Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Tuesday, June 02, 2009

Sungguh Berat Menyandang Gelaran Ini...


Aku pernah berjanji dalam hati juga dalam entri yg lepas...aku tak mahu sedih2 dan lara2 lagi..namun siapa aku untuk membuang segala rasa itu....sungguh...amat berat menyandang gelaran ibu tunggal ini......hanya Allah yang tahu..dan kali ini, sekali lagi aku rasa kesabaranku agak tergugat..dan hanya di sini aku meluahkan segalanya...

Hati ibu dan ayah mana yg tak rasa marah dan terkejut bila seawal pagi di ajukan soalan @ kata2 begini...(kejadian berlaku pada 27 Mei 2009)

Kak L : "Eh Ida...anak kau tak pegi sekolah semalam ye (Aiman yg dimaksudkan)...akak tenguk dia dgn si acap lalu kat belakang kedai akak ni..bawa nasi bungkus..pakai baju sekolah...masuk kat celah2 bangunan...kau tau tak budak acap tu tak sekolah..mak bapak dia dah bercerai...kakak dia mengandung anak luar nikah...bla..bla...bla..."

Mungkin aku bukan seorg perempuan yg baik.....aku bukan ibu yang sempurna.....aku suka anak2ku ditegur jika buat silap, malah aku yang minta pada sesiapa yg melihat anakku buat salah....sila tegur atau beritahu aku....malah kalau dipukul pun aku redha..tapi aku bukan perempuan yg suka mengata hal orang lain..biar aku berdosa pada Allah, biar sebesar manapun dosaku pada Allah, Allah pasti ampunkan jika aku bertaubat.....tapi kalau aku bersalah pada manusia...mahukah mereka maafkan aku?..so aku tak suka kak L mengata keluarga si acap tu...jadi aku tak menokok tambah apa2 pasal keluarga si acap...aku hanya diam... sebab aiman tak berayah ke maka dia di pandang serong? sebab aku seorang ibu tunggal ke maka anak2ku di tuduh melulu?....mengapa kak L tidak lebih berdiplomasi..mengapa dia tidak berkata begini padaku..

"Ida...semalam akak nampak aiman dgn kwn dia lalu kt belakang kedai akak ni..cuba kau tnya dia, dia sekolah tak semalam" bukankah baik begitu...ini tidak..dia bercakap agak kuat, hinggakan semua orang2 dalam kedai memandang ke arahku...sedih dan malu...

Aduhai...rasa longlai kakiku,,betul ke aiman ponteng sekolah?..aku diduga lagi..rasa tak lalu nak menjamah apapun..sedangkan perutku tersangat lapar.(sure punya lepas tu masuk angin..dan pening datang) rasa marah pada aiman meluap2 bila dengar pengaduan kak L..namun aku perlu dengar penjelasan aiman pula..aku tak perlu menuduh tanpa bukti.

Aku :" Eh..sekolah kak..dia sekolah sesi petang..memang saya yg belikan nasi lemak kat kedai akak semalam..3 bungkus..untuk kawan dia kat sekolah...kawan dia si acap tu memang pagi2 lagi dah dtg kat rumah, sy tak tahupun budak acap tu tak sekolah...lagipun aiman tengah exam sekarang ni...nantilah saya tanya dia."

Nasi lemak yg baru nak ku jamah aku minta dibungkus saja..mujur rumahku bersebelahan pejabat...sepanjang jalan ke rumah aku berastagafar banyak kali ..aku mengucap..aku tak mahu aiman jadi mangsa kemarahanku kerana cakap2 orang.. aku perlu dengar penjelasan aiman..aku tak boleh menjatuhkan hukum sebelum mendapat tahu hal sebenar...namun jauh di sudut hati aku tahu anak2ku tak pandai berbohong.

Sampai di rumah aku terus bertanya dengan baik2 pada aiman..menurut cerita aiman..memang dia keluar rumah pukul 11 pagi dengan baju sekolah..(sesi petang bermula 1.20 petang)..dia lalu di belakang kedai kak L kerana mengikut jalan pintas untuk ke pusat penjaja di hadapan bangunan kedai kak L dia menunggu kawan2 dia yang hendak ke sekolah juga...menurut kata aiman lagi..mana mungkin dia ponteng sekolah sebab exam masih ada sehari lagi..

Agak lega dengan jawapan aiman...tapi aku kena pastikan juga kata2 aiman betul..jadi sampai di pejabat aku menelefon pihak sekolah memastikan aiman hadir ke sekolah.Alhamdulillah aiman memang hadir dan tak pernah ponteng kecuali cuti sakit...

Aku memang tak tahu kawan aiman tak ke sekolah..dia memang selalu datang ke rumah,malah pernah beberapa kali tidur di rumahku......apa yg anak2 makan dia akan makan juga....kesian dia..aku rasa hiba bila tenguk budak2 sebaya aiman tak ke sekolah...kenapa ibubapa dia tk sekolah kan dia...nak ku halang aiman berkawan dengan dia..adilkah? tapi aku harus pastikan dengan siapa ank2ku berkawan, aku tahu kawan2 boleh merosakkan tapi tak semua.

Jumaat 29 Mei 09..(kebetulan anak2 tak sihat) aku mengambil keputusan menghantar anak2 balik ke kampung..aku tak larat menjaga mereka di musim cuti sekolah ini..hendak ku hantar ke rumah ayah mereka...mendengar rayuan mereka aku tak sampai hati..mereka sudah terlalu asing dengan ayah mereka..sudah bertahun tak berjumpa...bagaimana mahu tinggal bersama ...kerap juga aku mengugut anak2..jika tak dengar cakapku mereka akan dihantar tinggal bersama ayah dan ibu tiri mereka...tapi tega kah aku?..tidak..tak mungkin...biar susah senang mereka tetap bersamaku hingga ke mati.

p/s kesedihanku dan kesepianku berganda2..mengingati dia yg tak pernah luput dari ingatan dan anak2 yang jauh di mata"

p/s Alhamdulillah aku sudah boleh melayari blog dan semua blog teman2 tanpa masalah bila menggunakan mozila firefox..

8 comments:

hysMan.. said...

salam kak ida,
sabar kak..mulut org mmg mcm tu..kitatak leh nak tutup..
biarkan..kita hanya mampu mendengar..
yg penting fikir secara rasional..
kdg2 org tak senang dgn kita..

muka aiman sejibik dgn akak..
hahhaa..

Naz said...

mulut org kak. dia nmpak apa yg dia lihat, tp x selidik terlebih dahulu samada betul atau x. sabar yer kak, memang akak melalui hari2 yg sukar. Insyaallah kesabaran tu ada nilainya dikemudian hari... senyum2lah selalu :)

Rashid said...

salam kak ida

Moga kuat dan tabah sentiasa. Memang segala beban yang terpikul dek bahu kak ida takde sapa yang boleh merasainya. Cuma sekadar tumpang mengerti akan kekuatan yang perlu ada .. dalam membesarkan dan mendidik anak-anak.

Saya bangga ngan kak ida. Kerna tak cepat melatah.. tenang dalam menghadapi segala dugaan dan cabaran dariNya.

Untuk kak ida.. saya doakan moga kak ida akan sentiasa dikurnia kekuatan dan buah fikir yang baik-baik dariNya.

penjenayah.merah.jambu. said...

bguslah akak tnye dulu si aiman tu,.
klu ikot hati marah nnt tak pasal2 pula kita tuduh dia buat bukan2..

manusia ni mmg pesimis kak,
tgok org tu mcm ni,ngata org tu..
cube die fikir cene nk tlg..apelah kan..
sabarlah kak,dugaan tu,sekurang2nya walaupun akak ibu tunggal,tapi akak ibu yang baik,anak2 pun pandai bawak diri..

take care kak..jgn sedih2 sgt tau,n :)

reen said...

kak..sedih bc n3 akak ni....
berat mata mmndang berat lg bahu yg mmikul...
sy kagum ngn akak...akaklah ibu&ayah untuk anak2...kuatkn smngtmu kak...cekalkn hati...
kadangkala,anak2 yg ada ibubapa pn lum tntu baik tngkah lakunya..
zaman kini pngaruh rakan sbaya amat kuat...st pn bmbang gak ngn anak2 sy ni...
mngkin yg trjadi pd kak ida ad hikmah dsbaliknya....
jngn putus asa ye kak...

anaklaut said...

salam...

gelaran " ibu tunggal' tidak ada hinanya..bukan ida yang minta untk jadi begitu..apakan daya..takdir penentu segalanya..

Idalara said...

salam hysman...insyaallah akak akan terus bersabar..hidup bermasyarkat ni mng kena kuat.

ye ke...tu yg sejuk je akak mengandungkan dia.
...................................

naz...kalau tk tabah mng rasa tak mampu nak hadapi segalanya.lepas satu2 dugaan datang..insyaallah akak akan sentiasa senyum.
...................................

Salam Cikgu Rashid..
Terimakasih kerana lebih mengerti..kesukaran yg dihadapi mudah2an akak tabah hadapi.
...................................

Secreet...terimakasih ye..adik akak ni mng seorg yg matang dan memahami..mudah2an perjalanan hidup akak dan anak2 dipermudahkan.
...................................

Reen...siapa yg merasa apa yg kak ida rasa akan lebih mengerti...mng pengaruh rakan sebayalah yg buat kak ida takut sgt..mudah2an anak2 kak ida lebih mendgr kata kak ida.
..................................

Salam al...ye..tak siapapun mahu jadi begitu...terimakasih atas sikap perihatin al.

hidayahamin said...

Banyakkan bersabar dan selalu berdoa kepada NYA....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...