Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Tuesday, April 14, 2009

Bonda...Nantikan Kepulanganku...


Abah meninggal dunia? aku mcm tak percaya,abah sihat2 aku tenguk........sedihnya aku bila kehilangan abah hinggakan aku terisak2 menangis.....terjaga dari tidurku.... bermimpi rupanya.....jam 2 pagi..ah..mimpi cuma..seawal pagi, sesudah subuh..aku terus menelefon mak..tanya khbr..abah sihat..dah ke surau solat berjemaah...mak masih atas sejadah..alhamdulillah...lega hatiku.

Petang tadi gerak hati buat panggilan lagi..aduh..terkejut sgt2 bila mak kata mak jatuh di dapur baru sekejap...mujur tak apa2..tiada kecederaan serius, dah pegi urut kata mak...tapi hatiku melonjak2 nak balik nak tenguk mak..napelah aku tkde kenderaan (awal 2006 kereta kesayanganku ditarik finance kerana dah tak mampu nk bayar ansuran..seksa patah kaki..)..call adik di Bangi..dia out station pulak..sabar wahai hati..sabar..mak tkde apa2...aku dah rasa nak menangis..dah menangis pun..kalaulah aku bersayap..


p/s Baru tadi aku menangis lagi..airmataku laju seperti hujan kat luar sana.....baca email sorg teman..kisah sedih dan pilu dia..(nape ni aku asik menangis je harini) ah..rahsia antara aku dan dia..rahsia hingga ke hujung nyawaku...itu janjiku pada dia.


Nak balik dah petang2 begini sure aku sangkut kat Seremban..ada ke express ke Melaka malam2....sabar wahai hati..doakan mak tak apa2..mng tak apa2 pun..itu kata mak..dia tak mahu aku susah hati..dia tahu aku anak ynag mcmne..mak demam sikitpun hati aku melompat2 nak balik..mak..dia saja yang aku ada..abah pun ada tapi abah lain..lelaki..mana mengerti hati sesama perempuan.


Akhirnya keputusan telah termetri dalam hati..walaupun mak kata tak payah balik..............pagi2 esuk aku akan balik tenguk mak...walau sekejap, aku akan balik..walau susah payah melompat dari satu bas ke satu bas..aku tak kisah..janji aku dapat tguk mak dengan mata kepala ku sendiri..anak2 terpaksa ku tinggalkan dgn kakak diaorang sbb sekolah...sebelum hari bertukar gelap aku pastikan akan pulang ke sini semula..insyaallah...


Mak tunggu anak mak balik ye...Ya Allah permudahkan perjalananku esuk..


p/s..sejak semalam mata kiriku berkelip2..aku pasti akan menangis bila mata kiriku berkelip2..(bukan percaya karut marut)..tapi itulah kebenaran yg akan terjadi pada ku..isyarat yg aku terima jika aku akan menangis..dan hari ini terlerai semua pertanyaanku, mengapa mata kiriku berkelip2..aku menangis kerana mak dan kerana kisah sedih seorg teman...

13 comments:

@_da said...

sy doakan mak akak tak apa2 dan cepat sihat seperti biasa... kalau sy pun tak boleh dgr apa2 sikit pun pasal mak mesti zasss nak g tengok... kalau dia sedih pun tak boleh.. mesti menangis sama... rasanya kalau mak takde.. gelap la dunia.. camtu la di ibaratkan...

Mr. Azman @ Kreuger said...

xceli ape yang berlaku akak?
aku sebenarnya bace blog akak ni dari RSS Feed yang ade kat google. so aku boleh bace keseluruhan entri kat sana. kalau ade perkara yang aku nak tanye baru aku akan datang berkomen kat sini.. kekeke...

jangan le akak berkecik hati dengan aku plak.. walau pon tak komen.. semua entri dan tips yang akak tulis kat blog ni, semua aku simpan untuk penambah baikkan diri aku pada mase akan datang..

*aku harap semua dalam keadaan baik. salam ceria untuk aku dan akak akak sekeluarga. thanks~

anaklaut said...

salam idalara..tq so much

amirul said...

Salam Kak,
Selamat pulang dan kembali dgn selamat... InsyaAllah segala urusan akak akan dipermudahkan Allah... Doa mak + abah akak sihat2selalu...

........ said...

jangan sedih..air matamu amat berharga.....

Member Hj Md Sirat said...

Salam Ida,
Orang tua-tua kata kalau mimpi orang meninggal tafsirannya, nak dapat rezeki. Kalau mimpi dapat memakai barang kemas spt gelang atau rantai, nak dapat sakit. Kalau mimpi dalam majlis keramaian, itu kurang baik sikit la...
Itu menurut orang tua-tua, saya bukan pendeta!
Ida, yang penting doa kepada ibu bapa setiap hari. Doakan kesejahteraannya dan mohon diampun dosanya, awak adalah harta tak ternilai untuk mereka.
Semuga Ida tak pernah lupa berniat kerja murni mu 'kerana Allah Ta'ala' setiap pagi ketika ke tempat kerja.
Semuga dimurah rezeki dan sejahtera sekeluarga selalu..Amin..

Dj Epoi said...

Salam....Kak


Akak....itu cuma mainan tidow.....
Gua doakan agar seluruh keluarga sihat sejahtera hendaknya.....
Mudah2an Mak akak tak ada apa2

Tapi tuh lah kan......
Selalunya....Mak & Bapak kita...walau macam mana yang berlaku kat diaorang, selalu diaorang sembunyikan apa yang telah berlaku....
Katanya malas nak susah2kan anak2...itu yang terjadi pada Gua sebelum ini.....

Mak Gua ponk semlam tak berapa sihat sehari 2 hari ini.....alhamdulilah.....ada dekat rumah Kakak Gua di Cheras...

Inshallah petang nih nak gak Gua gi tengok...!!!!

Bagus ar tuh Kak..!!! Berkorban demi Diaorang masih bersama ngn Kita....

Mudah2an dipermudahkan perjalanan Akak!!!

Salam dari Dj Epoi adik Gemuk kakak sorang nih... buat Keluarga di kampung

P/S Kita semuannya KELUARGA besar JALURAN IT

hysMan.. said...

Salam Kak,
sabo kak..bertenang..
mungkin itu hanya mimpi..
mimpi hanya mainan tidur..
tp kdg2 ia jd petunjuk..
but pikir scr positif je k..
saye pon penah mimpi mcm tu,tp alhamdulillah,parent sy sihat..
cuma skrg nih lebih berhati2 & bagi sepenuh perhatian pada mereka..
insyaAllah suma akan selamat k kak..
:p

penjenayah.merah.jambu. said...

kadang2 memang takut bila rasa macam ada benda yg tak kena..
takpe kak,tawakal je..

hati2 balik tu..take care :)

rizki said...

ada award nieh...ambil ya.....

Idalara said...

eida..terimakasih..mak adalah segalanya buat kita..alhamdulillah mak akak tak apa2
...................................

man...tkpe..akak tak kecik atipun..akak tahu man mng selalu bc apa yg akak tulis..
alhamdulillah takde apa2 kecederaan serius berlaku pada mak akak..dia jatuh masa nak ke dapur...nak solat subuh..anak pmpuan dia dah balik tguk dah tmbah okeh lah mak akak tu..
...................................

Anaklaut..sama2..anaklaut pun terimakasih.
...................................

Salam amirul...terimaksih..akak dah pun selamat pulang ke kg dan selamat kebali ke sini..cuma agak penat nak singgah kat blog..
...................................

.........untuk bonda tercinta rasanya airmata tiada harganya..
...................................

Salam member Hj Mat Sirat
Alhamdulillah..saya ada dengar juga tafsiran mimpi seperti itu tapi kdg2 mimpi ni menakutkan kita juga...terimakasih atas pandangan sdr..insyaallah saya tak akan lupa..
...................................

Salam Djepoi...ada airmata dimata aka dan senyum dibibir akak bila membaca semua komen2 teman2 di sini..kita..walaupun hanya kenal di alam maya ini namun tetap perihatin antara satu sama lain..akak pun doakan emak djepoi cepat sembuh..alhamdulillah mak akak tak apa2..dah okeh dah...
p/s djepoi gemuk ke?...hehehe..tkpe asal sihat dan hati bahagia.

..................................

Salam Hysman..
Ye..mimpi hnya mainan tidor..tapi kdg2 menkutkan kita kan..
Insyaallah selagi mereka ada di muka bumi ini kita anak2 lah yg sepatutnya membahagiakan mereka...
akak bangga dgn hysman..jadilah anak yg soleh ye dik.
...................................

Secreet sayang..
bila apa2 berlaku kat parent kita rasa mcm nk terbang jpe diaorg..alhamdulillah semua ok..thanks.
...................................

Rizki..
wah..dah sedih2 ni dapat awards..thanks..nnti akak ambil ye..

Pjan said...

Salam kak..saya agak sedih gak bila baca nukilan akak ni. sebab benda ni memang terjadi kat saya tahun lepas. IBU yang melahirkan dan membesarkan saya pergi buat selamanya dari hidup saya pada bulan 18 Jun.

Sehari sebelum mak meninggal tuh memang hati saya rasa tak tenteram n sedih x tentu pasal. Rasanya serba serbi saya buat x kena. Cuma yang paling saya kesal bilamana saya niat nak baca yasin pada malam sebelum mak meninggal tuh tiba2 saya tertido sampai subuh. Bila terjaga waktu subuh dapat panggilan dari kakak yang kat hospital bagitau mak dah meninggal. Sedihnya tak terkata tp saya x menangis cuma di dalam hanya ALLAH yang tau betapa pilunya. Tapi ALLAH amik mak pun ada hikmahnya sebab mak menderita terlalu lama.

Al-fatihah buat mak.

Idalara said...

salam pjan..
takziah akak ucapkan..biarlah ibu pjan pergi jika dia telah terlalu lama menderita..doakan selalu pada ibu..muga arwah ibu pjan ditempatkan di sisi insan yg diterima Allah. amin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...