Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Tuesday, April 28, 2009

Tertidur Dalam Bas Sekolah...

Buah hatiku Abdullah Zaki
Siapa harus dipersalahkan bila seorg murid tertidur dalam bas sekolah..hingga mengakibatkan kematian?..kecut perutku bila mengingati kejadian beberapa tahun yang lepas..

27Apr (semalam) seawal jam 7 pagi aku menemani abdullah zaki menunggu bas sekolah..biasalah bas akan lambat bila pemandunya tidak menepati masa. Waktu itu aku tenguk abdullah zaki dah terliang liuk menahan mengantuk...penat semalam (ahad) masih tak hilang dek kerana beriya2 bermain bolek sepak dgn teman2...hampir 7.30 barulah pemandu bas yang berwajah layu sampai dengan sebuah bas panjang berhawa dingin...setelah aku pastikan abdullah zaki selamat ditelan perut bas akupun beredar.

Aku naik ke rumah dan bersiap sedia untuk ke pejabat..kira-kira 20 minit kemudian aku terdengar satu suara yg sangat aku kenali memanggilku..terkejut tahap gaban aku dibuatnya..sepatutnya waktu begini dia di sekolah tapi, tiba2 dia tercegat di hadapanku dengan wajah pucat..

'Kenapa dik?'
'adik tertidur dalam bas, pakcik tu tak nampak adik.."
'ya Allah...pastu bila adik sedar..?'
'masa bas dah berhenti kat rumah pakcik tu.."
'abistu sape antar adik balik?'
'pakcik bas lah..'
'nape adik tk suruh pak cik tu antar kat sekolah?'
'adik takut cikgu marah'
'taklah..cikgu tak marah'

siapa nak aku salahkan? pemandu bas atau anak aku..

aku mengurut dada..serta merta aku teringat satu kejadian yang telah meragut nyawa seorang budak sekolah kerana tertidur dalam van sekolah..akibat kepanasan dan tak cukup udara dia meninggal dalam van tersebut..minta di simpangkan Allah.

menurut kata abdullah zaki..dia terlelap semasa dalam bas..dek kerana bas besar dan anakku kecil maka pemandu bas kurang bertanggungjawab itu tak perasan sorang budak tertinggal dalam basnya..mujur pintu bas tak dikunci..abdullah zaki terjaga dan turun mendapatkan pemandu bas tersebut..mungkin kerana terkejut abdullah zaki minta dihantar ke rumah..

aku menelefon pemandu bas tadi meminta penjelasan..dia sedar kesilapannya dan memohon maaf padaku..aku beri pandangan kepada pemandu bas itu supaya memeriksa basnya sebelum turun, untuk memastikan kejadian seperti ini tidak berulang lagi..bayangkan apa jadi pada anakku jika pintu dikunci dan pemandu bas pulang ke rumah kemudian tidur..tak dapat aku bayangkan.

18 comments:

hazlin said...

Salam Ida,
syukur anak Ida tak apa-apa. kalau akakpun mesti panic tahap gaban. sebagai ibu macam-macam kita akan fikirkan. w/ bagaimanapun kita memang kena selalu beringat...

Idalara said...

salam hazlin..
ye..syukur sgt..ida mng risau kat anak yg bungsu ni..dia ni tak matang lagi..mudah2an tak berulang lagi.terimakasih lin..

@_da said...

nasib baik dia tak ape2 ye kak... bagus akak call pemandu tu.. dia sedar kesilapn dia nti....

hysMan.. said...

salam mesra kak..
aiyoyoooo.....manyak careless itu driver..
alhamdulillah,naseb baik abdullah zaki takde pape..
pada saya,pemandu harus dipertanyakan masalah nih coz bebudak bwh umo takleh pikir ape yg dibuat jadi org yg lebih dewasa patut alert n prihatin dgn bebudak cam nih..hmm..
mcm2 genre manusia skrg nih..
:(

Mr. Azman @ Kreuger said...

wah akak jugak bikin aku sakit jantung... bahaye betoi entri macam ni... hadoi ai.. ingat kejadian sebanar ke ape tadik...

argk... ape ape pon.. memang dengeres ar perkara macam ni. aku doakan kesejahteraan untuk akak dan keluarga akak. amin~

MaMaQaYPo FaMiLy said...

Kalau MaMa pun mesti RISAU!!! Bayangkan budak2.. kalau terperangkap mesti BLANK!! Tapi Alhamdulillah tak ada yg pelik berlaku pada anak sis Ida..

Take Care ya!!

su said...

seriau jugak su baca n3 akak!

nanti su nak pesan2 jugaklah kat budak2 su kat skolah nanti...

anaklaut said...

alhamdulillah..

syukur ke hadrat allah swt kerana putera ida tidak mengalami insiden yg tak diingini..

mungkin dia letih ..

anaklaut sangat syukur kerana adik abdullah zaki selamat

Tirana said...

Kesian Zaki...bukan salah dia tertidur..dah mengantuk sangat...nak buat macam mana..Mudah2an Allah lindungkan dari segala yang tak baik

Ryehanna said...

Ohh.. takutnyer!
alhamdulillah xjadi ape-ape..

MarLadyD said...

takuutnye.....kalau lah jadi pada anakku..adusss...hopefully takkan berulang lagi..

reen said...

ala...ciannya dia....mana 1 bakal mnantu sy kak?...si abng@adik?hikhikhik...

Hasmadi Bin Hamdan said...

Salam Kak Ida.
Moga tabah membesarkan anak. Kak Ida ada e-mel?

Idalara said...

betul tu eida..akak rasa marah gak kat pemandu tu..sepatutnya dia kena pastikan budak2 dah turun semua.
...................................

salam hysman..mng sepatutnya driver tu dipersalahkan..jgn bergantung pada takdir je..kena hati2 lain kali.
...................................

man..kau jgn sakit jantung dulu..belum kawen..rugi tau..mng bahaya pun..akak tak tahulah kalau apa2 berlaku pada anak2 akak..terimakasih atas doa man tu..
...................................

mama...alhamdulillah..ibu manapun mesti risau..mama ada anak mst mama tahu mcnne rasa terkejutnya jika kejadian tu berlaku pada anak mamakan..
...................................

ye ke su...su cikgu..ingat2 kan selalu budak2 tu,diaorg ni bila dah penat boleh terlelap dalam bas mcm anak akak..
..................................

ye syukur anaklaut abdullah zaki selamat..memang dia letih sgt pun..terimakasih anaklaut.
...................................

Tirana..mng kesianpun..dia agak ketakutan bila tertinggal dalam bas tu..mekasih tirana.
.................................

Ryehana..akak lagi takut,tak terbayangkan apa akan terjadi..jika dia tak sedar dan pintu terkunci..
...................................

Marlady..mng semua ibubapa akan takut..keladian ini amat bahaya sbnrnya.
....................................
reen...hehehe..mana satu reen suka..abg atau adik..tapi akak syorkan abang sbb abg sgt bertanggungjwb dan penyabar orgnya..adiknya sgt manja dan tak boleh berlebih kurang..gurau2 kita nnti jd kenyataan pulak kan reen.
..................................

Salam Hasmadi..insyaallah mudah2an Allah beri akak kekuatan dan ketabahan..emel ada..nnti akak bg.

Abang Long said...

Apapun, si anak dan pemandu telah mengambil keputusan terbaik. Hantar pulang. Sekurang - kurangnya Kak tahu kisah sebenar.

Mohon kirimkan kepada saya emel, saya ada sedikit urusan - safmi_80@yahoo.com

al said...

salam...kembara mlam..



moga dirahmati allah swt selalu..

Framestone said...

selamat xterjadi pe2 ek kak... takut gak if jd cam tue

Idalara said...

Salam abang long
ye..kak ida rasa itulah jln yg terbaik..alhamdulillah tak terjadi apa2 kat anak kak ida..insyallah kak ida akan kirim emel.
...................................

Salam AL...thanks..sering berkunjung..
...................................

framstone..syukur..kak ida mng takut sgt kalu trjadi apa2 kat anak2..tk tahu nk gmbrkan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...