Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Sunday, November 29, 2009

Semalam, hari ini dan esok...

Sebahagian family yg berkumpul di rumah mak..ada ramai lg kat atas...
Sempat juga ke Mydin cari barang dapur ...dengan adik..(balik kg tk jumpa Mydin tak sah adik sorg ni)

Satu2nya nenek yang masih ada...

Abdullah Zaki dalam bas..abgnya dok jauh so tk sempat bergmbr..

Dalam kesuraman cahaya lampu..nak tido dah masa ni...

Aku dah kembali semula ke BBST..teringat betapa susahnya nk menyampai ke kampung..tp nak balik sini tup2 dah sampai..

Khamis 26, tengahri bertolak ke Nilai dan ke Terminal 2 Seremban..sampai pukul 2.30 petang..anak2 mintak makan dulu sbb dah terlalu lapar...nak cari nasi ala2 kampung..malangnya kat Terminal 2 langsung tkde kedai makan orang melayu..yang ada kopitiam, marrybrown..dunkin donut..alamak..semuanya ala2 mat saleh......anak2 sukalah..last2 masuk marrybrown makan ayam..tk perasan ada nasi rupanya..

Lepas makan naik tingkat 1 beli tiket express...adoi...pukul 6 baru dapat bas..berkampunglah aku dgn anak2 kt terminal 2, mujur aku cuti solat :)..anak2 berterabur cari tempat solat, aku pun tk pasti kat bahagian mana..lupa lak nk tanya diaorg..biasalah tempat2 mcmtu tempat solat kecik dan terpinggir......:(

Anak2..bila lama berkampung mcmtu mulalah nak itu ini...parah gak aku...mujur masih belum banyak premis2 dibuka..kalau tak.... 3 jam kat situ mahu beratus habis duit aku..mujur anak2 suka beli buku..so bila mintak beli buku aku turutkan je..drp tk buat apa biar diaorg baca buku walaupun komik..kalau bab makan ni..usah cakaplah..kejap2 lapar..hmm...

Pukul 8 aku sampai di Melaka Sentral...adik dah tggu..alhamdulillah smpai rumah mak..tk sempat duduk aku dah bersilat di dapur..kesian mak..tukang masak (adik perempuan) tengah mabuk2, adik kt Bt Pahat hari raya baru balik......akulah yg mak tunggu nak masak..dapatlah buatkan rendang daging,rebus ayam untuk soto,rebus ketupat dan tumiskan kuah soto...pukul 3 pagi baru tido....adoi..penatnya..

Raya...memang seronok bila berkumpul ramai2..kalau cerita smpai mlm tak habis..apapun aku sempat ziarah satu2nya nenek aku( mak punya mak) walaupun sibuk2 hari raya tu..nenek tetap kena ziarah.....usia nenek hmpir mencecah 90 tahun, masih kuat ingatan dan sihat..alhamdulillah..

Semalam aku dah kembali semula ke BBST..seorang diri..sunyinya anak2 tak ada..anak2 mengikut pak sedara mereka di Kuala Pilah..asalnya nk tinggal dengan adik yg kat kampung..tp adik perempuan aku dah mabuk2 mengandung anak ke 5..tak larat nk jaga anak2..nak tinggal dengan mak..tak sampai hati pulak nak bebankan mak abah..dahlah menjaga membesarkan anak2, kini nak ku bebankan menjaga cucu pulak..ish..tak tergamak rasanya..pulak tu cucu2 lelaki...faham2 je lah..

Insyaallah hujung minggu ini setelah habis kursus aku akan menjemput mereka..kesian lama2 berjauhan dengan aku..dan esuk bermulalah kembali episod kehidupan yang penuh berliku ini...apa yang akan berlaku? gembira, bahagia, suka, duka...semuanya masih kabur dan kurang jelas..

Hanya aku berdoa muga aku dan anak2 dijauhi dari hasad dengki, fitnah dan iri hati dari orang2 yang tk senang melihat kami anak beranak hidup aman dan mahu merasa sedikit kesenangan dari peninggalan arwah abah mereka..muga Allah sentiasa lindungi kami. Amin.


p/s kerap kali terpaksa korbankan perasaan sendiri untuk menjaga hati org dan memuaskan hati mereka...tapi sampai bila?..sesekali biarlah mereka pula yg terluka untuk kebahagiaan yg dah lama aku impikan..

11 comments:

maiyah said...

besar pngorbanan tu Insyaalah nanti akan ada ruang utk kak ida

Idalara said...

terimakasih maiyah..insyaallah mudah2an jalan kak ida dipermudahkan..

Amieynna Amin said...

Pengorbanan seorang ibu sgt besar..lagi2 mcm kak ida..menjadi ibu dan ayah dalam satu masa..
semoga akak tabah..

(lama xkomen akak, bz skit..ni da free da..)

anaklaut said...

salam...



salam aidiladha buat kak idalara.
moga ceria dan damai selalu.
di saat ini.

mamai said...

kenapa kit atak pernah jumapa kat kampung yer

abu muaz said...

Sabar. Hidup kita memang tak sunyi dari masalah seperti yg dibangkitkan itu.

Idalara said...

salam dik myna..
tkpe kak ida faham..myna sdg belajar..hnya yg duduk di tempat kak ida yg tahu bagaimana rasanya menjadi ibu dan ayah..t.kasih sbb singgah juga tempat kak ida ye dik..

Idalara said...

salam anaklaut..
terimaksih, insyaallah

Idalara said...

bukan nama manusia jika tk terima mslh..namun kdg2 rasa seperti tak mampu nak menhgadapinya..

Idalara said...

agaknya kita pernah berselisih bahu..mngkin kita yg tak perasan..

kuina said...

anak dara sy raya pun tak balik... berkampung rumah maklong dia kujie..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...