Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Saturday, April 04, 2009

Berhentilah Jadi Gelas


Seorg guru melihat anak muridnya sedang bersedih lalu dia bertanya:
"Kenapa kamu selalu murung, nak? bukankah banyak hal yang indah2 di dunia ini? kemana perginya wajah syukurmu?"
Jawab murid itu:
"Sejak kebelakang ini hidup saya penuh masalah, sukar untuk saya tersenyum..masalah dtg bertimpa2"
Sang guru tersenyum lalu berkata:
"Nak, ambil segelas air dan dua genggam garam..biar ku perbaiki hatimu itu" Si murid melakukan apa yg disuruh.
"Ambil garam tadi dan masukkan ke dalam gelas itu"kata sang guru."Cuba kamu minum sedikit airnya"
Si murid pun melakukannya dan wajahnya terus berubah kelat.
"Bagaimana rasanya?" tanya sang guru.
"Masin dan perut saya jadi mual" jawab si murid.
"Sekarang ikut saya" Sang guru membawa muridnya kesebuah tasik lalu menyuruh murid itu taburkan segenggam garam ke dalam tasik.
"Sekarang cuba kamu minum" kata sang guru.
Si murid menengkup kedua tangannya, mengambil air tasik lalu meminumnya. Terasa sekali air tasik yg dingin dan segar mengalir di tekaknya lalu sekaligus menghilangkan rasa masin yang diminum dari gelas tadi.
"Bagaimana rasanya?"
"Segar, segar sekali" kata si murid.
"Terasakah garam yang kau taburkan tadi?" soal sang guru.
"Tidak sama sekali"kata si murid.
"Nak...segala masalah dalam hidup itu seperti segenggam garam, tidak kurang dan tidak lebih..hanya segenggam garam..banyaknya masalah dan penderitaan yg harus kamu alami sepanjang hidupmu sudah dikadar oleh Allah, sesuai untuk dirimu..jumlahnya tetap sama segitu-gitu sahaja..tidak kurang dan tidak lebih. Setiap manusia yang lahir ke dunia ini pun demikian. Tidak ada seorg manusia, walaupun dia seorg Nabi yang bebas dari penderitaan dan masaalah."
Si murid terdiam.
"Tapi nak...rasa 'masin' dari penderitaan yang dialami itu bergantung kepada besarnya 'qalbu'(HATI) yang menampungnya. Justeru..supaya tidak merasa menderita, berhentilah menjadi gelas..jadikan 'qalbu' dalam dadamu sebesar tasik.
Hati yang gembira adalah ubat yang mujarab.
Hati yang keras menemui jalan buntu
Hati yang lembut mendatangkan sahabat
Hati yang tammak menciptakan perangkap
Hati yang bersih menjauhkan masalah
Hati yang licik mendatangkan musuh.
"renung-renungkan dengan hati"

14 comments:

Tirana said...

Bila kita memandang masalah itu sebagai masalah..tentu kita tertekan tapi jika kita memandang masalah itu sebagai peluang untuk kita memperbaiki diri..insyaAllah fikiran dan emosi kita akan menjadi lebih tenang.

anaklaut said...

salam...idalara..

"kenangan....buat kita tersenyum atau menangis...kenangan..terlalu bnyk kenangan dalam hidup ini hinggakan rasa tak mampu untuk ku buang jauh...bila ia bernama kenangan pasti ada yg indah dan melukakan...ku ingin buang segala kenangan pahit ke dasar laut...tapi bukan untuk dikutip olehmu wahai anaklaut."

apa yg anda tulis membuatkan hati saya jadi sayu..

Idalara said...

Rite tirana...jgn dibebani diri kita dgn masalah..kerana tiada menusia yg tak lari dr dikejar masalah.
...................................

anaklaut...mekasih kerana dapat memahami apa yg dirasa...kenangan juga adlah satu masalah bagi kita jika kita terus biar ia menghantui kehidupan kita..jadi biar saja kenangan pergi bersama angin laut..

su said...

sejuk ati baca kisah ni :)

QASEH HEEDAYAH said...

berhentilah jadi gelas, jadilah seperti tasik.. very inspire :D

Kamezaim said...

betul tu idalara,berhentilah dari menjadi gelas.. jadilah diri sendiri... kerana diri sendiri lebih bermakna dari sebuah gelas.. hehe

rizhan said...

nice....make me think more if hati ini lara ...

hysMan.. said...

betul tu kak,segala penderitaan yg hadir dlm setiap detik kehidupan kita ni dah disukat dan ditimbang oleh Yang Maha Bijaksama dan Adil..
Hati kita kena pasrah dak cekal..walaupon hati terasa perit dan sakit..sebab ia akan menngajar kita jln yg kita takkn ulanginya lagi..biarkan die datang dan pergi..hadapi dgn +ve dan kawal emosi supaya tak trus buntu disaluti teman selaknat SETAN..
hmm..
:(

amirul said...

Salam Kak Ida,
Setiap yg bergelar manusia... tidak lari dari masalah... cuma jgn membebankan diri dgn masalah... kita perlu menangani setiap permasalahan dgn bijak... kepada Dia jualah kita sandarkan.... mudah2an segalanya berjalan lancar...

Ryehana said...

nice entry, kak ida...

whenever i'm upset about my problems, i always try to remind myself that there are others who's more unfortunate than me..

apa2 pun kena bersyujur walau dilanda musibah...

:)

Idalara said...

Ye su...rasa tenang jiwa nan lara dek mslh dunia yg tk putus2,tapi bila kita hayati ada benarnya kata2 guru tersebut.
...................................

Qaseh...kerana jika hati kita sekecil gelas maka ia tk mampu menampung segala mslh yg dtg..
...................................

kamezaim...jadilah diri sendiri..besar pengertian kisah di atas...perumpamaan jika dibanding hati kita seperti gelas atau tasik..
...................................

rite doc rizhan...sbb hati yg lara hnya boleh diubat dgn 'qalbu'yang bersih..bukan dgn ubt2..

...................................

hysman...sbb itulah jika tak kuat ada insan yg tewas dek mslh..so anggap apa jua mslh yg datang adalah dugaan dr Dia yng Maha Mengetahui..
.................................

Salam Mirul...yup...Nabi dan Rasul lagi hebat mslh yg menimpa mereka...kita tkkan boleh lari dr apa saja mslh..cuma cara kita mengatasinya..dan doa sgt penting...hubungan kita dgn Pencipta kita hnya dgn doa...setelah segala usaha mengatasi mslah kita lakukan..
...................................

thanks ryehana...akak pun..selalu melihat ke bawah..lihat ada org yg lebih susah dan besar mslh dr kita..ada yg lebih kurang bernasib baik dr kita...ye...bersyukur sbb kita masih hidup bebas di bumi Allah ini.

anaklaut said...

salam..idalara,

anda antara yang boleh menyelami hati dan perasaan saya dalam puisi "negeri rindu"

tkasih..

Idalara said...

anak laut...mgkin kita sama..sebab itu naluri memahami..

Idalara said...

anak laut...mgkin kita sama..sebab itu naluri memahami..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...