Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Saturday, August 21, 2010

Apabila terlalu banyak tidur...zzzzzZZZZZZZ

Bismillah..Banyak tidur adalah antara sifat yang perlu kita jauhi. Kerana orang yang terlalu kerap tidur terutamanya pada waktu siang akan melemahkan semangat untuk bekerja dan beramal ibadat. Ulama terkemuka berkata, kehidupan manusia sehari hendaklah dibahagikan kepada 3, iaitu 8 jam untuk beribadat, 8 jam untuk mencari nafkah dan 8 jam untuk istirehat dan tidur.Jika seseorang tidur mulai jam 10.00 malam hingga 8.00 pagi esuknya dan disambung dari jam 1.00 tengahari hingga jam 5.00 petang, maka dia telah tidur selama 14 jam. Sepanjang waktu dia tidur itu dia telah meninggalkan solat Subuh dan Zohor...tubuh badan juga menjadi lemah dan tidak bermaya akibat dari terlalu lama tidur.

Sikap terlalu mementingkan agama hingga melupakan kewajipan dan tanggungjawab kita di dunia juga tidak baik. Janganlah terlalu menyusahkan diri hingga tidak lekang dari sejadah, berzikir dari pagi hingga tengahari kemudian disambng dari malam hingga ke subuh.Ada juga yang mengasingkan diri dari keluarga hingga lupa memberi nafkah zahir batin pada isteri dan anak-anak.

Dalam pada itu sikap terlalu meringankan azab dan siksaan Allah juga dianggap tercela, sikap acuh tak acuh dan memandang rendah hukum dan tegahan Agama menyebabkan seseorang tidak takut membuat maksiat dan kejahatan.

"buatlah 5 perkara sebelum 5 perkara:

1. Peluang masa muda sebelum tua
2. Masa sihat sebelum sakit
3. Masa Kaya sebelum miskin
4. Masa lapang sebelum sibuk
5. Masa Hidup sebelum mati

ps Alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk bangun setelah tidur malamnya....

23 comments:

Insan Marhaen said...

memang betul. pengalaman IM masa kecil tidur melemahkan badan.

tidur sewaktu matahari naik juga boleh menyebabkan migrain.

kak Erna said...

salam ida..alhamdulillah..kita diberi peluang untuk bernafas lagi dimuka bumi ini..
ida..pandai ida letak gambar ni n3 ni..boleh buat orang tersenyum..belum baca lagi dah tersenyum ..

abu muaz said...

kita tak sedar tentang 5 perkara itu... atau buat-buat tak sedar.

kakcik said...

Salam Ida..

nampaknya di bulan Ramadhan ini, kakcik tak berpeluang melanjutkan waktu tidur di hari cuti.. mesti diganggu mimpi yang entah apa-apa yang memaksa kakcik bangun segera. :)

Idalara said...

IM..bila terlebih tidur semua keja tak menjadi...mng betul dlm Quran sendiri telah membariskan waktu2 tidur yg tak baik iiatu waktu matahari naik dn lepas asar.

Idalara said...

Waalaikumsalam kak erna
ya seperi hari ini,kita berpeluang lagi melihat matahari dn berpuasa..

Idalara said...

abu muaz
kita manusia yg sering leka...padahal setiap saat kita diingatkan tentang hal itu.

Idalara said...

waalaikumsalam kakcik
ye lah kakcik..tak sempat dah nak bersedap2 di atas tilam..contohnya ida..kalau tk ke opis ada saja keja yg menanti di rumah.

Ibu n Abah said...

ida..
bagi yang kerja banyak mengerahkan otaknya.. memang perlu banyak tidur..
suami sayalah contohnya...
kalau dah seharian penat kat opis ke.. hospital ker.. tidur yang lebih dari biasa memang perlu...
tapi idaklah berlebih-lebihan...

ckLah@xiiinam said...

Salam Ida....
Semoga sihat di samping anak2 tercinta.

ckLah memang rasa nak tidur saja akhir2 ni.....bagai dibius-bius. Tapi, banyak tugasan perlu diutamakan...kadang2 buat kerja pun terlelap.

azieazah said...

Tidur adalah sebaik baik rehat. Tapi kalu berlebihan ia menjadi mudarat.

Berpada-pada...

armouris said...

info tentang kurang tidur di SIHAT SELALU - Kanser Angkara Kurang Tidur

yahaya said...

lucu tgk kucing tu la... hhehee

mamawana said...

Salam Ida,

Tidur sekejap sebelum zohor sedap dan dpt menyegarkan bdn utk bertarawikh di mlm nanti.

Azmi said...

semoga amal ibadah kita diterima Allah....
tu la kadang2 azmi banyak jugak tidur...
hehe...

Idalara said...

ibu n abah
memang benar, bila bekerja menggunakan minda(spt ida juga)kita perlu banyak rehat dan tidur..;lebih penat bekerja dgn minda dr membanting tulang..itu sebabnya tidur mst cukup tak boleh berlebihan..

Idalara said...

Waalaikumsalam ckLah
insyallah..terimaksih...saya tahu..bila baca tulisan ckLah nampak tersangatlah padanya dan meletihkan...mudah2an allah permudahkan segala urusan ckLah

Idalara said...

aziezah
kalau tak cukup tidor boleh dtgkan penyakit,kalau terlebih tidur pun sama gak..

Idalara said...

armouris
terimaksih singgah dan bg info yg sgt bagus.

Idalara said...

yahya
yelah..mata yg mengantuk jd segar tguk keletah kucing2 tu.

Idalara said...

waalaikumsalam mamawana
itulah waktu yg baik untuk merehatkan badan waktu siang...

Idalara said...

azmi..insyallah...akak ni kerap kurang tidur lebih2 lagi bila dah duduk dpn pc..hehehe

imanshah said...

saya hujung minggu je tido, kalau malam jam 1 sampai 5..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...