Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Tuesday, July 21, 2009

Bila Hujan


Bila hujan aku gembira

sebab bumi yang kering jadi basah

daun yang kelayuan kembali segar

tubuh yang layu bertenaga semula

Tapi aku seperti terlupa

bila hujan anak-anak

jadi sukar hendak ke sekolah

Payung tak mampu menahan

anak-anak dari kebasahan.

Baju hujan pun tak daya

menolak air yang menimpa

Satu masa dulu...

bila hujan, ada sahabat ku M..

padaku dihulur kunci keretanya..

aku jadi mudah..anak-anak selamat ke sekolah.

Sekarang

bila hujan aku merungut..

tiada siapa ambil peduli..

tiada teman-teman hulurkan kunci,

pandai-pandailah aku tangani masalahku sendiri..

kata Zaki..ibu, suruhlah kawan ibu hantarkan..

aku kata..jangan harapkan orang..

Ibukan masih ada..

ibu akan jadi payung kamu

memayungi kamu panas atau hujan..

biar ibu basah demi kamu..

Mereka tak lalui kesukaran yang kita rasai..

mereka tak mengerti apa erti kepayahan

jadi mereka hanya kaku bisu..

Anak-anakku..

ayuh! bangunlah..usah leka

biar hujan, ilmu pasti dikejar

biar badai gelora usah hiraukan

kamu pasti jadi insan berjaya.


p/s anak-anak adalah harta yg tidak ternilai dalam hidup ini...satu anugerah dari DIA di dunia dan akhirat.



p/s ini bukanlah sajak atau puisi..hanya rintihan yg terkeluar dari hati sewaktu anak-anak menghadapi kesukaran ke sekolah bila hujan..bukan ku salahkan hujan..

30 comments:

GRuNGe said...

Owh, sedih bicara kak ida. Ada yang boleh saya bantu kak?

Idalara said...

salam grunge..
terimakasih..usah rasa sedih..grunge terlalu jauh dr kak ida..mana mungkin membantu..singgah dan perihatin dgn kak ida sudah terlalu bermakna buat kak ida..

MS ENTERPRISE said...

boleh2 grunge..belikan kak ida kete.hehehe..gurau jer.Salam kenalan dari sy

Dj Epoi said...

Salam Kak Ida.....

Wah!!! tersentuh betul hati Gua ..bila baca Entry nih!!!!

Buat Adik Dj Epoi.....AIMAN ZARIF ,ABDULLAH ZAKI & HAFATIN SYAFIQAH....Kalau korang baca semula apa yang Ibu luahkan ....kajilah semula.....betapa Kuatnya Ibu korang demi yang terbaik untuk anak2nya...

Satu pesanan DJ EPOI...
Jangan Tinggalkan IBU kalian bila dalam kedaaan susah atauponk senang ..k

Happy Family Kak Ida....

Gua doakan Kak Ida sentiasa Tenang k..

easza said...

sayu hati baca rintihan ida tu.....
anak memang anugerah paling berharga...
semoga ida tabah menghadapi hidup ini...

Idalara said...

salam cik mimey..karang grunge hadiahkan ida keta jgn jeles pulak..huahuahua..

Amieynna Amin said...

kak ida..
sayu hati baca rintihan akak..
kagum ngan ketabahan akak..

=)

Idalara said...

salam DJEpoi..
terimakasih dj..wah..seronoknya kak ida bila djepoi kata anak2 kak ida adik2 djepoi..itu saja harapan dr kak ida pd anak2..

MS ENTERPRISE said...

apa nk jeles lak..aku nk TUMPANG!!!hahahaha

Precious said...

Memang sayu dan terharu ... Itulah, betapa berat mata memandang, berat lagi bahu memikul ... Semoga terus tabah mengharungi arus kehidupan. Semoga anak2 paham pengorbanan ibu mereka ...

Idalara said...

salam easza..terimakasih ye..singgah dan bg komen kat sini..betul tu esaza..siapa ada anak pasti tahu menghargainya..

p/s easza..keep in touch ye..

Idalara said...

salam myna..
jadi seorg kak ida mst kena kuat dan tabah..kalau tak anak2 akan patah semangat.demi anak2 myna.kak ida rela berkorban apa saja..

Idalara said...

cik mimiey..boleh,boleh..apa slhnya...

Idalara said...

salam precious..
muga kak ida akan tetap tabah memikul segalanya..thanks sudi singgah.

anaklaut said...

salam...idalara

anaklaut singgah..ni..

Khas buat Idalara,

Tajuk Puisi : Anak-Anak Hujan


Rintik Menitik,
Oh hujan lagi,

sungai menari,
pohon menari,

Anak berpesta,
ibu berduka ( ank tak dapat pi sekolah)

Atap berentak,
Lalang bertandak,

Rintik menitik,
oh, hujan lagi,

hujan melagu,
lagu rindu,

Anak bersyahdu,
hujan berlalu.


-
anaklaut.

Idalara said...

salam al
mekasih singgah..
puisi utk saya..ringkas dan padat.
hujan menakutkan saya..
saya tk mahu anak2 tk ke sekolah..kesian mereka..

penjenayah merah jambu. said...

tersentuh!

kadang2 memang tak dapat nak fikir macammana hebatnya kasih sayang seorang ibu..
tak apa kak,masa berjalan,insyaallah semuanya akan berubah menjadi lebih baik.. :)

hysMan.. said...

hujan yg turun bagaikan mutiara...
chantek ar kak..
sedey + simpati + kagum dgn semangat akak..
tahniah kak jadi ibu yg terbaek..
salute sama akak..
harap2 depa berdua tak lupakan jasa akak yg memayungi ujan dan panas...

u-neey said...

besar sungguh pengorbanan seorang ibu..

p/s- saya dah buat yg kak ida mintak tu. nak send ke mana? kalau email boleh jugak..

MaMaQaYPo FaMiLy said...

Semoga kak ida terus TABAH yer!!!

Idalara said...

salam secreet..
betul tu..kdg2 tk terfikir dr mana dtg kekuatan pada seorg ibu spt kak ida..insyaallah mudah2an anak2 tk lupa pada ibu mereka ni.

Idalara said...

salam hysman..
hujan berguguran bagai mutiara
dan manaik2 air maat seakan mutiara juga jatuh di pipi andai lihat kesukaran yg anak-anak hadapi..thanks.

Idalara said...

salam u-neey..thanks..itulah seorg ibu.

p/s apa yg kak ida minat buat ek..kak ida lupa dah..tp kalau u-neey nak send ini add email kak ida
idalara63@yahoo.com

Idalara said...

salam mama..
insyaallah..muga mama pun jd seorg ibu yg the best

anaklaut said...

salam...idalara,

mimpi tidak akan menjadi kenyataan jika kita hanya tidur..

jodoh adalah urusan allah swt..

Cik Skaf said...

kak Ida. moga kepayahan dan ketabahan kak ida membesarkan anak-anak akan diganti dengan kebahagiaan yang tak berpenghujung buat kak ida dari dunia sampai akhirat. InsyaAllah mereka akan ingat segala pengorbanan ibu mereka, mereka akan jadi anak2 yg mengenang jasa dan anak-anak yg soleh. InsyaAllah

Idalara said...

salam Al
yup saya tahu sebab sy jarag tidor..
ye..mng ajal maut jodoh pertemuan di tangan Allah..siapa kita untuk merancang.
tp kita harus berdoa untk dapatkan jodoh yg baik.
jutaan terimakasih.

Idalara said...

salam cik skaf
terimakasih atas kata2 cik skaf..kak ida sgt menghargainya..mudah2an apa yg cik skaf katakan itu jd kenyataan.

Fia Batrisya said...

Salam kak Idalara... Fia doakan kak idalara sentiasa cekal dan tabah. Niat baik pasti dirahmati ALlah..

Idalara said...

salam fia..
thanks ye..singgah kat kak ida..
insyaallah kata2 fia jd doa buat kak ida sekeluarga.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...