Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Thursday, December 02, 2010

Bila Anak Nak Motor.....

Bismillah...
Gambar sebagai hiasan

Sejak beberapa bulan lalu aiman kerap bercerita pasal motorsikal..kata dia...kalau ada motor kan senang nak pegi sekolah..senang nak amik adik,senang nak pegi kedai dan senang nak hantar ibu kat BBST (senang nak merambu ramba), tapi mungkin hati ibu dia yang tak akan senang bila dah ada motorsikal.


Tahun 2011 usia aiman baru 15 tahun...belum layak nak mengambil lesen motorsikal..bila hal beli motorsikal ni aku ceritakan pada kawan2 dan adik beradik, ada yang pro dan kontra..menyokong dan membangkang...ada yang kata banyak buruk dari baik...lebih2 lagi bila lesen tak ada....walaupun aiman kata motor tersebut hanya untuk kegunaan ke sekolah dan dikalangan kawan2 sekolah rata2 sudah membawa motor ke sekolah...tapi hati aku tetap mengatakan 'tidak'.


Bila lihat kawan sebaya aiman ke hulur hilir dengan motor ...hati aku berkata, kelak aiman macamtu jugak...masa belum dapat janji gitu gini, bila motor dah depan mata ntah macam mana pulak....


Jadi....setelah diambil kira campur tolak darab bahagi...maka aku sebagi ibu yang tak mahu menangis kemudian hari...aku sudah bulat hati mengambil keputusan untuk tidak memenuhi kehendak aiman.... aku akan jelaskan sebaik mungkin sebab2 keputusan aku itu pada aiman bila dia balik ke rumah nanti.


Insyallah, aku pasti aiman dapat menerima keputusan ibu dia untuk kebaikan dirinya juga..dan aku pasti..."Aiman tak kisah' dengan apa saja keputusan aku, walaupun dia akan rasa hampa bila permintaannya tidak aku penuhi...semua aku lakukan untuk kebaikan dirinya juga.

14 comments:

IMANSHAH said...

salam kak

saya rasa tunggulah lepas dia berpeluang ambil lesen terlebih dahulu. Benda yang akan berlaku kita xboleh jangka kan.. Mana tahu kan...manusia mentadbir, allah yang mentakdir

Lelaki Ini said...

betul akak!
kalo sy pun, sy tak akan beli!

kakcik said...

Salam Ida sayang...

anak2 kakcik pun, hanya Along yang ada lesen untuk menunggang motorsikal dan memandu kereta. Angah yang dah berusia 20 tahun tu pun belum ada lesen. alongnya tak bagi dia mbil lesen motor, kalau nak juga, terus ambil lesen memandu kereta.

Risaulah Ida... anak2 ni, tahu nak seronok je! Bahaya mereka tolak ke tepi...

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Keputusan yang sangat baik akak buat, kerana keburukannya banyak daripada kebaikan.

ber_u_wang said...

kadang kala kita kena berlaku kejam sikit demi kebaikan ...


semoga aiman jadi anak yang patuh dengan keputusan ibunya...

Idalara said...

Salam Imanshah
terimakasih beri sokongan pada akak..akak percaya keputusan akak memang tepat..biar menangis dahuku drpd menangis kemudaian.

Idalara said...

Salam Imanshah
terimakasih beri sokongan pada akak..akak percaya keputusan akak memang tepat..biar menangis dahuku drpd menangis kemudaian.

Idalara said...

Lelaki ini..
terimakasih bg sokongan kat akak....

Idalara said...

Lelaki ini..
terimakasih bg sokongan kat akak....

Idalara said...

salam Kak Cik sayang
Alhamdulillah..bila dapat sokongan dari kwn2 kat sini menguatkan semangat ida supaya tidak mengikut kehendak anak..ida bnyak fikir buruk dari baik..

Idalara said...

Waalaikumsalam Abd Razak
Insyallah..kak ida akan tetap dgn keputusan tak akan membelikan motorsikal untuk aiman.

Idalara said...

betul ber_uwang,
berlaku kejam demi kebaikkan anak2 juga....kelak nanti mereka sedar mengapa ibu mereka berbuat begitu...insyaallah.

tajnur said...

Assalamualaikum
Dewasa ini angka kemalangan yg melibatkan penunggang motor, sangatlah mengerikan. Disekolah saya pun, jumlah pelajar2 terlibat dlm kemalangan dlm tahun mencecah puluhan juga dgn 2 kematian. Biarah kita menunjukkan ketegasan sbg ibubapa sebelum kita menyesal dihari muka. Masa saya kecil dahulu, sanggup berjalan kaki 3 km ke sekolah, sehinggalah ke UM dan UPM saya masih berjalan kaki krn tak mampu dan bukan keperluan mendesak sebagai pelajar. Biarlah org kata apa pun, kita tetap ada prinsip. Wallahualam

zedmagel said...

Salam Ida,

Saya lihat Aiman belum masanya lagi untuk memiliki sebuah motorbike. Pertama umur dan kedua untuk kesejahteraannya jua. Biarlah Aiman menangis, jangan Ida yang menangsi nanti...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...