Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Thursday, December 16, 2010

Kisah 3 Anak Muda

Bismillah..

Abu Hurairah menceritakan, dia mendengar Rasulullah bercerita mengenai kisah 3 orang pemuda Bani Israel yang cacat, seorg sakit kusta, seorg berkepala botak dan seorg lagi buta. Allah ingin menguji mereka lalu mengirimkan malaikat menemui mereka.

Malaikat bertemu pemuda yang berpenyakit kusta dan bertanya, "Apakah yang paling kamu sukai?" Jawab pemuda itu, " Warna dan kulit yang bagus serta sembuh daripada penyakit yang menyebabkan orang jijik pada saya" Malaikat lalu mengusap kulit si pemuda dan sembuh dari penyakitnya. "Harta apa yang paling kamu sukai?" tanya Malaikat. "Unta" si pemuda lalu beroleh seekor unta bunting. Malaikat berdoa,"Moga Allah memberikan berkat dengan pemberian ini."

Malaikat pergi pula kepada pemuda kedua. si kepala botak dan bertanya,"Apa yang paling kamu sukai?" Kata pemuda , "Rambut cantik dan hilang aib yang menyebabkan org mentertawakan saya." Malaikat mengusap kepala si pemuda, lalu dia beroleh semula rambutnya yang gugur selama ini. Tanya Malaikat lagi, "Harta apa yang paling kamu sukai?" Si pemuda lalu meminta lembu bunting serta iringan doa malaikat.

Malaikat bertemu pula dengan pemuda yang buta..Dia bertanya apa yang dimahukan si buta, dan sudah pasti dia mahukan penglihatannya semula. Malaikat mengusap mata pemuda dan pemuda sudah boleh melihat semula. Lalu malaikat memberi seekor kambing kepada pemuda itu.

Haiwan ternakan 3 pemuda itu berkembang biak dan kehidupan mereka berubah menjadi senang. Beberapa lama kemudian malaikat yang sama datang menemui pemuda pertama, menyerupai seorg tua yang lemah. "Saya miskin, kehabisan bekalan, tiada tempat hendak dituju melainkan dengan pertolongan Allah melalui kamu..sudilah berikan saya bekalan untuk saya teruskan perjalanan."

Tetapi pemuda menjawab angkuh, "Saya banyak tanggungan." Malaikat berkata "Saya masih ingat kamu, kamulah si pesakit kusta!" Kata pemuda "Bukan, semua ini adalah warisan nenek moyang saya" Balas Malaikat, "Jika kamu dusta Allah akan kembalikan kamu kepada keadaan asal kamu!"

Malaikat pergi pula kepada pemuda kedua, pemuda itu juga dengan bongkak menolak kehadiran malaikat dan mengaku semua harta adalah warisan keluarga yang kaya raya. Kata Malaikat "Jika kamu dusta, Allah akan kembalikan kamu kepada keadaan asal. "

Akhir sekali Malaikat pergi kepada pemuda ke tiga. Kata Malaikat. "Saya miskin dan kehabisan bekalan dalam perjalanan, hanya dengan pertolongan kamu melalui Allah saya akan dapat sampai ke tempat tujuan, Saya memohon atas nama Allah yang telah memberikan kamu penglihatan yang baik, agar berikan saya seekor kambing supaya saya dapat sampai ke distinasiku"

Kata pemuda, "Dulu sya buta, kemudian Allah kembalikan penglihatan saya dan diberiNya ternakan ini. Ambillah sebanyak mana yang kamu perlukan dan tinggalkan bakinya untuk saya. Saya tidak keberatan sedikitpun terhadap segala yang kamu ambil kerana Allah"

Lalu Malaikat menjawab, "Tidak, simpanlah harta kamu, saya hanya mahu menguji, kamu orang yang diredai Allah, sedangkan dua rakan kamu dimurkai Allah!"


p/s Biar buta mata jangan buta hati..tapi kalau dua2 tak buta lebih baik.

sumber: MIDI

2 comments:

mamawana said...

Salamc aiyang Ida

Ayat power "dengan pertolongan kamu melalui Allah saya akan dapat sampai ke tempat tujuan." Subhanallah. Mama pernah ketemu org2 yg suci hatinyer membantu mama ke destinasi. Alhamdulillah.

Idalara said...

Salam sayang mama..
Allahlah yag menggerakakn hati sseorg untuk membantu kitakan..mudah2an ganjaran yg paling baik buat mereka.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...