Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Sunday, March 29, 2009

Terkejut..Terkedu...Terkesima...

Sehingga saat aku menghasilkan entry ini ada beberapa kejadian berlaku sepanjang minggu ini..yang boleh dianggap agak mengkelam kabutkan....mengejutkankan, buat aku terkedu... terkesima... juga membahagiakan..

kejadian pertama:
Kalau tak silap aku pada hari selasa 24 Mac..hujan lebat telah melanda sekitar kawasan Selangor dan Kuala Lumpur..tanpa di sangka2 tingkat 3 bangunan premis Ofisku yg digunakan sebagai setor telah mengalami kebocoran dan menyebabkan air hujan melimpah ruah hingga masuk ke ruang ofis...apa lagi kelam kabutlah semua staff lelaki yg cuma 3 org, menyekat dan membuang air yg melimpah masuk ke ruang ofis...
Beginilah rupanya air yg masuk... inipun sbb berjaya disekat oleh bebudak laki kat ofis tu.....bila citer kat lembaga pengarah mcm kita main2 pulak..apa taknya tingkat 3 yang banjir...tak ke bunyi mcm tiada logika..

Segala dokumen,borang pinjaman, later head dan takde head terpaksa dipindahkan dgn segera..belum lagi cpu yg diletakkan kat kaki meja dan segala wayar2 yang berserabut..(tiada dalam gambar) ada ke cpu letak kat kaki..puas aku suruh minah sorg tu letak atas meja..dia buat dhek je...bila berlaku mcmni baru kelam kabut..sape yg susah...dia dan keluarga mereka juga..

Keja kuat bebudak laki ni berjaya menyekat air masuk lebih banyak ke dalam ofis..

Sure lah kapet hijau ni bau busuk esuk nanti..nasib le staff yg dok kat tingkat 3..nasib baik aku kat tgkt 2..selamat...tapi aku bukanlah kejam sgt sampai tk bantu diaorg..tempat aku cari makan maa..mstilah bantu membantu..dua hari selepas kejadian kami memanggil seorg kontraktor untuk melihat kerosakan..mengikut kata mamat tu..kerosakan berpunca dari atas bumbung konkrit..saluran air keluar tersumbat menyebabkan air mengalir masuk ikut syiling...al maklumlah bangunan dah lama..syiling pun dah dimakan usia..menurut kata kontraktor tersebut untuk naik ke atas bumbung pihak kami terpaksa menyewa kren..pergh...sewa kren je rm650. belum lagi kos pembaikan...itupun kalau betul ada tersumbat..kalau pecah atau sebagainya..mau beribu..bgtahu lembaga pengarah..haram..tanya khbr pun tidak..kalau bangunan ni runtuhpun diaorg dapat tahu dalam berita tv 3..sabar je lah..gitu le gamaknya lembaga2 pengarah yg ntah sibuk memanjang..padahal separuh darinya dah pencen dari bank..

apa pulak kejadian kedua yg agak mengejutkan...apa pula kena mengena gambar wang kertas rm50 ni..
Dah jadi kebiasaan bila ahli atau org luar datang buat bayaran pinjaman atau insurans, aku akan 'mencampakkan' wang bayaran mereka dalam laci mejaku..sebelum dibawa ke bank untuk di bank in..tapi kali ini bukan wang koperasi yg aku campakkan dalam laciku tapi duitku sendiri, duit yg baru aku terima hasil jualan HPAku..untuk bayaran bas sekolah dan yuran sekolah agama..tak banyak bg org kaya..cuma rm100, tapi banyk bagiku..silapku juga tak masukkan dalam purse..ntah..dah memang nak jadi citer..waktu rehat nak balik baru aku perasan duit berjumlah RM100 hanya tinggal RM50 je...terkedu..termangu..ntah ter apa lagi..puas aku geledah laci..bukan kata 1 tapi tiga2 laci aku geledah tapi hampa..kwn2 kata mgkin aku salah letak..tapi aku cukup yakin sbb aku bukan pelupa..hmm..takpelah..bukan rezeki aku...muhasabah diri..mgkin aku jarang bersedekah kot..so tu sebab Allah tarik sikit duit aku.
Aku redha je...dan akan lebih berhati2..sbb dek kerana terlalu bz turun naik kat tgkt 3 sampai aku lupa laciku berkunci atau tidak..dan kita tak tahu ada di antara kita yg tergamak mengambil hak org...
Dan perkara yg agak mengembirakan aku dan aiman ialah..
aku berjaya akhirnya membelikan aiman sebuah basikal baru bagi menggantikan basikalnya yg hilang seminggu yg lalu..kali ini basikal aiman lebih besar sedikit dari dulu..ada tempat 'carry' lagi...bolehlah dia carry adiknya abdullah zaki yg agak memahami dan tak minta dibelikan basikal baru juga..

dan ada juga bakul untk memudahkan aiman meletakkan beg sekolah yang sarat dgn buku2 sekolah.
Inilah wajah basikal baru aiman,berharga RM22o..tersenyum sampai telinga aiman dapat basilkal baru, bila ditanya 'abg nak mcmne..' mudah saje dia menjawab "aiman tak kisah"itulah aiman.......
dan demi anak2 ibu sanggup mengikat perut..asalkan anak2 tidak melupakan ibu dan menjadi anak harapan ibu satu hari nanti...Insyaallah.
Dan perkara terakhir yg buat aku rasa terkesima dan bahagia sangat..hingga menghapuskan segala lara di hati bila hari ini aku terima puisi yg amat indah ini..aku tak kenal pengirimnya...tapi yang aku tahu hatiku rasa gembira sgt terima puisi ini...aku ni bukanlah jiwang sangat tapi dah namapun perempuan kan...
Gemersik melody cinta
yang mengalir menyelusuri jiwa..
mengisi relung hati dengan kelembutan
menyentuh buaian sukma hati...
Semerbak harum bunga...
mengharumi untaian sudut hati..
Bergemersik kerinduan ini..
pada pesona yang hadir menyapa..
ku tak ingin berdusta pada syurga..
Ku ingin sampaikan padanya...
Bahawa segenap kerinduan ini..
kuberikan pada sebuah senyuman
yang indah pagi ini..
kepada dia yang mengirim puisi ini terima kasih yang tidak terhingga kerana kiriman puisi ini...siapapun dia,di manapun dia...terima kasih kerana mengakhirkan hujung mingguku jadi indah begini..

11 comments:

Kamezaim said...

kasih seorang ibu begitulah.. namun,bersabarlah dgn setiap dugaan yg dtg.. setiap yg terjadi ada hikmahnya...

hysMan.. said...

terkesima den,tingkat 3 banjir..
pelik bin ajaib..hahahaaaaa...
"aiman tak kesah ibu dapat puisi yg romantika tu,tapi aiman kesah kenapa ibu lupa nak tutop laci tu kan 50hengget da ilang..da takde air kat uma,ibu tak bayo..nak mandi camne bu??"
eeee.....
:p

Idalara said...

salam kame...gitulah kasih dan pengorbanan seorg ibu...itu sbb kita wajib mengasihi ibu kita dan mendoakan kebahagiaan utk yg bernama ibu..

p/s...nampaknya kame telah kembali dari pertapaan..

Idalara said...

hahahah..tergolak bosa den ko buat man...tu le pasal..nak kata sbb dpt puisi romantika tu sampai terlupa kunci laci, tak gak..sbb puisi tu baru arini dpt..tkpe..jap lagi ujan turun jopm mandi air ujan...hehehe

Zamz said...

wah sekali cerita..byk tul topik hehe

amirul said...

Salam Kak Ida,
Aiman seorang budak yg baik... tidak byk kerenah... mungkin dia memahami susah senang ibunya... Syukur alhamdulillah... Kak Ida mempunyai anak2 yg memahami... Didoakan anak2 akak berjaya dlm kehidupan masing2 suatu hari... dan tidak melupakan ibu mereka yg banyak berkorban utk mereka... ameen..

Malang tidak berbau... itulah ungkapan terbaik buat tragedi tingkat 3 mengalami banjir... tahniah buat mereka yg dpt mengawal keadaan...

Setiap keburukan berlaku adalah berpunca dr diri kita sendiri... oleh itu... sentiasalah berwaspada terhadap persekitaran kita... kejadian seumpana itu pernah berlaku dlm hidup saya... waktu masih menuntut... terlupa utk kunci almari baju... yg dajjalnya... teman sebilik asrama & geng2nya... mereka mencuri kad ATM dan mengeluarkan sebahagian duit dr bank tanpa pengetahuan saya... sehinggalah saya perasan duit dibank berkurangan... silap saya juga... menyelitkan no pin kad ATM dlm dompet... mereka tidak mengaku... sehinggalah meminta dihalalkan apa yg telah mereka lakukan ketika majlis konvo... sabar je la... DUGAAN...

Wah! pesalahnya sesekali layan perasan... betul tak kak? semoga akak menemui sesorang yg memahami diri akak suatu hari nanti... InsyaAllah... :)

Ryehana said...

wahh..
romantiknyer puisi..
siapakah gerangan pengirimnya?

jeng jeng jeng!!

haha.. best wishes to u

@_da said...

macam2 kejadian ye kak... moga akak tabah... seorang ibu akan gembira melihat anaknya ceria... alhamdulillah...

Dj Epoi said...

Gua yang lain Gua malas nak touch.......

Tapi bab PUISI tuh.....mendatangkan marah ah!!!!
Weih....Weih.....Weih......kot yer ponk nak kasik......Puisi tuh.....tolis ar....nama ka....?nama glamour ka?

Senang cikit Kakak Gua nak follow up heheheheehe.......

Wow!!!! Aiman dah dapat beskal baru!!!
Aiman......!jangan Lupa jasa Ibu yer dik!!!!

hazlin said...

Ida,
bersabarlah dengan dugaan yg diterima. Setiap dugaan pasti ada hikmahnya.

Idalara said...

zamz..hidup akak ni sarat dgn citer suka dan duka..tu yg jadi satu entry ada 4 citer tu..

Salam mirul..dalam kesibukan mirul masih sempat bg komen kt teratak akak..insyaallah apa yg mirul doakan buat akak akan dikabulkan..dan akak sgt bertuah ada anak2 yg mendengar kata dan memahami..

Ryehana...ye lah tuannya tk mahu mendedahkan identiti dia...biarlah rahsia...

eida...gitulah hati seorg ibu..tapi kita anak2 mampukah membahagiakan hati ibu?

Djepoi...rasanya akak dah tahu...tapi biarlah rahsia..

Hazlin...insyaallah ida berharap ada hikmah yg terbaik buat tiap dugaan yg ida terima.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...