Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Sunday, March 08, 2009

Selamat Tinggal Memori Duka

Bukan mudah untuk seseorang itu melupakan masa silamnya..tambahan lagi andaikata ia adalah satu kenangan paling pahit dalam hidupnya. Namun sukar ataupun tidak,anda tetap harus melupakannya dan buangkan jauh-jauh dari hidup anda.
Sekiranya anda terus membiarkan diri dibayangi dengan kisah silam yang pahit, sampai bilapun anda tidak akan merasa bahagia. Malah jalan untuk anda meniti kejayaan juga pasti alan lebih sukar kerana sentiasa takut dengan bayang2 semalam. Banyak cara boleh dilakukan untuk melupakan kenangan pahit itu dan mulakan hidup baru:
1. Ubah penampilan diri:
Kebanyakan dari kita sering mengatakan ingin memulakan hidup baru. jgn hanya bercakap saja..tampilkan imej yang lebih kemas, menarik dan paling penting sesuai dgn usia anda..percayalah bila anda tampil dgn imej baru pastinya anda merasa hari2 yang bakal dilalui berbeza dari dulu.
Sekiranya anda tidak ubah penampilan, tiap kali anda melihat cermin anda akan lihat diri anda yang pernah jatuh dan kecewa satu ketika dulu..namun bila anda berubah anda nampak diri anda yang baru dan lebih bersemangat untuk meneruskan hidup yang lebih bahagia.
2. Buang segala2nya:
Buang segala yang boleh mengingatkan anda pada kenangan tersebut..misalnya anda pernah dikecewakan oleh seorg lelaki yang anda cintai...sekiranya anda benar2 mahu melupakan memori pahit itu buang apa saja pemberiannya..gambar2nya..hadiah darinya dan no talifon lelaki itu juga. Jangan cuba2 hubungi untuk bertanya khabr...jgn tinggalkan walau satu buktipun yg menunjukkan anda pernah bersamanya..
Sekiranya anda tidak membuangnya selagi itulah bayang2nya akan sentiasa bersama anda.
3. Menjalinkan hubungan baru:
Tidak kiralah apapun kenangan pahit anda samada anda gagal dalam percintaan,dikhianati sahabat dan kehilangan org tersayang dan sebagainya ,namun cara untk melupakan tetap sama iaitu cubalah menjalin hubungan dengan teman2 baru...
tapi ingat bagaimana rapat pun anda dgn teman baru itu jgn sesekali menceritakan sejarah pahit anda..kerana secara tak langsung itu akan mengembalikan memori anda pada kenanagan pahit itu.
4. Berubah angin:
Sekiranya anda mempunyai peluang atau berani untuk mengambil satu keputusan yang drastik, maka berpindahlah anda jauh dari tempat yang banyak menyimpan kenangan pahit anda...jgn sesekali anda katakan anda telah terlewat sesungguhnya istilah terlewat itu tidak pernah ujud. Masa sentiasa ada selagi kita mahu berubah untuk menjadi yang lebih baik.
5. Maksimumkan diri:
Sentiasa cuba untuk menggunakan semaksimum mungkin daya dan keupayaan anda..jangan terlalu mudah mengaku kalah dan terlalu yakin dengan mengatakan anda tidak mampu untuk berubah...lakukan dgn bersungguh2 dan sehabis daya..anda pasti akan terkejut melihat keupayaan anda.
" Dan jangan lupa...yang paling penting sekali adalah dengan memperbanyakkan Solat taubat kerana ia mampu membersihkan hati kita..berdoalah setiap waktu kepada Allah SWT..kerana hanya Allah yang Maha Mendengar tiap rintihan kita"

1 comment:

Yang Benar, Kakak Perkara Rawak said...

go kak ida go!
ceritalah apa2 pun kak..
pd sye,hidup ni kne bnyk belajar dri pengalaman org lain..sbb mungkin harini kite tak kne,tp anak2 kite,keluarge kite,kwn kite,..skurang2nye kite tao ape nk buat..
semoga akak semakin kuat! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...