Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Sunday, May 02, 2010

Selera Anak Dan Ibu

Bismillah...

Bila dah mula rajin memasak..mulalah otak tu blurr nak sediakan menu apa untuk tengahari atau malam..tiap2 hari kalau boleh mesti menu yang berlainan...kalau hari2 adap lauk yang hampir sama tentu anak2 jemu..Aiman Zarif tk cerewet bab2 makan ni..aku selalu mengusik dia...senang ibu bela abg ni......tak cerewet dan boleh masak sendiri...kdg2 bila aku tak sempat masak sebelum dia ke sekolah..inilah lauk yang dia buat sendiri...telur mata yang dicampur dengan sos dan kicap...hmmm...

Manakala Abdullah Zaki pulak..dah namapun anak bungsu..kerenahnya agak lebih..pulak tu bila diikutkan sangat kehendaknya..dia lebih suka makan ayam..ayam goreng,ayam masak merah,ayam sambal...ayam kari..apa saja asal namanya ayam..telor mng jatuh nombor corot..sebab sejak dilahirkan dia alah dengan telor, itu sebab sampai besa, telur tak berapa disukaianya. Inilah lauk yang aki sediakan untuk mereka hari ini....sambal ayam..dimasak dengan menggunakan cili masak @ cili besar...kedua2 anakku memeng sangat suka..tak pedas dan meliurkan...


Manakala aku pula tak kisah apa saja lauk yang ada..semua aku boleh makan..tapi semua masakan yang berasaskan sayurlah yang paling aku suka..kalau makan di kedai...sayur je 4,5 jenis..nasi cuma suku dan tiada ikan atau ayam..mudahkan..inilah sayur yang paling aku suka...


Minggu lepas kelas Fardhu Ain yang dianjurkan oleh Akademi Zakat telah tamat...menjelang sabtu aku rasa seperti kehilangan sesuatu dalam hidupku...kalau dulu setiap sabtu aku akan ke masjid Sultan Hishamuddin bertemu kawan2 sepengajian dan bertemu Ustaz Izuan, berlajar dan berbincang..namun kini semuanya telah tiada...aku berharap Pusat Zakat akan menganjurkan program seperti itu lagi....aku memang rindu dan rasa kehilangan...pastinya aku terlalu ingin ke sana lagi.


ps : Berada di RumahMu aku berasa tenang dan damai...seluruh jiwaku sangat bahagia.

10 comments:

maiyah said...

wah nmpak sedap, bila nk banje kita ni..

Acik said...

Salam..
Saya mcm kak Ida juga suka sayur ta[i anak ke empat memang suka ayam..hampir setiap hari ayam

mamawana said...

Salam caiyang Ida

Cuteler telur goreng tu. Sayang plak nak masuk mulut...ihik

Ayam masak kicap, masak kari, sambal berlado tu semuo sodap. Mama suker suker suker...sama taste

Sayur taogeh tempe tu mama suker gak. mamasuker tempe wat cam biskut sambil minum kopi...ihik

azieazah said...

Bila sesuatu menjadi rutin, dan sudah tidak lagi dapat diulangi, terasa seperti kehilangan..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

jemput je gua makan mesti habisnya

salam singgah kak..

Idalara said...

bila ek akak nk belanje maiyah...nnti kit set time ek...

Idalara said...

salam acik..
budak2 ni biasa mng tk suka mkn sayur...susah nk bg diaorg mkn.

Idalara said...

salam mama..
gmbo telor tu ida amik kt emel..cute kan..
bebudak ni mng lebih suka aayam dr sayur..

Idalara said...

salam azie...
betul..rasa kehilangan dn kekosongan..samalah mcm klu tk jenguk blog ni.

Kak Nora said...

Home sweet home, Idah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...