Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Sunday, August 15, 2010

Sangat meletihkan jadi tukang masak....(di bulan puasa)

Bismillah..

Kalau lihat pada tajuk kat atas nampak mcm penat sangat memasak di bulan puasa ni..sebenarnya bukan penat tenaga tapi penat minda nak pikir hari2 nak masak apa..selera anak2 masa bulan puasa ni lain sikit..selalunya aku tanya pendapat mereka nak masak apa..bila mereka dah beri menu..senanglah nak masak..inilah menu hari ke 4 berpuasa...layanzzz..
Asam pedas ikan tenggiri, nampak mcm banyak sgt..cuma 3 keping saja yg aku masak, dah siap masak aku call mimi ambil semangkuk..
Sotong goreng tepung ni tak berapa ok tepungnya...tapi anak2 makan tanpa komen apa2...favourite mereka ni..hari2 pun tkpe, cuma aku yg tak tahan poketnya..boleh tahan mahalnya di tempat aku.
Sayur kacang panjang goreng..aku sorg je yang makan sebab anak2 tak suka makan sayur walaupun jenuh aku pujuk makan.
Roti sardin bersalut telur...simple tapi anak2 suka..buat dua keping pun dah cukup.
Inilah my favourite...kuah durian..pun bagi kat mimi semangkuk....makan dengan roti atau begitu saja...(semalam bakinya lupa simpan dlm peti ais..pg tadi dah basi.........ralatnya)

Sudah selamat menu untuk hari ke 4..apa pulak menu hari ini...belum ada cadangan..bila buka peti ais nanti baru plan...memang memeningkan nak pikir apa nk masak, tapi demi anak2 tidak mengapa.....(kalau anak tekak aku sorang sambal goreng dengan ikan goreng pun sodap.)


"Terimalah apa yang Aku kurniakan kepadamu dan jadikanlah dirimu orang-orang yang bersyukur" -(Surah Al-A'Raf:14)

30 comments:

piewahid said...

aduih..., kenapalah nampak kuah duyan tu time tengahari cenggini??

zalim, zalim, zalim....! he3

Idalara said...

piewahid ....sebenarnya memang sengaja buat org sakit hati hehehe..kena g carik duyan tu cepat buat kuah...

Khairul Azmi said...

tergugat keimanan...
bestnya....kat sini xleh nak demand2 nak makan apa..
biasalh duk negeri org...
xsabar nak balik umah....

nidus2 said...

Ya Allah, jauhkanlah dari godaan yang sebegini..amin.

Idalara said...

khairul azmi..sabar2 dik..nnati balik suh mak masak best2 tau..

Idalara said...

ampun nidus2...insyallah tahan godaan tu..

Pn Kartini said...

salam sis..:)

banyak juga yee hidangan yag dimasak:):)
rajinnnn akak..ibu mithali gituu:):)

maiyah said...

amboi kak ida.. mmg mnyelerakan..

Aniza said...

salam.

setuju memang penat memasak masa berpuasa tapi pahalanya tak terkira...

selamat berbuka puasa ^_^

zack_blossom said...

menariknye menu2 tu..
lapo!!=p

wachak said...

sis tlg special delivery semangkok asam pedas tu ... hikhikhik

Centado said...

wah wah wah
sedapnye nampak masakan2 tu
:)

Pengasas said...

Salam Ida,
Tak leh renung lama-lama masakan ni. Takut tak sempat maghrib ....
Sodaaaaaaapppppp....

Sudir Suichi said...

waaah~~mmg sedaaaap je tgk~~hehe

FloEllen said...

wah..bestnya makanan ni...try ler bagi info kat blog ni resepinya...hehhee

luahfikiran said...

SALAM,

ASAM PEDAS TU NAMPAK MENYELERAKAN ! BOLEH LAWAN TAK DENGAN ASAM PEDAS ORANG MELAKA ? ORANG RUMAH LF ORANG MELAKA. MASAKAN ASAM PEDASNYA BEST ! KUIH BUAH MELAKA, DIA TAK TAHU BUAT PULAK !

ber_u_wang said...

tak anto kat kita sikit erk

zedmagel said...

Salam Idalara,

Adui....terliur melihat masakan hidangan dari suri Ida, sesungguhnya jika memasak untuk mereka yang berpuasa alangkah besar pahalanya. Jangan jemu memasak teutamanya dibulan puasa ini, apa lagi jika diberikan sedikit kepada saya...he..he..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

datang sini gua takada tukang masak

Idalara said...

brutalsolo lah yg datang sini boleh kak ida bg semangkuk..

Idalara said...

waalikumsalam..
insyallah..sentiasa besikap ikhlas memasak untuk anak2 yg berpuasa..kalau zed dekat apa salahnya sy hntr semangkuk dua..

Idalara said...

ber_uwang..
nanti esuk2 kita anto ye..tp kena tggu kat tepi jln lah..

Idalara said...

waalikumsalam LF
mesti boleh lawan sebab sy anak jati melaka!buah melaka pun baru je buat aritu..

Idalara said...

Hi floellen..
ok nanti senang2 saya bg resepinya ye..

Idalara said...

sudir suchi..tguk je dah sedap..mkn lagi lah sedap..

Idalara said...

Waalaikumsalam prof@pengasas..
boleh cair doibuatnya merenung hidangan begini masa tgh lapar dahaga ni kan..

Idalara said...

centado..
memang sedap..air tanga seorg ibu..

Idalara said...

Wachak..
coming...guna skynet mcm dulu..

Idalara said...

zack-blossom
mng buat kita tmbah lapo pun..

Idalara said...

Waalaikumsalam pn kartini
masa mood ok lebihlah sikit masaknya...kalau tak sejenis dua je lah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...