Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Monday, March 16, 2009

Basikal Aiman...Hilang.

Kesian...bila aku tenguk wajah aiman semasa nak memberitahuku tentang kehilangan basikalnya. Dia tak tahu ibu dia lebih penyabar dan bersikap lebih terbuka semenjak dua menjak ni...hehehe poyo jer (bak kata hysman)..ye lah benda dah berlaku..dah hilang tak kan aku nak cekik pulak budak tu..lainlah kalau aku jumpa org yang curi atau terambil basikal aiman tu..mau aku bagi penyepak...(hahaha..konon...)
Kebetulan pagi sebelum basikal tu hilang..ada sebuah kedai menjual barang2 serbanika sederet dgn bangunan ofisku ini terbakar...dan hikmah yang berlaku...premis companyku yg kosong terus di sewa oleh pemilik kedai yg terbakar itu..semasa memindahkan barang2 yg terselamat..aiman turut membantu..basikal di letak di tepi bangunan..dek kerana terlalu ralit menolong..tak sedar bila kala basikalnya dicuri..hampir satu malam aku tak sedar kehilangan basikal tu..pagi2 esuk sewaktu hendak ke ofis baru aku sedar ketiadaan basikal aiman di tempat yang sepatutnya di 'parking'..
Menjerit jugalah aku bila tguk basikal aiman takde..dia yag masih mamai baru bangun dari tidur...agak ketakutan tguk aku cerlangkan mata...(acah je...bukan garang pun ibu dia ni)
Aku :"abang!..mana basikal?"
Aiman : "dah hilang..semalam abang letak kat tepi kedai tu.."
Aku: "la..mcmne boleh hilang..abang tak kunci ke..?"
Aiman: "kunci dah patah..."
Aku: "nape tak cakap kat ibu...(sore aku mula mengendur)
Aiman buat muka seposen dan sedih..
Aku : "takpe lah bang..dah takde rezeki..nak buat mcmne, nanti ibu ada duit ibu beli lain."
Seperti yang pernah aku citerkan aiman seorg anak yg tak banyak kisah dan sangat baik..aku jarang sgt marah kat dia..lagipun ini kali pertama dia kehilangan basikal..aku tahu dia sendiri sgt sayangkan basikalnya walaupun dah tak berapa elok basikal tu.
Dalam hati mula berfikir2..adoi..manalah aku nak cari duit nak beli basikal baru ni...paling2 koman pun RM200..nasib baiklah seminggu ni cuti sekolah..dahlah itu satu2nya transport yg aiman ada..dan yang paling penting untuk ke sekolah..aku kena usahakan juga sebelum buka sekolah ni...nak menagih kat abah diaorg..hmmm...sakit telinga aku nanti dengar ceramah berjela dia...dapatnya tidak tapi dapat leter je..
Sabar je lah..insyaallah adalah rezeki tu..pujuk hati sendiri..cuma aku nasihatkan aiman lain kali hati2 dan jangan terlalu ambil mudah perkara2 seperti itu jangan terlalu 'aiman tak kisah'..di kawasan macam tempat tinggal aku ni ramai pendatang2 asing tinggal...nak tuduh mereka aku takde bukti tapi kena selalu berhati2.

inilah basikal aiman yang hilang tu...gambar ni sempat aku rakamkan sehari sebelum hilang, di ambil pun hanya separuh je...mcm tahu2 je nak dikebas orang...

Aku dah ambil keputusan halalkan je pada org yang terambil basikal aiman tu..kalau aku tak halalkan jenuh gak dia nak cari aku kat 'sana' nanti..

Tapi aku juga berdoa mudah2an orang yag terambil basikal aiman tu tergerak hati memulangkan semula basikal aiman sebelum cuti sekolah berakhir. Mudah2an doaku dimakbulkan..AMIN.

13 comments:

@_da said...

Kesian aiman.. sabar yer aiman.. nanti tuhan balas sape yg amik basikal aiman tu.. akak pun semoga tabah ye, ni semua dugaan dariNya...

kakyong said...

Kesian kat Aiman....Sabar ye Ida dan Aiman. Pasti ada hikmah semuanya tu..

a i r a said...

he is so polite..
=)

amirul said...

Salam kak Ida,
Bukan rezeki si Aiman barangkali... Mungkin tak mereka yg menolong angkut barang terangkut sekali basikal tuh? Apepun... harap sangat mereka yg terambil ( kononnya ) basikal Aiman... silalah pulangkan... kalu x... harap kak Ida dan Aiman bebanyakan sabar... mungkin Ujian Allah... Sejauhmana ketabahan seorang ibu membesarkan anak2nya... InsyaAllah kak... ada sinar baru dalam kehidupan... ameen...

hysMan.. said...

saya pon sependapat dgn bro mirul..
mungkin org yg tolong angkat barang2 tu terangkat sekali basikal aiman kot..
kesian aiman..
sabarlah ye aiman..
mungkin ade hikmah..
jadi aiman,talk 2 ur mom "aiman tak kisah,aiman boleh jln kaki ke skola.."hehee..

teringat dulu kecik2,slalu kena blasah dgn mak (belasah tanda syg) sebab pinjam basikal kwn..
saya org susah,jadi xpenah ade basikal..slalu dok pinjam basikal org.balik uma je kena pukul..begilah seterusnya..
hahaaa..
mak tak suka anaknya pinjam2 brg yg bkn hak kita..
tp saya hati tegar..degil..
hihiikk..
:p

Tirana said...

Ida,

Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya..tapi kesian kat Aiman..

Idalara said...

ei-da..t.kasih..susah payah gak akak nk belikan basikal utk aiman..yp dah setakat tu je rezeki dia..akak redha je..dia pun nmpknya boleh terima kenyataan.

Insyaallah kakyong..pasti ada hikmahnya..Allah nak bagi basikal baru utk aiman kot..

yup aira..mng aiman anak yg baik dan sopan..

Salam Amirul...
mgkin juga basikal tu trangkut sekali dgn barang yang dipindahkan....dan mng pun bukan
rezeki aiman..insyaallah amirul..akak akan sntiasa tabah menghadapi apa jua..dan akan berusaha menggantikan semula utk aiman.

Hysman...bila kita pernah susah kita akan hargai apa yg kita dapat..begitu juga anak2 akak..
nampaknya sehari dua buka sekolah nnti terpaksalah aiman berjalan ke sekolah..jauh sikit tp aiman tak kisah..

Tirana...thanks...insyaallah betul kata2 tirana.

Dj Epoi said...

Aiman.....Sabar Yer Dik.....

Inshaallah setiap apa perbuatan yang baik...INSHAALLAH dibalas Baik..Kak..

Allah Maha kaya & Maha Mendengar..

Dj Epoi said...

Aiman.....Sabar Yer Dik.....

Inshaallah setiap apa perbuatan yang baik...INSHAALLAH dibalas Baik..Kak..

Allah Maha kaya & Maha Mendengar..

Leya said...

cdey bile dgr cite aiman ni...
tapi xpe..dah xde rezki..
wat aiman..byk bersabar k..
jgn dikenang sgt...
xpe..ade rezki blk t..dpt la basikal tu...
aiman doa je laa k..

~ h a n i m h u s i n ~ said...

salam..
huu kesian aiman..
basikal anem pun pernah hilang dulu,so anem sgt memahami perasaan aiman..sobs0b~

Naz said...

Salam Kak Ida..
Saya juga tumpang simpai dng apa yg berlaku. kita doakan saja. tp kalo x jumper jugak, jawabnya Aiman akan dpt beskal baru lah.. yer ker? :)

Semoga besikal tu balik sebelum sek bukak... amin...

Idalara said...

salam leya..hanim..naz..mekasih bnyk2 sbb perihatin..harap2 pun jumpe kembali sblm sek buka..tp hingga hari ni nmpak2 tk de harapan..so mng nak kena beli baru juga..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...