Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Wednesday, May 06, 2009

Dr Fadhilah Kamsah Berkata.........

"Assalamualaikum..
Masa saya kecik2 dulu, mak selalu sangat suruh saya habiskan belen2 (sisa2) nasik yang dia makan..dan pagi2 sebelum pergi sekolah, mak akan tuangkan air teh untuk mak minum dan macam biasa mesti ada sikit belen..tapi taklah everytime, secara puratanya seminggu sekali mesti mak suruh buat macam tu..

Dan sampailah saya dah besar panjang ni pun situasi ni still berjalan..either belen makanan mak atau abah..tapi kalau belen makanan anak2 memang jadi satu kepantangan bagi mak atau abah untuk habiskan..kami kena habiskan sendiri atau akan dihabiskan oleh adik beradik yang lain..samada kami perasan atau tidak...so satu hari tu tergerak nak tanya pasa isu ni kat mak..

Akhirnya mak dedahkan bahawa memang purposely dia buat macam tu sebab itu petua yang dia dapat dari arwah mak mertua dia sendiri (tok perempuan sayalah)..mak kata supaya hati anak2 sentiasa melekat kat mak bapak..dan saya sendiri akui kesannya..makin umur kita meningkat, hati kita sentiasa belas tenguk mak bapak kita yang makin tua itu.

Kalau kena marah ke, kena tengking ke memang kami adik beradik diam membisu...nak menjawab balik tak der lah..walaupun kita tahu kita betul..dan mak pesan dah ada anak sendiri esok..jangan sekali2 makan lebihan makanan anak..samalah ceritanya...dan mak kata juga, pagi2 jumaat masa dia bancuh air untuk kami semua dia akan selawat 3x dan berdoa semoga kami selamat pergi dan selamat balik..dan guru saya pesan..antara kesan terbesar bagi ibubapa yang tidak menunaikan solat maghrib ialah, mereka2 ini akan Allah cabut rasa hurmat anak terhadap mereka..solat berjamaahlah dgn anak2 tiap kali waktu maghrib..kalau ada lebih dari seorang anak, suruh sorang Azan dan sorang Qiam...kemudian berganti2 bacakan doa lepas solat..ini yang kami amalkan sampai sekarang.

Saya personally memang cukup malu kalau tak sempat solat jamaah maghrib dengan mak abah secara praktiknya, inilah yang palin3x berkesan sekali..tak caya try buat..solat jemaah dengan anak2 tiap kali maghrib..dapat semua waktu lagi baik..sangat besar rahsia dan peranan dapur rupa2nya. dan jugak kesan solat jamaah walau hanya bagi waktu maghrib.

"Apabila kita kejar dunia, dunia akan lari, tapi apabila kita kejar akhirat, dunia akan mengejar kita"..just to ambil iktibar untuk mendidik diri dan family. Usia dunia sudah terlalu hampir ke penghujungnya, terlalu! so, it's good if we can remind each other becouse in Rasulullah's lat sermon, baginda pun did mention that all those whi listen to him(on shall pass on his words to others, and those to others again: and may the last ones understand his words better than those who listen to him directly..

Yang baik datang dari Allah & yang kurang itu is from my weaknesses..do impart this knowledge: you'll lose nothing. Wallahu A'lam..terima kasih..(Dr Fadilah Kamsah)

p/s saya hanya menyampaikan apa yang diperkatakan oleh Dr Fadilah Kamsah yang sangat saya kagumi..mudah2an kita mendapat kebaikan yang bukan sedikit dari kata2 beliau ini.

12 comments:

hysMan.. said...

saya pon ade terperasan benda nih..
dan mak saya pon ada jugak cakap..
tapi bila kita berjauhan mmg rasa sedey tapi bila kit all da time bersama parent rasa mcm setan kiri kanan..masyaAllah...
takut saya..
hmm..
insyaAllah akan cuba memperbaiki diri..
:(

thnx kak atas n3 nih..
bagus utk kesedaran org cam saya nih...

anaklaut said...

salam..


tidak ada ayah dan ibu yang tidak mahukan kebaikan pada anak2nya..tkasih kerana sudi melwat anaklaut

Idalara said...

hysman..akak pun rasa bnnyk sgt buat dosa kat mak dan abah..tak dapat nak bahagiakan diaorg..sedih bila tguk mak dan agah masih buat keja nak cari duit..walau dah ditegah anak2..mudah2an kita jadi anak yg soleh dan solehah.

Idalara said...

salam anaklaut..
semua ibu dan ayah begitu mahu kan yg terbaik..cuma kadg2 saya rasa saya bukanlah ibu yg baik..belum terbukti lagi saya dapat jadikan anak2 yg terbaik..mungkin masih jauh lagi perjalanan itu..

terima kasih juga kerana sering melawat saya..

Ryehanna said...

bagus sgt entry ni kak ida...
thanx for sharing..

:)

MaMaQaYPo FaMiLy said...

INFO yg amat berguna!! Thanks!!

Amieynna Amin said...

huhu..
tetibe je sedey..
btol2..
bile jauh asyik call je..
da dekat..
mesti paling kurang skali..
terwat bende yg sakitkan ati dorg..
adeh..

Dj Epoi said...

Salam Kak........

Saya sangat2 TERTARIK ngn Entry yang menjalinkan kasih sayang sesama kita nih!!!!!

Sunggoh senang pagi ini....bila dapat entry nih!!!

Gua rasakan ianya amat MUSTAJAB untuk Gua dan kawan2 semua

MarLadyD said...

salam kak ida....bila ada keluarga sendiri...barulah kita tau betapa pentingnya kebaikan utk anak2...thanks diatas info yg amat bermakna tu.

amirul said...

Salam Kak Ida,

memang benar apa yang dikatakan oleh Dr Fadhilah kamsah tu...bagi saya takda ibu bapa yang inginkan kesedihan dihati anak...tapi kadang-kadang anak tak menghargai pengorbanan mereka...

P/S: Ingatlah wahai Si anak dari Ibu ngan ayahlah kita berpeluang Tengok dunia ini...

Mezain said...

Satu petua yang sangat bagus untuk dipraktikkan dan jangan makan sisa anak anak nanti kita pulak yang ikut telunjuk dia. Terbalik lak nanti.

Idalara said...

Welcome ryehana..kak ida pun kwn yg bg..mng bagus sgt.
....................................
MamaQayPo..yup bagus untuk kita para ibu.
...................................

Myna...anak mcmtulah..mana penah tak sakitkan hati ibu..bila myna dah jadi ibu baru myna tahu..
...................................


Salam Djepoi..akak pun suka sgt bila dapat petua bagus ni...dan akan praktikkan mcm yg disarankan..
hope Djepoi tmbh sihat.

...................................


Ladyd..bila kita dah jadi ibu..kita rasa tak mahu sgt2 lukakan hati ibu..sbb kita rasa mcmne pedihnya bila anak2 lukankan hati kitakan..
...................................

Salam Mirul..akak mng kagum dgn dr fadilah ni..info yg dia bagi mst bagus untuk ibubapa..tiada ibubapa tiadalah kita di dunia ini..
...................................

Right mezain...tu sbb ramai anak2 yg tak dengar kata ibubapa..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...