Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Friday, July 31, 2009

Julai Dalam Kenangan


Jika seorang teman bercerita tentang kenangan yang terindah berlaku di bulan Julai..aku juga punya satu kenangan yang tetap tersimpan abadi di lubuk hati, berlaku dalam bulan Julai....jika orang lain sibuk meraikan ulangtahun kelahiran, perkahwinan atau pertunangan..agak luar biasa bila aku mengingati tarikh 22 Julai sebagai tarikh ulangtahun perpisahan aku dengan bekas suamiku dulu...

Perpisahan yang kini menjangkau tahun ke 5, tak terasa masa beredar, tak terasa anak-anak sudah 5 tahun di tinggalkan oleh abah mereka dan sudah 5 tahun anak-anak tidak memanggil 'abah' mereka...tak terasa aku telah tiada seorang lelaki bernama suami di sisi. Tak terasa semua itu kerana aku terlalu sibuk mencari rezeki serta terlalu sibuk menyibukkan diri agar segala kenangan pahit bersama dulu dapat aku nyahkan jauh dari ingatan...bukan sedikit kenangan manis bersamanya dulu..tapi dek kerana kenangan pahit teramat menyakitkan maka segala yang manis terkubur bersama terkuburnya ingatan padanya.

Segalanya adalah ketentuan Ilahi..jodoh pertemuan, ajal maut segalanya ditentukan..siapa kita untuk menghalang, siapa kita untuk menahan segalanya dari berlaku..namun semua itu ada hikmah yang tidak aku ketahui..pun telah ku rasai sedikit demi sedikit hikmah yang Allah untukkan buatku, hasil dari perpisahan itu.....hatiku lebih tenang, lebih damai, lebih bahagia walaupun kadang2 aku terlalu sepi..mujurlah ada anak-anak di sisi...teman bergaduh, teman menangis, teman bersenda..itulah anak-anakku.

Aku hanya bermohon pada Dia agar aku diberi kekuatan, ketabahan dan kesihatan yang baik dalam meniti hari-hari yang semakin mencabar ini..dugaan..terlalu banyak, kepahitan, kesedihan adalah dalam kamus hidupku...dalam tawa aku boleh menangis, dalam menangis aku boleh tertawa..dan aku boleh mengembirakan hati teman-teman saat hatiku gundah gulana..itulah aku..kesedihan dan kepedihan tak pernah ku tunjukkan..wajahku sering ceria tanpa segaris wajah duka...yang ada di hati hanya Dia dan aku yang tahu..

Bukan aku ingin menoleh mengenang kenangan lalu yang pahit..tapi sekadar ingin mengingatkan diriku agar aku akan lebih tabah dan kuat jalani hidup tanpa seorang lelaki..namun aku hanya seorang perempuan..aku tidak pernah menolak jodoh..aku sering berdoa pada Allah..kurniakan aku seorang lelaki , seorang suami yang dapat membimbing aku dan anak-anak di dunia dan akhirat, yang dapat mengimamkan solat ku dan anak-anak dan yang akan bersamaku di Syurga Firdausi. Mudah2an Allah perkenankan doaku itu.


p/s Kita hanya mampu merancang dan berdoa..segalanya adalah ketentuan Allah jua. Andai begini, beginilah selamanya.

21 comments:

anaklaut said...

salam...idalara,


semua orang ada sejarah dan kenangan tersendiri, pahit atau manis.. apapun terima dugaan ini dengan sabar..

tq sudi singgah AL

cahayachenta said...

semoga kak ida tabah menempuhi hidup ni... sy doakn kak ida akan bertemu dgn seorg lelaki yg menyayangi kak ida dan anak2 seikhlasnya...

Dj Epoi said...

Kak Ida....

Tak yah nak pikew - pikew belakang lagik Kak.....

Skank nih ....TUMPUKAN PERHATIAN kepada Biskut Almond London hehehhehehehehehehehheeh....


P/S - Mana Buleh Lupa Sejarah tuh Kak kan?

Fia Batrisya said...

Salam kak ida...

sorry late reply..

server internet fia agk slow malam neyh..

akk duk bbs ke?? da lame ke ??

fia duk bdr bru nilai.. wah dekat kita nie kak..

kak kalu lepak bbn cafe ajak skali..

fia jarang lepak sane..
slalu lepak area cempaka .. as-salam ke..hehheee.nasi kandar impian kerr....:)))

thankss kak sudi jenguk blog fia..
byk dah dpt order kuih almond kak ida??

hmmmm cayang akak..

fia nie xder akak..

leh gak merasa pgil akak..

hehehe.:P

Org Ganu said...

salam kak ida..sy slalu tersentuh hati tiap2 kali bce n3 akak..sy x dpt bayngkn kalo sy di tempat akak..sy x tahu mcm mana sy nk face..
sy kagum ngan akak coz akak mampu jd sekuat itu dengan keizinan Allah..
apapn yg terjadi, sy slalu doakan smoga akak n semua ibu tunggal di luar sana dpt menghadapi dugaan n cabarn hidup dengan tabah..

p/s : thanx gak sudi singgah blog sy. sy suka blog idalara..byk ksh realiti dlm diri akak sy dpt tahu..nway thanx coz berkongsi macam2 dengan kami..u make us know u more n a lot of good info to be practiced....=)

ber_uwang said...

salam, sepahit mana kenangan itu tetap kita kenang.. semanis mana kenangan itu tak mungkin ianya berulang... jangan bersedih dan berduka sebab anak anak tau mama dia tabah dan kuat... terus berjalan demi esok

intan shaheera@ieyra said...

ieyra sentiasa ada untuk memberi auntie semangat.........anggaplah ieyra ni cam anak auntie sendiri......biar kita harungi pahit getir kehidupan ni sama2....smoga kita perolehi kegembiraan dan kesenangan di penghujung kegagalan.......bersabarlah...

biru said...

salam idalara,

sekurang2 ida berada di alam nyata bukan fantasi..
beginilah jiwa raga seorang wanita yg tuhan anugerahkan..
kuat, tabah, kental diluar
didalamnya.. hanya Dia yang tahu..
teruskan hidupmu
teruskan usahamu
teruskan doamu

semoga Dia mendengar apa yg kamu inginkan

insyaAllah =)

mamai said...

mengapa harus di kuburkan kenangan
mengapa harus di buang semua kenangan
jika hanya ia menjadi pahit kala ini...sedangkan manis waktu kita bergembira.

mengapa harus di hapus segala kenangan.
mangapa harus di duka padakenangan
jika manis masa kini sedang dulu pahit buat kita..

kenangan yang ada itu buat kita dewasa dan lebih berhati-hati...itulah gunanya

Cik Skaf said...

Salam kak Ida, Aminnn.. InsyaAllah. ada bahagia kedua utk akak nanti. Saya dan ramai lagi tetap mendoakan kebahagiaan akak sekeluarga.

Idalara said...

salam al
yup..setiap yg bernama manusia pasti ada kenangan..cuma kenangan itu berbeza antara satu sama lain.insyaallah sy akan tabah dan sabar.

tq juga sering singgah walaupun sibuk.

Idalara said...

salam cahayachenta..
thanks ye dik..insyaallah kak ida akan tabah..dan itu doa dr cahaya..

Idalara said...

salam djepoi..
bukan nak pikir..tp mana boleh lupakan..tapi kira2nya kak ida tkde lah pikir sgt sampai bawa mslh pada kak ida..
yup!skrg tgh pikir plan nak kaut keuntungan buat al..thanks singgah dan kerap bg semangat pada kak ida.

Idalara said...

salam fia..
ooo bandar baru nilai?dekat sgt lah tu....cempaka tu akak biasa sgt lah..tp akak selalu makan nasi kandar laot(gaknya mcmtu lah ejaannya)
al?wat masa skrg ni dah ada juga yg oder..selalunya fia,diaorg ni dah last minit baru nak oder..

nak panggil akak atau nak jd adik akak pun no hal..

nnti kalau akak g cempaka akak inform fia ok..heheheh
thanks cayang coz singgah kak sini.

Idalara said...

salam org ganu..
wah..tak sedar airmata akak tergenang bila baca catatan org ganu.
tak semua yg faham dan mengerti apa yg org seprti akak tanggung..org hnya melihat dr luar..bila anak2 lakukan kesalahan, org hnya tahu menunding jari..'hah! tulah anak tkde bapa' kata mereka.
akak mng bersyukur sgt..kdg2 kwn2 bertanya..kau ni kecik je aku tguk tp kuat bukan main..sebenarnya bila fikir anak-anak akak jd lebih bersemangat dan buang jauh segala rasa penat dan lelah.
akak pun ucapkan terimakasih pd org ganu..akak rasa terlalu kecil di sini..tapi akak ada kwn2 yg sentiasa sudi singgah dan beri kata2 semangat pada akak.kdg2 takut juga curahan ht akak ini disalah ertikan..seperti mahu menagih simpati.tapi di sini saja tempat akak luahkan apa saja..

terimakasih juga sering singgh kak idalara..org ganu paling kerap singgah!

Idalara said...

salam ber_uwang
terimakaish..ye..saya sering tanamkan dalam hati,jangan bersedih dan hnya mengingati kenangan silam yang pahit,anak2 tetap perlukan saya ibu mereka.tiada saya apa akan jd pada mereka.

Idalara said...

salam ieyra..
terimakasih sayang..insyaallah satu hari nnti auntie pasti datang berjumpa ieyra di ganu..tak tahun ini maybe tahun depan.
terimakasih juga atas kata2 semangat dr ieyra.

Idalara said...

salam biru
biru antara yg paling bnyk beri semangat pada ida..
kita wanita memang mamapu hidup tnpa seorg lelaki.kita mng dikurniakan kekuatan..
terimakasih biru..kaat2mu jadi pemangkin semangat pada ida, muga biru juga akan temui apa yg buat biru bahagia.
lov u

Idalara said...

salam mamai
memang bukan mudah untuk dihapus segala kenangan..
kenangan mendewasakan kita,kenangan mengajar kita agar lebih berhati2..
tanpa kenangan kita tidak akan jd lebih kental.

terimakasih sudi singgah.

Idalara said...

salam cik skaf
insyaallah..itu doa cikskaf buat kak ida..muga kebahagiaan kak ida tetap bersama anak-anak.

Idalara said...

salam cik skaf
insyaallah..itu doa cikskaf buat kak ida..muga kebahagiaan kak ida tetap bersama anak-anak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...