Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Wednesday, August 04, 2010

Bestnya cuti..........

Bismillah....

26 Mei - cuti terakhir aku sebelum aku cuti semula hari ini, dah lebih 2 bulan aku tak bercuti........bestnya cuti masa orang lain bekerja......lepas abdullah zaki ke sekolah, aku bermalas2 atas tilam....tak boleh lena sebab banyak keja yag mesti aku buat....aiman masih tidur lepas solat suboh tadi..takpe biarkanlah.

Sudahnya pukul 9.00 pagi baru aku bangun, basuh kain(mesin yg basuh) dan terus masak..lepas masak aku mula menyapu dan kemas apa yang patut..sambil2 tu buka pc...terjah rumah kawan2..masa nilah aku dapat ziarah banyak rumah..tapi memang tak boleh singgah semua rumah..tak terlarat.

Kira2 pukul 12.45, ofismate call ajak ke rumah tukang jahit baju (rumah sebelah ofis..jadi tkde masalah nak pergi dgn ofismate)...kebetulan aku pun nak hantar kain baju melayu anak2 dan kain adik yang dalam pantang...1/2 jam saja di rumah tailor dan kami ke BBST sekejap...ofismate singgah beli bihun sup dan ke MayBank.
Sampai di rumah aku solat zuhor..lepas tu mengadap makan tengahari...inilah lauk aku hari ini..ikan kerisi sambal dan goreng pucuk paku...sedapnya...simple tapi sangat memuaskan hati..
Masa di BBST tadi kereta parking betul2 depan orang jual durian..teruja betul aku.....masa kawan aku dalam bank aku terbeli juga 2 biji buah durian ni...Kawan aku gelakkan aku sebab kononnya terbeli durian ni...agak mahal bagi aku tapi hasilnya sangat berbaloi...3 ulas je aku dah tak mampu nak makan lagi...tebal..pahit2 manis..lemak berkrim disukai ramai....(teringat kat mak yang sangat suka makan durian).

Eh..dah nak petang dah...mengapa aku rasa masa terlalu pantas bergerak..banyak lagi keja2 aku yang tak settle...kain baju belum berlipat..kain yang dibasuh tadi baru je disidai....tak sempat pun nak lelapkan mata (tak baik pun tidur lepas waktu asar ni)....

Begini cepat masa bergerak....kita semakin tua..bila-bila masa saja akan meninggalkan dunia yang fana ini...tapi yang muda juga tak lari dari dijemput pergi..jadi perbanyakkanlah amal ibadat buat bekalan di sana nanti...(peringatan untuk diriku juga).

ps Ramadhan bulan yang paling baik untuk perbanyakan amal ibadat...kemudian diteruskan di bulan2 berikut..

19 comments:

kakcik said...

Nasi dengan lauk tu sedap.. durian pun sedap.. terliur kakcik yang sedang berpuasa ni. :)

kak Erna said...

ida..seronoknya cuti..sedap menu ida hari ni..saya pun suka goreng pucuk paku..letak bilis dan cili api..

Ummi Humaira said...

salam ida...

dekat2 nk puasa ni sengaja plak tunjuk deriyan tu noooo ,
hai terlioq habis yg dlm pinggan tu....

Ibu n Abah said...

ida...
ida...ida...
ida....
(bunyi macam nak mengecek...)
lauk sambal ikan kerisi tu sedaplah...
boleh tak kita datang makan umah awak????

Idalara said...

salam kakcik..
ler..kalau dekat mng ida hantar sepinggan...

Idalara said...

betul kak erna...
bila dah mula cuti ni rasa mcm nak sambung je....

Idalara said...

waalikumsalam ummi..
tu lah mng beli pun td sebab pikir tk bpe hari lagi dah nk puasa..bila puasa tk sempat nk makan durian...

sonata anak kancil said...

lambatnya nak cuti lagi!!! masa begitu cepat berlalu

Rashid said...

salam

kak ida, bestnya durian. Durian kunyit ke tu? Minggu lepas pergi ziarah kawan beranak. Dijamunya durian kunyit. rasanya 17 ringgi sebiji. uisss.. sedap lemak-lemak gitu..

mula terasa rindunya kat bulan ramadhan..

ber_u_wang said...

makan dian tak ajak erk

Yunus Badawi said...

Salam Ida,
cuti sehari sekejap aje habis kan? Saya ni yg kerja kat rumah lagilah. Kalau tak disiplin habis masa dok ngadap komputer aje.

Durian tu makan 3 ulas aje. Yg lebih tu buat apa? Buat bubur pun sedap.

~ iNi aKu ~ said...

geram nya tngOk durian tu baring ....

Abu Amirul said...

salam idalara, blog yang menarik semacam diari pulak, teruskan menulis. sila ke http://askamakalikada.blogspot.com dan harap sudi menjadi follower. Sekian terima kasih.

Idalara said...

-ini aku-
bak kata org mcm kucing tidur...

Idalara said...

waalaikumsalam YB
yup tak terasa sehari bergerak pantas...dah namapun YB kan...keja kat rumah tu...lagilah best..tp mng betul..disiplin wajib.

tiga ulas msuk perut la tu juga,yg lain simpan dlm peti ais..dok ulang2 nanti.

Idalara said...

ber-uwang.
saya kalau dah mengadap durian mng tk suka ajak org,lebih2 lagi ber-uwang..nnti tk cukup..:))

Idalara said...

waalaikumsalam rashid
tak tahu pulak kak ida durian kunyit ke apa..janji durian..amboi..mahal tu..tak terbeli kak ida..

tak lama lagi rindu terubat dgn ketibaan Ramadhan

Idalara said...

sonata anak kecil...
cuti apa? raya ke sekolah...mng lmbt lagi..tp bila dah cuti sekejap je habis..

Idalara said...

ibu n abah..

akak nak mengecek ke, bolehhhh....akak nk dtg hari raya kan...tp tkkan nk jamu sambal ikan kerisi...:))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...