Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Thursday, August 06, 2009

Aku dan Kediamanku

Inilah suasana yang diambil dari kediamanku..bila sahabat tanya, tinggal di mana? taman apa?..taman..ye..betul..Taman Seroja BBST..tapi rumah jenis apa sukar nak aku beri penjelasan, kadang2 malu gak nak terangkan rumah jenis apa yang aku duduk.....sebenarnya aku menetap bersebelahan pejabat....aku tinggal di bangunan pejabat...semasa krisis dengan bekas suami dulu, aku ambil keputusan pindah di sini....mula2 sekali yang aku fikirkan.... suatu masa nanti keretaku pasti ditarik oleh finance..kalau aku tinggal jauh dari pejabat tentu menyukarkan aku ke tempat kerja dan anak-anak pasti susah bila balik dari sekolah...jadi, atas cadangan teman-teman pejabat aku memohon menyewa di sebelah pejabat yang terbiar kosong, Alhamdulillah permohonanku diterima...dan Alhamdulillah Allah beri aku keberanian, pernah berlaku semasa Hari raya tahun lepas dalam satu bangunan yang mempunyai 24 premis, hanya aku tinggal seorang diri..(anak-anak di kampung waktu itu)..berani ke tak tu...?

Di sini semua kemudahan asas ada..klinik di bawah rumahku saja, mini market, kedai buku..kedai serbanika, pasar tani, pasar malam, butik, spa dan beauty saloon dan yang paling banyak kedai makan...klinik paling penting sebab anak-anak sering sakit..jadi aku tak risau sangat bila klinik hanya di bawah rumahku saja...
Di hadapan tempat tinggalku ada 4 kedai makan, makanan ala kampung, seafood, western dan mamak..kalau rasa penat atau nak ubah selera aku just berjalan dengan anak-anak ke kedai makan..anak-anak paling suka..seronok bila aku kata.."jom..malam ni ibu belanja makan kat luar" Aiman mesti tanya.."ibu ada duit ke"..Dia tanya macamtu, sebab aku sering beritahu anak-anak..bila ibu ada duit lebih baru kita makan sedap-sedap..

Bila malam pula kat sinilah aku sering lepak dengan anak-anak..tapi aku lebih kerap lepak dengan sahabatku Mimey..kat sinilah aku dan Mimiey 'ngeteh' dan bercerita apa saja kisah, kisah sedih, suka., bahagia dan segala masaalah yang kami hadapi, segalanya kami kongsi bersama.....tergelak aku bila cik Amy Sensei bertanya..kak ida 'ngeteh' tu apa?..hah! kalau Amy nak tahu mehlah join kak ida...kak ida pun tak tahu dari mana datangnya perkataan 'ngeteh' tu..sebenarnya ngeteh tu minum teh...:))

Ni lah menu yang anak-anak paling suka..satay dan char kue tiau,...memang sedap..kalau ada sahabat aku yang datang kat sini pasti aku jamu satay...silalah sesiapa yang nak merasa satay dan juadah kat sini..aku pasti belanja!

Hingga sekarang dan mungkin hingga aku bersara dari pekerjaan aku akan terus menetap di sini.., anak-anak nampaknya suka dan selesa tinggal di sini..apa tidaknya...kedai banyak..nak ke surau pun tak jauh sangat.
Andainya aku berkahwin lagi..aku terpaksa berpindah kerana pihak pengurusan Pejabat mengenakan syarat..jika aku bersuami lagi aku terpaksa berpindah ke tempat lain...tapi rasa-rasanya aku akan terus menetap di sini...akan berkahwin lagi kah aku?..tiada jawapan untuk soalan itu...hanya takdir yang menentukan segalanya.
Sekarang aku lebih tenang dan lebih kuat..aku tidak akan menoleh lagi ke belakang, bersedih dan bermurung..tidak, itu bukan aku sebenarnya....dalam hatiku sekarang hanya memikirkan bagaimana untuk membesarkan anak-anak, mencari rezeki untuk menambah pendapatanku menyara anak-anak dan memberi mereka yang terbaik, menjadikan mereka yang terbaik dan berharap mereka jadi yang terbaik..kerana aku hanya ada mereka.
Mudah-mudah dengan izin Allah aku berjaya mencapai cita-citaku..Amin.
p/s pengalaman semalam akan mengajar kita agar lebih tabah dan kuat hadapi segalanya.

46 comments:

NuR said...

alhamdulillah..
camtu la kak ida..
nur kena amik semangat akak nih..
huhu.. tak tentu lagi bisa sekuat akak..

Idalara said...

salam Nur..
anak-anak adalah kemuatan kak ida..bila siapa yg duduk di tempat kak ida akan tahu bagaimana..so..jom kita ceria2.

Redynne™ said...

salam kak...

stay cool n strong ya kak ida..*wink*

Dj Epoi said...

Salam Kak......

Gua seronok kenal akak sebab Gua boleh belajaw dari akak tentang Asam Garam Rumah Tangga.....

Idalara said...

salam redynne..yes
akan mng kuat dan tabah..contohi akak ye dik..

Cik Amy Sensei said...

salam kak ida..

waahh...situ rupenya tempat dia ngeteh yek..minum teh rupanya..hikhik..
tempat kak ida tinggal memang nampak strategik..banyak kemudahan ada..bez oo..

p/s: semoga kembali ceria menempuhi hari mendatang..smile!!

Idalara said...

salam djepoi.
mekasih bnyk2..yg muda contohi yg tua jika yg nak dicontohi itu baik dan berfaedah..

secretname said...

salam akak..
kesabaran adalah segala2nya kan kak..insyaAllah skrg kita ssh..ms dpn nti xsiapa yg tau kan

SYAbAR said...

Saya dulu masa bujan tinggal di kediaman seperti ini. Memang best sgt sebab semuanya walking distance dan yg bestnya kedai makan di bawah rumah.

Idalara said...

salam cik amy..yup kat sinilah kehidupan kak ida..bila ht gundah kak ida duduk tepi tingkap dan nikamati pemandangan di depan sana..
insyaallah..muga dia bahagia..

p/s eh..tkyah sebutlah dia lagi..

Idalara said...

salam cik amy..yup kat sinilah kehidupan kak ida..bila ht gundah kak ida duduk tepi tingkap dan nikamati pemandangan di depan sana..
insyaallah..muga dia bahagia..

p/s eh..tkyah sebutlah dia lagi..

Idalara said...

salam secret
mudah2an..namun kak ida bersyukur kak ida masih ada kediaman yg selesa berbanding mereka yg hidup melarat..kan..

Idalara said...

salam syabar
betul tu..ida tak rasa boring sgt sbb kat sini bila malam happening sgt..sesekali je bila cuti2 perayaan baru sunyi sepi.

Dj Epoi said...

Akak ada Entry untuk Akak......Redah blog Gua k..........

Idalara said...

salam djepoi..
wah..terharunya kak ida hingga menitis airmata ni..satu penghargaan buat kak ida..terimaksih..

Cik Skaf said...

kak Ida, saya tau tempat tu ..! dahulu, hari2 lalu depan bangunan kedai tu, owhh.rupanya ada kak Ida 1 famili kt situ.. :). InsyaAllah, satu hari nanti kita jumpa juga kak, mungkin, tempahan AL sy tu, sy dtg ambik sendiri. sebab.. walaupun sy dah duduk jauh kt mlka nie, sy msh ttp ke sana, saya tetap juga menempah baju kurung kat sorang akak kt taman mawar kt atas tu..hehe..jgn tak caya. dah selesa sgt dgn jahitan dia.

Idalara said...

ler...ye ke cikskaf..
aka ida duk kat banguna 3 tinggkat yg agak lusuh kaler dia tu..
cari je..Koperasi Bank Pertanian Malaysia..kat bawah ada klinik pasti jumpa..eh betul nak almond london kak ida ni?..hehehe..insyaallah kita pasti jumpa..

mamai said...

selagi kita sabar dengan dugaanNya pasti dia akan menolong kita..

kenapa harus ditangisi kisah semalam andai ia memberi kita sedikit kekuatan

anaklaut said...

salam...idalara,


anak-anak adalah harta yg paling bernilai, anak-anak jugalah yang pasti akan mendoakan seseorang apabila berada di sana nanti sebelum tibanya hari penentuan..

soal jodoh perkahwinan, itu adalah bukan kita yang tentukan. Semuanya telah ditetapkan sejak azali lagi.

apapun, semoga idalara dan anak2 dirahmati allh selalu..:)

Zamz said...

cam best gak rumah kat situ kan..sumenya senang

anaklaut said...

salam....idalara,

Sabarlah...

Tiada seorang jua di dunia yang tidak pernah merasai kepahitan dan kelukaan, seumpama lembaran kertas untuk menggoreskan kehidupan yang lebih bermakna. Tataplah keindahan alam di luar sana, dengar dan rasakan senandung tasbih serta tahmid yang tak henti dialunkan penghuninya. Belajarlah dari mereka yang tercipta tidak sempurna seperti manusia, namun tak pernah berkeluh kesah akan nasibnya. anaklaut yakin idalara seorang yang cekal dan tabah..saya bangga mengenali seorang wanita setabah dan segigih idalara.

anaklaut-

edda(",) said...

be strong!!! akak memang super dupper yummy la!! hehehe

shaniza said...

Salam..
Pengalaman mendewasakan kita..
Allah menguji kita mengikut tahap kemampuan kita..insyaAllah jika kita ikhlas dan redha pada Allah, keberkatan hidup di dunia dan akhirat menanti kita..

Amieynna Amin said...

kak ida..
xyah nak malu..
asalkan ade tempat berlindung..
nak dtg umah kak ida laa..
nak rasa satay..
hehehe

kakcikseroja said...

Salam Ida..

cam tu la adik kakcik! Tabah dan sabar... Bagi kakcik - wanita boleh hidup tanpa seorang lelaki bernama suami. Buat apa ada suami kalau setakat untuk menambahkan beban!

kuIna LadyInRed said...

moga terus tabah menenpuh apa sy..

ms mula2 sy berpisah sy tnggal di kg, berulang alik sejauh 140km setiap hari selama 4 thn krena anak masih kecil & tak sanggup berjauhan.

Tukang cerita said...

salam kak ida....

kagum dengan ketabahan akak...
semoga Allah permudahkan hidup akak sentiasa...
amin.....

Tukang cerita said...

tabahkan hati yer kak ida...
kagum ngan akak...

ber_uwang said...

ada jodoh kahwin la , sekurang kurang nya ada teman untuk berbual.. tapi harap dapat jodoh yang baik dan penyayang..

honeyamirul said...

Salam Kak Ida,

Wahh! menjamu selera ye? tak ajak pun hehe... :)

Kak... Di manapun kita tinggal bersyukurlah sekurang-kurangnya ada tempat berteduh Alhamdulillah...

Take care!...

Idalara said...

salam mamai..sebenarnya kdg2 kita jd alpa kerana asik mengenang kisah lalu..namun di sini kak ida rasa seperti terjaga dari tidur yang panjang..terimakasih.

Idalara said...

salam AL
jutaan terimakasih..sahabt spt al yg banyak memberi saya kekuatan dan ketabahan..ye..kerana anak2lah saya lebih bersemangat untuk teruskan hidup..siapa sy tanpa mereka.
Al..skrg sy sudah tidak memikirkan tentang jodoh..segalanya sy serahkan paad Allah.asalkan anak2 bahagia bersama saya..

Idalara said...

salam zamz
memanglah best..kat sini bila malam sgt happening..idalara tk rasa boring sgt tguk gelagat manusia diluar jendela..

Idalara said...

salam al
terimakasih sekali lagi..terharunya saya menerima komen begini dr al..rasanya agak lama juga al tidak beri komen membina seperti ini...insyaallah saya akan ingat setiap kata2 al.

muga al juga sentiasa dirahmati dan temui kebahagiaan sejati.

Idalara said...

salam edda
wah..very the super yummy ek..heheeh..sbnrnya kak ida mng sgt strong cuma kdg2 terkucil sikit perasaan tu..

Idalara said...

salam shaniza
itulah yg Allah uji kak ida..kak ida bersyukur kerana ujian itu tambah dekatkan kak ida dengan Pencipta alam semesta ini..

Idalara said...

salam dik myna syg..
bila difikirkan..ye..buat apa kak ida nak malu..ada rumah besar lagi :)
myna nk datang sini..silakan..bukan kata satay..apa je nak kak ida jamu..

Idalara said...

salam kakcik sayang
adik kakcik ni mng mcmni..tkkan luntur semangat..makin bersemangat nak besarkan anak2..betu3x kata kakcik..ada suami seperti tada buat apa ye..terimakasih kak cik.

Idalara said...

salam kulna
nampaknya kulna lebih tabah dr ida..
ye..kerana anak2 kita ibu sanggup berkorban apa saja kan..

Idalara said...

salam TC
terimakasih dik..
kak ida cuma berdoa muga kak ida diberi kekuatan dan kesihatan untuk besarkan anak2..insyaallah kak ida akan terus tabah.

Idalara said...

salam ber_uwang..
insyaallah..andai ada jodoh kak ida pasti tak menolak apa yg ditentukan Allah..mana tahu anak2 dah pergi belajar kak ida tinggal sorg2..masa tu jodoh sampai..

Idalara said...

salam honeymirul dan mirul
ni kan kak ida ajak..mehlah..sure kak ida belanja makan satay..

betul tu honey...yg penting kita ada kediaman yg selesa.

terimakasih singgah,kirim slm kat mirul ye..

Amieynna Amin said...

kak ida ni mcm tau2 je kite mmg suke mkn..
hehehe...

Idalara said...

hehehe..ye ke dik..tkpe suka makan jgn suka sakitkan ht org dah kan myna..kak ida pun suke makan tp badan kak ida tak mahunye gemuk2 :))

anaklaut said...

salam...idalara,

terima kasih singgah anaklaut..:)) moga kehidupan ida dirahmati allah swt..:)

Idalara said...

salam AL
terimakasih juga singgah dn beri komen yg membina..insyaallah muga2 hidup AL juga dirahmati dan diberkati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...