Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Friday, December 17, 2010

Shopping untuk sekolah....

Bismillah...

Pejam celik pejam celik tahun 2010 tinggal berapa minggu je lagi... bermakna penggal persekolaan 2011 pun akan bermula tak lama lagi..ibubapa mulalah pening kepala nak buat persiapan untuk persekolahan anak2..lebih2 lagi yang mempunyai ramai anak yang bersekolah...

Aku tidak terkecuali...selagi kelengkapan persekolahan tidak aku beli selagi itulah aku risau....alhamdulillah, dengan bonus rm500 yg diberi kerajaan, aku gunakan sebaik mungkin untuk membeli pakaian, kasut dan beg sekolah anak...kalau nak harapkan bonus dari company rasanya hingga awal tahun depanpun masih tak berbelanjalah jwbnya.

Siang tadi aku bercuti...pagi2 lagi dah ke Pusat Pakaian Hari2 Nilai dengan anak2..awal2 lagi aku dh pesan, jangan minta apa2 yang tiada kaitan dengan sekolah..budget kecik je..mujurlah Aiman banyak mengalah...mana yang eluk lagi akan dipakai untuk tahun depan...so dapatlah kurangkan
belanja.

Pemandangan dalam kedai kasut...ntah apa yg dibincangkan dua beradik ni.

Antara barng2 yang dapat dibeli...nilai duit sekarang amatlah kecil...untuk perbelanjaan dua org anak2...rm400 pun dapat yang penting2 saja..itupun berbelanja di Pusat Pakaian Hari2..kalau nak pakaian berjenama macam 'Canggih" dan yang sewaktu dgnnya...tak cukup jawabnya.


Seorang anak hanya aku peruntukan sorang 2 pasang..Aiman mengalah lagi...seluar tahun lepas masih eluk jadi beli sepasang je.

Orang kata..ukur baju di badan sendiri..begitulah aku...sentiasa mengukur kemampuan diri sendiri untuk menyediakan keperluan anak2...ada rezeki lain kali boleh tambah sepasang dua lagi...sekarang aku hanya memikirkan wang untuk buku2 dan yuran sekolah saja..insyallah sgalanya dipermudahkan...insyallah rezeki anak2 yatim ini ada di mana2...selagi ibunya masih ada.

17 comments:

Yan said...

Salam kenal kak,

tahun depan shopping di kedai saya lah ye...hee

Yan said...

Salam kenal kak,

tahun depan shopping di kedai saya lah ye...hee

Citarasa Rinduan said...

salam

wah..dah beli brg sekolah yer..baguslah belanjer awal2...taklah nanti kelam kabut

oh yer, sangat setuju berbelanjer disana...amat murah dan berpatutan...

bagusnya ida...moga anak-anak pandai dan memperolehi keputusan y memuaskan..amin

HASRUL NIZAM said...

Salam kak... nilai memang murah, saye yg duk nilai ni pon dah jemu tengok kedai2 kat situ he3... semoga anak2 akak berjaya dlm pelajaran, amiin :)

Insan Marhaen said...

mak yang kerja dan dapat bonus, anak yang melaram yer..

abu muaz said...

kejap je masa berlalu.
sudah mula sibuk kembali dengan ragam anak-anak yang akan kembali ke sekolah.

Jo Qusary said...

hehehe... nanti bila anak2 masuk universiti lagi byk kena belanja kak :P

Hairil Rizal said...

Mmg faham sangat akan masalah ibu bapa bila nak buka sekolah ni.

Baguslah akak ajar anak-anak berjimat. Bermula sesi persekolahan baru mmg bukan waktu utk tayang serba serbi baru.

Masa saya kecik-kecik, pegi sekolah pakai kasut bila dah koyak rabak baru tukar. Baju seluar selagi boleh dijahit, jahit dulu dan pakai lagi. Sampai dah tak boleh jahit baru tukar baru.

Idalara said...

Salam kenal Yan..terimakasih singgah.
ooo..yan ada kedai jual bju sekolah ke?insyallah nanti akak singgah tenguk ye..

Idalara said...

Salam ayu @ citarasa rinduan
ini pun saya rasa dah lewat...kalau lagi lewat takut tkde saiz untuk anak yg bungsu sbb dia kecil sgt...insyallah..muga doa dari ayu dimakbulkan..aminnn

Idalara said...

salam Hasrul Nizam..
akak tk pegi pun Nilai 3 atau Nilai Square..tapi di Nilai Pusat Pakaian Hari2 Nilai..murah berkualiti sab berpatutan..insyallah mudah2an mereka berjaya.

Idalara said...

Insan Marhaen..
takpe..nanti bila anak2 dah keja dpt bonus bg ibu dia melaram pulak.

Idalara said...

Abu Muaz..
ibubapa mulalah sibuk kembali dgn segala macam hal..baru sgt rasanya berelax2 dah nak ke sekolah kembali

Idalara said...

Jo Qusary..
tu lah..kenalah bersiap sedia dari sekarang..menabung untukmasa depan mereka

Idalara said...

Hairil Reza...
anak2 dah biasa bersederhana dalam segala hal..
akak pun sama..kasut sekolah pun berjahit..betapa susahnya nak merasa berbaju baru..anak2 sekarang jauh lebih beruntung..

IMANSHAH said...

salam kak ida

semalam saya bawak anak2 buah shopping barang sekolah kat Myden..murah betul..ramai juga orang

Zamz said...

alamak tak sempat lagi nk tgk barang2 sekolah huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...