Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Wednesday, May 19, 2010

Memasak Semudah ABC...........

Subuh tadi mcm2 menu pulak yang sempat aku buat, bila ada permintaan dari anak2 rasa tak sampai hati pulak nak hampakan..sejak mlm tadi Abdullah Zaki mintak buatkan cucur manis..so lepas subuh tadi aku gorengkan cucur manis untuk buat breakfast sebelum dia ke sekolah...untuk breakfast aku dan Aiman Zarif pula aku goreng bihun..(tak sempat amik gmbr td) bahagian aku bawa ke opis, boleh share dengan kengkawan.

Siap dua menu tu aku tumiskan pula masak asam pedas untuk menu tenghari..asam pedas ikan bawal campur terung....lama gak tak masak asam pedas ni..bila sesekali makan tak sedar dua pinggan habis..selalunya satu tupperware aku baawa ke opis untuk 'dirasa' oleh kwn2 opis...sukalah diaaorg bila aku bawak masak asam pedas...cecah dengan roti..(sorilah buat kau org kecur...)



Sementara menunggu masak asam pedas siap, aku kacau pula sagu mata ikan...letak sikit pewarna merah.., dapur sebelah masak air gula dari gula melaka, lepas masak masuk dalam tupperware dan sejukkan..cuaca2 panas memang sedap dimakan sejuk2. Susu cair dicampur dengan 1 cawan air suam dan aku masak sebentar, kemudian sejukkan dalam peti ais..

Sagu mata ikan ni tak berapa kembang sebab sekejap je aku rendam pagi tadi...tu yang nampak putih2 tu..takpe..bawak kat opis tak sape tegurpun, janji boleh masuk mulut...sudukan sagu, letak susu dan dua sudu gula melaka dan letak kiub ais..hmmmmm, nyam,nyam...
Inilah rupanya sagu yang belum disatukan....siap untuk dibawa ke opis..jangan tak percaya dalam masa 1 jam aku dapat siapkan semua menu tersebut..sebenarnya memasak ni bukanlah susah pun..jika keinginan tu datang dari hati ia akan jadi semudah memetik jari...semudah ABC. Kalau tk percaya tanya KAKCIK...atau LINDA.
ps..setiap masakan yang lahir dari hati dan air tangan seorg ibu pasti sedap!!!

28 comments:

blueCITY® said...

salam,
waaaaaaaaaaaaaa...
best best
jeles betul la nih
ekekkekek...


saya suka semua menu2 nih
sagu tu yg makan dgn santan dan gula melakan tuh, uh uh...
asam pedas tempoyak tuh lagi lah
gegeggeg..

setuju
masak mmg mudah
nak kena rajin jer
lalallal

saya dah jarang masak bila duk sendiri
tiada sebab huhuhu..

Amieynna Amin said...

kak ida..
bg akak memang la semudah itu...
akak mmg expert..
saya ni..
sesukar yg amat..
nak sagu tu..

LiNda said...

Wahh... cayalah kak Ida ... dahlah masak .. siap jamu selera kat office pulak ... besh arrr jd member kak ida .

Memasak memang mudah . Yang penting kemahuan dan keinginan . Petik jari jek ! hahaha

kakcikseroja said...

Betul tu Ida.. kalau mood nak masak datang.. laju je jadinya.. :)

maiyah said...

mcm dlm iklan lak rasanya ngeee

hans said...

den suka makan roti cicah gulai mak den buat
terbaik wook

@e_da said...

alamak sedapnya.. teringin mkn asam pedas la.. kakida kuih tu pun sy suka.. dapnyaaaaaaa

Idalara said...

salam biru..
kalau dok dgn ida psti biru tmbh gebu...
ida pun sbnrnya bila terrajin mng bagai2 ida msk..tp bila tibe tkde mood tu main beli je lah...

Idalara said...

salam dik myna..
insyallah bila kerap ke daapur mst pandai masak...kalau hati mau mst jd..

nk sagu meh lah sini hihihi

Idalara said...

salam linda..
gitulah akak bila rajin, kengkawan pun kenyang dpt rasa sama...
org mcm kita rasa masak tu semudah pentik jari je tp bg yg tk pndai tu aduhai..susah sgt rasanya kot...

Idalara said...

salam kakcik..
pulak tu bila kt dalam peti ais tu semua ada...lagi laju lah..

Idalara said...

salam maiyah...
iklan bila nk posa kan..mcm2 resepi kuar kt tv.

Idalara said...

hans..
omak kalu masak mst best punya....tu yg suke balik kg...

Idalara said...

salam eida..
tguk masakan org mng semuanya sedap...terliur2 dibuatnya...

mamawana said...

Wahhhh bestnyerrr.....my feberet asam pedas tu...
Mesti Ida cam Jackie Chan berkungfu kat dapur....

Len kali mai antaq kat opis cheq...ihiiik

Idalara said...

mau tk nya mama..main campak2 je...kalah Jackie...

mama tk bg add mcmne nk antaq...hehehe

Acik said...

Salam kak Ida..
Sagu tu kalau letak dlm peti ais.. mesti sejuk tekak..nyaman!

Azrai Ahmad Zamri said...

salam ziarah..
betul3!
memasak kalu ikhlas pasti sedap!
biar simple pun..hehe

edda(",) said...

arrrgggggghhhhhhhhhh!!! akak..... sodapnye asam pedas tuh.. terliur pagi2 nieh.. waaa

CIKGU ZAM said...

waaaa......waaaa.....waaaa
saya puasa tahun ni tak makan bubur mak masak la jawabnyerrrr

ber_u_wang said...

orang melaka memang hebat masak asam pedas.. lapo la pulak

azieazah said...

IDA.. nak jadi jiran sebelah boleh? Tak pun nak jadi kawan sepejabat?.. hehehehehe

tergoda!

shameel Iskandar said...

sedapnyer gulai asam pedas. memasak mmg mudah kalu sellau kita buat. dulu tika mengajar kt sabah , sy sellau masak mlm2. boleh masak mcm2. Tapi bila kerja kt perak, kedai berlambak jdi kurang memasak. skrg ni kemahiran memasak dh kurang. hehehe.

Idalara said...

salam acik..
musim2 panas mng sedap bila sejuk...

Idalara said...

w'salam Azrai..
setiap ibu pasti ikhlas memasak untuk anak2..itu sebabnya sedap..

Idalara said...

edda...cecah dgn roti lagi best...

Idalara said...

salam cikgu zam..
alaaa ciannya..kalau mak zam tahu tu mst dia pun sdih sbb zam menangis kt sini hehehe

zedmagel said...

Salam Ida,

Sedap nampaknya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...