Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Monday, December 20, 2010

Nak masak apa ye...

Bismillah....Salam.

Bila anak2 sedang nak membesar ni, selera makan mereka pun agak kuat, kadang tu rasa pelik tenguk, lepas makan nasi, sekejap lagi dah mengacau milo dan makan roti dengan kaya...kalau dulu roti gardenia sebuku tu 3,4 hari pun payah nk habis..sekarang ni dalam masa 2 atau 3 jam je dah separuh habis..tapi sudah baka ibunya yg kecik..makan banyak mana pun anak2 tetap macam aku ibunya. Hinggakan masa membeli kasut sekolah jurujual menyangkakan Abdullah Zaki baru di Tahun 3...padahal dah 12 tahun pun.

Mujurlah berdua, kalau berempat atau berlima perit juga aku nak siapkan duit makan minum anak2...tu sebabnya aku tak henti2 buat OT bila ada peluang, sekurang2nya bayaran OT yang aku dapat boleh juga membantu aku menambah pendapatan...apalagi menjelang sesi persekolahan 2011 yang bakal tiba.

Setiap pagi fikir nak masak apa untuk anak2, bangun subuh tadi rebus makaroni dan inilah hasilnya..anak2 suka sebab tak ada sayur2an dan tauge.

Makaroni digoreng dengan udang basah dan daging cincang...

Ayam masak lemak cili padai bercampur cendawan.

Lunch time......sambil melangkah kaki balik ke rumah aku berkira2 nak masak apa pula untuk hidangan tenghari, masakan yang mudah, cepat, sedap dan boleh disediakan dalam masa 1/2 jam. Akhirnya dalam masa1/2 jam dapatlah aku siapkan ayam masak lemak cili padi..rasanya dah berbulan aku tak masak menggunakan santan....kali ni ayam masak lemak cili padi ni agak lain sikit..aku saja2 campur cendawan..hmmmm sedapnya..pertama kali mencuba ternyata sedap..anak2 apa lagi..bersorak bila tenguk menu ini terhidang atas meja.

Tak lengkap pulak rasanya kalau tak ada sambal belacan...aduhaiii..kecur pulak air liur bila tenguk sambal belacan yang di perah limau nipis ni..

Alhamdulillah menu untuk hari ini dah selamat...esuk, lusa, tulat, langkat apa pulak? pening juga fikir nak masak apa setiap hari...mujurlah anak2 tak cerewet dan tak kisah walaupun lauknya hanya sejenis...kadang tu singgah blog2 yang menyediakan resepi..tak terikut rasanya kalau bahan2nya banyak dan berbagai..so...buat resepi sendiri yang ringkas, cepat dan disukai anak2.

~~Jom makan malam pulak~~

38 comments:

noreed said...

hehehe sy pun tak suka taugeh gak...

Adinda Amy Sensei said...

salam...

waahh...menarik menu tu ekk..
bakla sini semangkuk...sambal belacan tuu nak gakk...eehehe

wachak said...

Salam sis ida.
masak lemak dua dalam satu tu. ayam ada, sayur cendawan pun ada. emm ... lama nya rasa x mkn cendawan kukur masak lemak .. leleh air liur ni ... he33

ainnoraini said...

salam kak ida...
anak2 saye suke makan makaroni tu...maknye pun suke jugakkk...

Idalara said...

Noreed..
akka pulak suka tauge..kalau dlm bihun atau mee mst letak tauge bnyak2 dn segar2

Idalara said...

Salam Cik Amy..
bukan kata semangkuk.keranamu cik amy...1 mangkuk tingkat pun akak boleh bagi.

Idalara said...

Salam Wachak..
yup 2 in 1..tak yah masak sayur dah...lemak2 ni tk boleh msk selalu..bnyak kolestrol..

Idalara said...

Salam ainnorani
samalah..kak ida pun suka sangat..lagipun mudah nak disediakan..

mamai said...

masak lemak cili apa ker tu best tu

zulkbo said...

salam Ida..
Allahuakbar..
semoga rezeki anda
bertambah saban hari..
rezeki anak-anak pasti ada
insyaallah..tabah ye..?

Idalara said...

mamai..masak lemak cili api..kaler tk berapa terang sbb guna hp cap itik..

Idalara said...

salam zulkbo..
terharu bila ada sahabat2 spt zul yg sentiasa mendoakan sy dan anak2
insyallah mudah2an rezeki anak2 bertambah,rezeki zul juga.

IMANSHAH said...

salam kak

makanan tu buat saya terliur je malam2 buta ni..kebetulan nak kuar makan roti canai ni,,hehe

hazlin said...

aduhhh...
lapor mulak malam-malam ni..

Mak Su said...

wow! sedap nih! :)

abadi said...

Boleh buat satu lagi blog..khas entry resepi...

Idalara said...

salam iman..
memang saje je nk bg iman terliur..hehehe

lady D said...

sedapnya nengok makaroni tue...leh bg resepi x?

Idalara said...

hazlin..
ye lah kan bila tgh lapar tguk lak makanan ni..tmbh lapo lah.

Idalara said...

Mak Su..
terimaksih..

Idalara said...

abadi
insyallah..tp sy bukan pandai sgt pun masak ni.

Alimaz-Kembara Terasing said...

seumur hidup tak penah makan makaroni.....

Amy Syaquena said...

As'salam..

masak lomak tue sedap kak.. tengok gambar je boleh buat terliur belum rasa lagi..

p/s : jemput kak..
http://sinarraudah.blogspot.com/2010/12/review-blog-bicara-dari-kamar-hati.html

Jejaka Desa said...

Makaroni ter koi baru makan sekali.Tapi ntoh rase tak gemor je.Mi ter yang koi minatnye.

Sepatu Hijau said...

salam

sedapnya sambaal itu :)

datang dari blog sinar raudah :)

salam perkenalan dan syira follow blog akak :) nombor 363 :)

Citarasa Rinduan said...

salam
ida..
sayu ayu dengar lagu diblog ida..
rasa seperti ida dilanda masalah

moga, ida tukar lagu yer..
kena nikmati kehidupan dgn sahabat yang sudi singgah sini

but..u masakan the best.. i like..simple ikut bahan yang sedia ada..tak perlu cilok resepi orang lain

yang penting kita happy

kak Erna said...

salam ida..sambal belacan pembuka selera kan.

jinkamen said...

salam
sedat tengok ayam masaklemak cili tuh...lecur air liur koi

hOtMaMa said...

saya tengok menu akak terus rasa lapar balikkk....waaaaa!!

Idalara said...

salam jinkamen
memang sedap..tambah pulak dgn sambal belacan di makan dgn nasi panas..

Idalara said...

salam erna..
yup..di makan dgn ikan goreng pun dah cukup.

Idalara said...

salam ayu@citarasa rinduan
insyallah so far ni tak de apa2 masalah yg melanda sy..

tentang lagu ini...sy suka dgr..dn share dgn sapa saja yg singgah..

masakan yg simple dari air tangan seorg ibu pasti sedap.

Idalara said...

salam syira@sepatu hijau

terimaksih singgah sini ye dik..
adikpun suka mkn sambal belacan?bagus..

Idalara said...

Jejaka Desa
mula dulu sy pun kurang suka..tp bila dah masak sndiri dan ubahsuai dikit jaadi sedap barulah sy suka mkn...

Idalara said...

waalaikumsalam Amy
sesekali masak lemak cili api memang sedap..tp tk boleh kerap sgt..

insyallah akak singgah ye amy

Idalara said...

Alimaz..
la ye ker..try lah..pelbagaikan rencahnya mst suka.

Idalara said...

Lady D..
mudah je..serupa goreng mee..nak lagi sedap tmbh daging cincang..

Ibu n Abah said...

Ida...
pertama-tama sekali Alhamdulillah.. setelah sekian lama akak tak dapat nak masuk sini kerana ada Malware Virus... hari ini dah dapat dah menjengok ida...
Masak lomak cili api ayam denagn cendawan.. memang membuka selera...
Terima kaseh berkongsi idea....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...