Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Tuesday, May 19, 2009

Kejamkah Aku seorang Ibu..

Kejam kah aku bila aku memukul anak untuk mengajar dia....wajarkah tekanan yang aku terima aku lepaskan pada anak-anak..tidak begitu sebenarnya......tidak..aku bukan melepaskan geram pada anak-anak...aku bukan marahkan nyamuk kelambu aku bakar........tidak sama sekali....memang...aku sangat tertekan....dugaan demi dugaan datang....berbagai masalah datang menyapa...tertanggungkah aku seorang diri....,tapi bukan sebab itu aku sampai tergamak pukul anak....aku bukan ibu yang kejam.

Semalam....kemarahan ku di tahap yang aku tak boleh kawal...puas berastagafar..puas mengucap menghadapi kerenah anak yg sorang ni..Abdullah Zaki..balik dari sekolah pagi dia terus memberitahuku tak mahu ke sekolah Agama sebelah petang...aku tanya kenapa...katanya penat sangat...memang aku tak nafikan dia penat...tapi aku tak mahu dia jadi lemah, aku mahu dia kuat dan tak mudah patah semangat...aku pujuk dia dengan lembut, nyatakan betapa pentingnya ke sekolah agama..ilmu agama nak bawa ke akhirat nanti..aku kata kalau tak pandai mengaji sape nak bacakan yasin bila ibu mati....aku pujuk dia...aku sanggup berjalan kaki bersama dia....menghantar dia ke sekolah, tapi dia tetap berkeras tak mahu ke sekolah..

Tanpa sedar aku mencapai 'hanger'...memukul di bahagian paha ke bawah..aku dengar jeritan dan tangisan dia tapi aku tetap memukul..sambil airmataku laju mengalir...aku rasa hatiku pedih bila memukul zaki..kepedihan yang aku rasa dari dalam...kepedihan hati seorang ibu bila anak dia disakiti oleh tangannya sendiri..tak dapat digambarkan dengan kata2..kejamkah aku seorg ibu memukul anak kerana ingin membetulkan dia..mahu menjadikan dia manusia...
Tidak terlalu teruk kesan yang zaki terima dari pukulan aku itu, berbanding dengan kesan yang aku terima selepas memukulnya...dia ke sekolah selepas aku paksa ..dia berjalan ke sekolah dengan lelehan airmata..dan aku menghantarnya dengan lelehan airmata juga..malah lebih lebat airmataku...berbanding hujan yang turun semalam..maafkan ibu sayang...ibu terpaksa lakukan untuk mengajar kamu..kamu hanya ada ibu...kamu tiada abah di sisi kamu untuk membimbing kamu jadi manusia...ibu mahu kamu berjaya bukan saja di dunia tapi di akhirat..bagaimana kita mahu berjaya di dunia dan akhirat jika tiada ilmu agama..
Alhamdulillah selepas kejadian semalam aku lihat zaki agak berubah..tapi paling aku bersyukur kerana dia tidak menyimpan dendam padaku ibunya...aku sentiasa berdoa muga2 anak2ku mendengar kataku dan berjaya dalam hidup mereka di dunia dan akhirat.
..muga Allah mempermudahkan jalanku membesarkan anak2.

"Anak-anak adalah anugerah yang tidak ternilai buat seorang ibu"

15 comments:

secretname said...

huhu..xpe memukul itu perlu jika kena pada tmpatnye..slmt mnjadi ibu yg bjya...

IxoR@ said...

ibu janganlah garang sangat ye...

:D

hysMan.. said...

saya rasa akak tak kejam..
pakai hanger dan tali pinggan utk memukul anak tika usia atas 7tahun pada pendapat individu saya tak salah kot..sebab die da boleh dengar dan faham ape yg kita cakap.

saya dulu pon nak kate setiap hari bukan takat tak gi skolah je,balik skolah lambat petang2 pon da kena belasah teruk dgn mak pakai tali pinggan n rotan..tapi tak ler teruk sgt..pukul sayang dan pukul benci lain rasanya..

jadilah saya seperti skrg nih..syukur sangat,sebab pukulan tu lah yg mendewasakan pemikiran saya supaya sentiasa alert dgn sekeliling dan masa depan..

jgn rasa serba salah kak..
itu pukul sayang..
takde ibu yg mahu lihat anaknya tersungkur..

Eiba said...

Kak Ida...Kak buat saya menanggis pagi2 taww... Memang sedey kan??? Bila kita memukul org yang kita sayang??? Jangan cam tu kak yaa... Cubalah bertahan selagi kita mampu ya kak???

Addduussss....x tahan baca entry ini...

Dj Epoi said...

Salam....Kak Ida
Yang sudah tuh sudah Kak...

Banyak sebenarnya cara untuk mengajar & mendidik anak nih....

Gua sendiri ponk jadik mingung sendiri..... bila selepas dah Rotan Anak2 Gua...

Tapi tulahh kan.......
Niat kita sebenarnya....untuk mendidik.......

Harap2 diaorang besar nanti boleh baca balik ENTRY...sebab musabab diaorang dirotan....

Kak !! Jangan dikenang lagi Kak!!

KAK IDA....KEJAM untuk mengubah masa depan !!!! Syabas Kak!!!

@e_da said...

Moga akak tabah dalam mengahdapi hidup ini.. itu bukan kejam itu juga ddidikan untuk dia belajar apa erti hidup.. sedih ida baca n3 akak ni.. akak kuatkan semanagt ye walaupun tanpa suami di sisi...

Naz said...

tindakan kak Ida tu betul. jng rasa bersalah, tp lebih bersalah jika akak membiarkan Zaki x pergi sekolah. bukan mudah jadi ibu ya kak Ida..?

Idalara said...

secretname...bila jadi ibu nanti tahulah mcmne rasanya bila dalam keadaan begini..insyaallah mudah2an kak ida kadi ibu yg berjaya menjadikan anak2manusia yg berjaya.
...................................

ixora..kak ida taklah garang sgt..tp keadaan memaksa..
...................................

terimakasih hysman..
hati ibu mana yg nak dera anak2nya lebih2 lagi mcm diaorg takde ayah..ada org kata jgn pukul anak sbb nanti di jd lali..tapi kalau tk pukul tmbh tk mahu dgr cakap ibu pulak.
..................................

Eiba..akak sendiri masih merasa tergenang airmata bila memikir hal semalam..mcmne akak tak sedih..bila pukul diaorg akak rasa geram kat ayah diaorg..lepas tgn je..tapi apa2pun terimaksaih sbb eiba mengerti perasaan akak.
...................................

Salam djepoi..yup..kdg2 kita dlm dilema..tak dipukul dia jd tmbh tak mahu dgr kata...kita ibubapa mahu jadikan anak2 yg terbaik..bukan merotan atau memukul bermakna kita tak sayang kt mereka..
..................................

terimakasih eida...nnti bila eida dah jd ibu ida tahu bagaimana rasanya...muga doa teman2 tambah kuatkan semangat akak.
...................................

Salam naz..ye tak mudah memegang gelaran ibu tunggal ni...akaklah ibu dan akaklah ayah...susah senang sorg yg tanggung.

Ryehanna said...

saya pn penah kena pukul sbb xmo pg mangaji...huhu

lady D said...

mmg kita akan rasa sedih & menyesal balik bila lps pukul atau marah kat anak...tapi klu x dipukul atau dimarah drg naik kepala & org ckp kita manjakan anak plak nanti

reen said...

ha!!...samalah perangai mcm anak dara sy...suka nk ponteng sek agama...pas tu blik sek agama malas lak nk g mngaji...hangin sy 1 badan!!!hanger 2 dh mmng sntiasa ad la...volume lak tiap2 hari up!!!huh!!
ad kserasian ni!!!hikhikhik...

Idalara said...

tu lah kan ryehana..kita masa kecik2 dulu selalu kena pukul..tapi bila dah jd ibu ni...tak sampai ati nk pukul anak..
...................................

betul lady d..kalau tk berkeras nanti diaorg pijak kepala kita pulak..kena kuatkan semangat bila nak lentur mereka ni.
....................................
reen...ooo..bakal menantu ibu ni pun sikit lebih kurang ye...a'ah lah..mcm serai je diaorg berdua ni..hehehe..

Amieynna Amin said...

kak ida..
sedih kite baca entry akak..
kite bayangkan mak kite yg tulis..
dulu2 masa mak pukul n marah..
kite selalu pk, mak xsygkan kite...
tp da besar..
br tau sbb nye..
huhu..

Rashid said...

Begitulah kasih sayang seorang ibu.. luka diluar mengalir jua ke dalam..

Idalara said...

myna...apa yg sorg ibu lakukan adalah utk menjadikan seorg anak itu insan...myna akan lebih mengerti bila myna pula jd sorg ibu.
....................................
Salam cikgu rashid..
mng rasa pedih dan pilu bila sorg ibu terpaksa melakukan perkara yg dia tak suka pd anak2nya...tapi apakan daya..keadaan memksa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...