Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Tuesday, March 10, 2009

Tips Melayani Isteri


Lelaki selalu menganggap apabila mereka telah berjaya 'mencuri' hati wanita yang diidamkan,mereka tak perlu lagi meluahkan perasaan. Ababila mereka berjaya menbuktikan cinta mereka nan sejati mereka menganggap wanita yang dicintai patut tahu bahawa mereka akan mencintainya sehingga keakhir hayat dan tidak perlu dipastikan berkali2.
Tetapi berbeza pula bagi wanita,mereka sentiasa dambakan kepastian dan keyakinan bahawa mereka adalah yang teristimewa,dihargai,disayangi dan dipercayai buat selama2nya. .lelaki juga melahirkan kepastian melalui perbuatan,sebaliknya wanita perlukan kasih sayang melalui kata2... itulah perbezaan lelaki dan wanita.

Tips melayani isteri

1. Isteri adalah manusia

Wanita dilahirkan penuh dengan perasaan yang beremosi, mereka akan berasa gembira apabila mereka hidup dengan tenang dan aman. Tetapi apabila mereka berasa tertekan mulalah emosi akan berkecamuk dan sering mencari jalan yang mudah untuk keluar dari masalah yang dihadapi.

2. Dengar pendapat isteri

Dalam hubungan suami isteri, mereka perlu sering bertukar2 pendapat dan pandangan, walaupun mungkin isteri tidak berpelajaran tinggi tetapi ambil hati dengan menerima pendapat mereka. Jika ada masalah rumah tangga yang mahu dibincangkan mula dengan isu2 semasa yang boleh dijadikan 'icebreaking'..kemudian barulah dimasukkan isu yang mahu disentuh.

3. Beri pujian kepada isteri

Jangan kedekut hendak memberi pujian terhadap isteri..luahkan sahaja apabila dia kelihatan cantik bergaya...puji2an ini dapat memberi semangat kepadanya untuk terus 'berkhidmat' kepada anda..jgn anggap isteri seperti pembantu rumah yg tak perlu dipuji.

4. Ingat tarikh penting

Sesiapa saja pasti gembira apabila dihargai dan dikejutkan dengan pemberian hadiah apatah lagi drp orang yang tersayang..tarikh2 yang penting seperti hari jadi,hari ulang tahun perkahwinan merupakan hari yang paling penting dalam kehidupan wanita..tak perlu memberi hadiah2 yang mahal.. cukup sebagai tanda ingatan.

5. Penuhi hajat isteri

Anda perlu bijak memilih perkara yang dihajati isteri..bukan semua perlu dipenuhi...jika dia berhajat hendak ke Paris tetapi anda tak mampu..cukup jika anda membawanya bercuti ke Pulau Langkawi saja...dia pasti gembira kerana masih berpeluang keluar melancung..pemberian ini melambangkan bahawa anda suami yang amat menghargai pengorbanan isteri mengurus rumahtangga.

6. Bantu ringankan tugas isteri

Sesekali apa salahnya anda menyingsing lengan membantu isteri melakukan kerja rumah seperti memasak,membasuh dan mengemas rumah..jika anda tidak tahu memasak cukuplah tolong mengupas bawang atau membasuh pinggan mangkuk..tentu isteri anda akan tersenyum melihat telatah anda yang jarang ke dapur.


Wahai para suami...cubalah tips di atas...isteri anda pasti berbangga punyai suami seperti anda.

7 comments:

azza_irah said...

ni nak kn mmta suami aza baca ni...hehee

Idalara said...

mst azza...suami mst bnyak tahu pasal keinginan isteri..

MarladyD said...

betul.betul.betul.LadyD sokong apa yg kak ida tulih tu..nnt k mintak my hubby baca nih..

Mr. Azman @ Kreuger said...

adoi ai.. tips ni macam ditujukan
kahas untuk aku jer akak.. hehehe
xceli aku nak ucap kan terima kasih
untuk entri ni. memang best dan
sesangat berguna untuk orang yang
tak berapa pandai nak gume macam aku
ni hahhaa~

Kamsiah said...

Hati seorg wanita

SENSITIF : bukan bermaksud suka merajuk , tapi hanya ingin bermanja dan mendapatkan perhatian .

CEREWET : bukan bermaksud FUSSY tak tentu hala , kadang ingin LELAKI mengikut kata-katanya sekali sekala .

HALUS : ibarat sehalai sutera , cantik , mulus , lembut dan mudah tercarik dan koyak .. walaupun seorang wanita memaafkan seseorang yang lain atas sebab sesalahan , biasanya WANITA akan ingat kesalahan tersebut untuk disimpan jadi pengajaran. Bukan DENDAM .


IKHLAS : ikhlas seorang wanita tak perlu diragui .

KORBAN : WANITA sanggup berkorban apa saja untuk seseorang yang amat disayangi , termasuk ibu bapa , anak-anak , dan suami . WANITA amat tabah .

PRIHATIN : sentiasa memerhatikan keadaan sekeliling dalam diam .

MANJA : walaupun dia adalah seorang WANITA yang pandai berdikari naluri seorang WANITA masih lagi tetap seorang WANITA . suka bermanja hanya kepada insan yang bernama LELAKI , namun juga sesame kaum .

EGO : WANITA yang terlalu sayangkan kekasihnya sanggup menolak ketepi EGOnya apabila bersemuka dengan yang dicintai .

CINTA : CINTA pertama bagi wanita adalah yang paling dalam dan tulus

SEKS : seks bukanlah segala-galanya buat WANITA kerana WANITA diciptakan dengan 9 nafsu dan 1 akal . NAFSU yang banyak dan tidak tertumpu kepada satu saja . LELAKI pula dijadikan dengan 9 akal dan 1 nafsu . fungsi lelaki adalah membimbing WANITA dan bukan menghanyutkan .

amirul said...

Salam Kak Ida,
Thanks 4 the Entry... InsyaAllah akan ikut mana yg termampu... :)

Idalara said...

Lady..jgn yak suruh hubby bc..amik mana yg baik..

Hahahha.Man...mng sesaje akak buat nk bg man bc..sbb man tu bakal hubby..penting tau fakta2 yang akk bg ni..

Kamsiah...betul sgt2 apa yg kam catatkan di sini tntg seorg wanita..sgt menarik..

Salam mirul..wlcm..mana yg baik dan sesuai jadikan ikutan tp yg agak tk larat nk ikut tinggal2kan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...