Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Sunday, May 10, 2009

Ibu Oh Ibu...

Seawal pagi semalam aku telah ke pejabat..ada keja penting menanti...baru suku hari bekeja, tergerak hati menelefon mak kat kampung...baru beri salam mak dah menerpaku dengan soalan.."Balik ke hari ni?"..aduhai..rasa terpana hatiku.."Abah tak sihat..demam dari semalam, ajak g ke klinik tak mahu" sambung mak lagi..tiada kata2 terkeluar dari mulutku...cadang memang tak balik cuma nak sampaikan ucap hari ibu dan hadiah akan menyusul kemudian.."Nak balik lah..esuk lah mak..ada keja sikit ni.." lancar dari mulutku..rasa tak sanggup nak lukakan dan hampakan hati mak....tanpa menyiapkan keja yang agak penting itu aku terus off pc...panggil anak2 dan bersiap untuk balik ke kampung tanpa memberitahu mak..penat memng penat..terkejar2 mengemas dan terkejar2 ke stesen Komuter...tapi demi mak dan abah tiada keletihan aku rasakan..entah mengapa aku pantang dengar emak atau abah tak sihat..hati meronta2 nak balik..aku akan rasa menyesal seumur hidupku jika dah tahu mereka tak sihat tapi aku tak jenguk mereka..apalah ada pada wang ringgit jika nak fikir tiada duit nak balik jumpa mak abah..wang ringgit boleh dicari tapi emak abah?..

Aku sampai di rumah..mak usai mengerjakan solat isyak..bukan main gembiranya dia dengan kejutan dari aku..adik dari Batu Pahat pun akan balik ..tambah gembira mak..dan abah ku pujuk ke klinik...adik kat Kuala Pilah tak dapat balik, tapi awal2 lagi aku pesan supaya menelefon mak ucap selamat hari ibu dan tanya khbr abah..ibubapa..kalau tak balik,telefon tanya khabar pun dah kembang hati mereka..bukan wang ringgit kita yang diaorg harapkan...tapi jangan tak menghulur pulak kalau ada...


Ibu adalah sebahagian dari tubuh kita, satu ketika dulu kita berada di dalam tubuh ibu, membesar dan diberi nyawa di situ..di mana pernah kita menginap dan mendapat nyawa..bagaimana kita mahu merasa bahagia jika ibu kita belakangi.. Tahun ini usia mak akan menjangkau 71 tahun..alhamdulillah mak masih mampu memasak untuk majlis kenduri Kawen dan apa2 majlis jamuan.

Perfume hadiah dari anak perempuanku untukku ...sebab katanya Ibu memang suka wangi..ibu memang wangi sepanjang hari dalam hatinya..besar hatiku terima hadiah ini..

Aku pun tak tahu bila masa Aiman Zarif dan Abdullah Zaki menngumpul duit membeli brooch yang sangat cantik ini..pandai juga hero2 ku ini..

Inilah hadiah untuk mak..mak rajin mengaji Quran so..aku terfikir belikan dia rehal..yang istimewanya rehal ni siap dengan tempat simpan AlQuran..mak suka sangat..senyum je bila dia terima hadiah dari aku..SELAMAT HARI IBU buat mak tercinta.

Biasalah bila balik kg ada saja yang aku teroka kat kebun abah...tenguk tu sayur petola..garenti fresh..tiada racun serangga..petola air..musim2 panas ni masak tumis sayur petola dengan soohun..hmmm..sedappp..

Aiman Zarif dengan petola dari kebun datuknya.

Ini pula buah mangga...pagi2 lagi aku dah kutip buah yang gugur malamnya..bawa balik Sepang...berat pun beratlah janji dapat makan yang fresh.


"Tanpa ibu dan Ayah tiadalah kita untuk menjadi penghuni bumi ini...terimakasih ibu ayah kerana melahirkan aku di dunia"

15 comments:

shima said...

Happy MOthers Day jugak untuk Akak..
Sedapnya mangga.........

amirul said...

Salam Kak Ida,

Itulah hati seorang ibu... Tiap kali menalifon tentunya dia dulu akan menanyakan balik ke tidak memang kadang2 saya juga rasa serba salah nak menjawab pekataan tidak itu berat rasanya...tapi nak buat mcam mana kalau keadaan ketika itu tidak mengizinkan untuk balik kekampung...walau bagaimanapun ibu tetap dihati...

P/S: amboiii kak Ida balik kl borong sayur ngan buah ya...itulah untungnya ada kampung halamankan hihihi...

Selamat hari ibu buat kak Ida n, mak akak semoga berbahagia disamping keluarga tersayang...

kakyong said...

Salam Ida, nama ibu kita sama ye...dah la nama sama, tajuk entry pun sama..hehe...kebetulan je tu. Akak baru balik dari meraikan hari ibu bersama emak di kampung. Sehingga kini hati masih berbunga...

Cik Amy Sensei said...

salam...

selamat hari ibu buat kak ida..
semoga gembira selalu..
jgn sedih2 ekk..

Idalara said...

mekasih shima...buah tangan dari kg..kalau shima nak nanti akak pos kan..heheh.

Idalara said...

Salam amirul..bila dah jadi ibu ni baru tahu bagaimana rasanya..bila anak2 melukakan hati kita apa kita rasa..jadi tak mahu lukakn hati mak..
p/s mirul abnrnya bukan buah dan sayur je..bnyk lg akak tk tjukkan..ada belacan kg. kueh cakoi buatan mak..masak asam ikan duri..
Terima kasih atas ucapan mirul tu..

Idalara said...

salam kak tong..sbnrnya bukan nama ibu kita sama tapi nama ibu kak yong sama dgn nama idalah..Hamidah..nama mak ida, Maznah..ye lah..ida tak perasan masa buat tajuk entri ni tadi..best sambut dgn mak kat kg..
...................................

hai cik amy..terimakasih ye dik...mudah2an akak tak selalau bersedih..

anaklaut said...

salam..

pertama sekali, saya ambil kesempatan untuk mengucapkan selamat menyambut hari ibu buat Ida.. hari ni sangat bermakna dan sungguh bernilai buat para ibu di seluruh malaysia.

anak yg baik mcm tulah, pantang dengar ayah dan mak sakit, pasti anknya akan rungsing nak pasti akan balik..tu lah tanda2 seorang anak yg baik..

reen said...

SELAMAT HARI IBU SIS...

wah...seronoknya dpt adiah smpena hari ibu.....dpt blik kg lg...adiah yg sungguh bmakna tu!!!!:)

hysMan.. said...

Selamat Hari Ibu utk Kak Ida dan mak akak..
chantek juga bruj yg hero2 akak beli..den pon tak pandai bab2 mcm tu..hehe..

mesti kita risaukn klu parent kita kurang sihat..hmm..tapi nk watcamne itulah lumrah kejadian manusia..

akak,nak mangga kak???
klu mangga muda lagi sodapp..
terliur woo..hehe

Naz said...

Selamat Hari Ibu Kak Ida...
wah, bnyk dpt present... mesti sronok kan kak??? :)

Idalara said...

salam anaklaut..terimaksih atas ucapan yg sungguh bermakna..sangat susah nak jadi anak yang baik..selama2 berpuluh tahun rasanya belum dapat membalas segala jasa ibu ayah..
...................................

Terimakasih reen...memang best sgt dpt balik kg raikan hari ibu dgn ibu kat kg..dpt hadiah tu suka gak tp kalau anak2 tk mampu nak bg hadiah sekadar ucapan dan ciuman pun dah memadai.
...................................

Terimakasih man...budak2 ni ada org yang mengajar beli brooch tu..kalau tak tak tahu jugak tu..
buah mangga muda akak kurang suka...tapi kalau man nak jemputlah ke rumah mak akak...nak panjat pun boleh.

..................................

Salam naz..mekasih..taklah banyak sgt tapi mng seronok pun bila anak2 ingat kt ibu diaorg.

Naz said...

betul tu. ingat kat ibu yang paling penting. itulah hadiah yg paling besar buat seorang ibu... :)

Idalara said...

akak harap naz pun begitu..ingat tau anak lelaki lebih utama menjaga ibu..wallaupun dia telah berkeluarga..ibu is no one..

Naz said...

Insyallah Kak Ida. saya akan cuba menjaga mak dan ayah saya selagi saya masih bernyawa. jasa depa memang susah utk kita balas... kalau kita buat baik dng parents, anak2 kita juga akan ikut jejak langkah kita... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...