lagi kita sayang kan...
tapi.. kalau dah terburai di tengah jalan.. nak buat macamana...
persahabatan pun perlukan 2 hati yang e-class...
tak usah di fikirkan..
banyak lagi kawan kat luar sana tu
(macam akak ker...)
akak dulupun pernah rasa maca ni.. tapi akak cari kawan lain (walaupun tak sama tapi cukuplah....)

jumana said...

entahlah kak..klu akak rasa akak xda salah, dn akak pn dh mintk maaf..akak biar je lh..

jgn layan apa2 perasaan negatif..myb dia ada mslh sndr

try pk sesuatu yg lg best dr pk psl org yg jauhkn diri dn kita sndr x tau apa salah dn silap kita.

sbb tu akan buatkn kita sndr yg akan dera perasaan sndr dgn..."why...why..why.."
sgt x best berperasaan cmtu..sesak

ignore...dn senyum :)

jumana said...

entahlah kak..klu akak rasa akak xda salah, dn akak pn dh mintk maaf..akak biar je lh..

jgn layan apa2 perasaan negatif..myb dia ada mslh sndr

try pk sesuatu yg lg best dr pk psl org yg jauhkn diri dn kita sndr x tau apa salah dn silap kita.

sbb tu akan buatkn kita sndr yg akan dera perasaan sndr dgn..."why...why..why.."
sgt x best berperasaan cmtu..sesak

ignore...dn senyum :)

kamezaim said...

amboi,xingat kat kita lagi ye.. xpelah... siapalah kita ni kan.. kawan yg sudah dibuang daerah dari hidupnya.. wuargh

Redynne™ said...

hmmmm... salam kak..

yg penting...hati sendiri harus dijaga.. ;)

Idalara said...

saapa kata tk ingat kamezaim..
kamezaim sentiasa di hati...

Idalara said...

salam reen..
betul tu dik...lagipun bukan dia sorg kwn kat dunia ni...kalu dia rasa akak tkde tk jd kudis gitu gak dia pd akak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...