Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Tuesday, March 24, 2009

Tetamuku Kupu-Kupu....

Cantik tak kupu-kupu ni?...rasanya dah hampir seminggu kupu2 ni sesat kat rumah ida..puas ida dan anak2 cuba halau kupu2 ni keluar dari rumah..tapi kupu2 ni masih tak mahu keluar..ida nak bg kupu2 ni keluar dari rumah ida bukan sbb takut atau rimas tguk kupu2 ni tapi ida tak mahu dia mati kat dalam rumah ida..kesian dia...bukan ada makanan yg sesuai buat kupu2 kat dalam rumah ida ni...ida pun tak tahu apa yg kupu2 ni makan.....org tua2 ni kalau tguk ada kupu2 masuk dalam rumah mulalah diaorg kata ada tetamu jauh nak datang..ida tak percaya kata2 mereka tu...sbnrnya kupu2 tu tersesat masuk kat rumah..nak buat mcmne kan..kawan2 opis heboh mengusik ida kononnya ada org nak masuk meminang...hish..apa kene mengena meminang dgn kupu2 masuk rumah...tak masuk akal betul..calon pun tkde tetiba je org nak masuk meminang...hahaha..
Lebar kupu2 ni lebih kurang sebesar dua tapak tangan ida...besar jugakan...kalau org yg gile simpan kupu2 yg difremkan maunye ditangkap kupu2 ni dan diawetkan..ish,ish..kejam betul..tapi ida dan anak2 taklah sampai begitu zalim nak buat begitu...
tiap hari bila balik rumah ida msti cari kat mana kupu2 tu hinggap...meratalah dia ziarah kat rumah ida dari dapur hingga ke ruang depan..cuma bilik dan bilik air je tak di ziarah lagi...sbb berpintu kot..
Mudah2an kupu2 ni sempat keluar terbang bebas di luar sana bertemu rakan2nya..ida tak mahu kupu2 ni mati dalam rumah ida...kesian..

'aku ingin menjadi seperti kupu-kupu yang terbang bebas di udara tanpa diganggu tanpa dibelenggu'

11 comments:

Mr. Azman @ Kreuger said...

ye ye.. betoi tu... tapi orang la
kate. ade orang jauh dengan hajat
yang besar nak datang umah...

tapi tak baik percaya tentang
perkara-perkara yang menyerupai
firasat.. sebab boleh menjerumus
kepada tahyul dan kurafat. doser~

kekeke... ape ape pon semoga yang
menanti akak nanti dengan kabar
berita yang gembira. :D

Dj Epoi said...

Kak....Oh Kak!!!!

Saper cakap jadik Kupu2 Boleh terbang bebas Kak Oii!!!! heheheheeh

Silap2 Kena RENGAU.....dik Kucing...Amirul heheheheheh

Tak Ponk kena lastik ngn getah dik HySman hahahhaah

Kalau Tak juga......kena Smash ngn penampor lalat dik si NAZ AJK - BH ......kikikikiki!!!!

Idalara said...

man...akak tau ler...akak mng tak caye pun...hehehe..tapi akak heran le nape si kupu2 ni tak mau kuar dr umah akak...kalau ada berita gumbira man le yg akak bg tau dulu...

Idalara said...

hahaha...betullah djepoi...kucing si mirul tu mst teruja tguk kupu2 yg besau ni...siap di kejau je satu rumah..
eh..si hysman tu suke main lastik getah ke..ish,ish,ish..
weh..kejam tu si naz nak smash dgn penampar lalat dia tu...hahaha tggu apa kata depa tu..

fairusozza said...

Akak.....kalau org tua-tua kata memang la cam tu tp kalau org muda-muda kata itu ade ong ma..hahahahah
mungkin rezeki akak murah kut lepas ni...insyaallah

@_da said...

akak trima kasih mendoakan sy.. hanya Allah yg membalasnya..

lama nyerr kupu2 tu kat dalam umah akak.. dia tak jumpa pintu kuar tu.. hihihi

Rashid said...

kupu-kupu terbang mencari warna-warni kat rumah kot. Dia suka. Mungkinkah ada ketenangan yang memikat hatinya..

Bukan senang kupu-kupu nak datang lawat kita kat rumah.. dia tetamu yang perlu dihormati.

hysMan.. said...

Aik,
tak caye ke buat2 tak caye kak??
mane tau betol..hahaa..
org2 dulu penah kate gak kalu masuk kupu2 or rama2 dlm uma maksudnya jelmaan samada penunggu or setan yg dihantar..ntah betol ke tak..
hmm..
tapi kalu sebesau 2 tapak tangan akak??tak nak mcm beso plak..
ape kate akak lastik pastu masak asam pedas..kupu2 masak asam pedas..delicious..hahaa..

p/s:aik bro DJ Epoii (setiausaha BH),getah bukan sebarang getah tau,tapi getah timing belt..
hahaa..
maunya bekecai..
wakakakaa..

amirul said...

Salam Kak Ida,
Mungkin hanya satu kebetulan saja... usah dipercayakan bulat2... Kalu betoi pun pesalahnye... betoi tak kak? InsyaAllah sampai seru... adalah jodoh akak tuh... usah poning2kan kepalo tuh...

P/S: Amboi! Mr. Epoi nih... ada saja lawak yg dia buat... hihi... tapi betoi gak kalu kupu2 itu nampak dek kucing mau dikejar satu rumah... :)


P/S: Terima kasih kak... mengundang kami ke majlis adik akak nanti... ada masa terluang... insyaAllah ketemu jualah kita nanti...:)

Ryehanna said...

udah mcm bela kupu2 plak yer.. bila blk nak pergi tgk mana dia pergi. hehe

Idalara said...

Salam fairus...ntah..akak kurang percaya kata2 org tua tu..kebetulan je kdg2 berlaku..

Sama2 kasih ida...kebahagiaan ida kbhgiaan kita bersama..tu lah pasal kipu2 tu tk jpe jln kuar...

Ye kot cikgu rashid...kat rumah ida ni mng kaler terang2 so dia suka kot...yup walaupun ia sejenis serangga tp ia tetap diraikan hehehe..

hysman ni wat akak seram jer...tapi so far ni akak masih lagi berani..alhamdulillah kelebihan yg Allah bg kat akak..
tak taulah yg sebenarnya...nak masak asam...ish,ish..nak bg sape makan?...tp harini akak tguk kupui2 tu dah takde dah...mgkin dah keluar atau dah mati kat mana2.

Salam mirul...kadg2 semua tu cara kebetulan...ye kot..smlm ada org hint kat akak..kawan baik akak...kawan bisnes...tapi akak jadikan bahan gurau je..hehehe..tak tau lah dia serius atau main2 je..tggu dan lihat..

Hi ryehanna...akak pun rasa mcm bela kupu2 lak...harini dah tkde kupu2 tu...mgkin dah kuar kot..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...