Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Sunday, April 26, 2009

1001 lelaki -Lelaki dan tekanan..

( gambar sekadar hiasan)

Siapa kata lelaki tidak mempunyai tekanan berbanding wanita? ramai yang beranggapan perkara mudah yang remeh tidak perlu diberi perhatian. Sebenarnya tekanan ada di mana-mana. Ada dikalangan kita yang tidak pernah menghiraukan dan mengambil mudah tentang tahap kesihatan, kebersihan dan kecergasan diri.

Mengatasi tekanan kerja

Lelaki sentiasa dibebani dengan berbagai bebanan dan tugas kerja yang banyak dan berat. Sekiranya anda tergolong dalam begini anda harus bijak membahagikan tugas yang besar kepada lebih kecil. Oleh itu anda tidak akan merasakan tekanan kerja yang terlalu berat.

Anda juga boleh melakukan sebarang kerja yang anda gemari ketika berehat sperti membaca buku, berjalan dalam pejabat, menegur teman2 atau menikmati secawan kopi.

Anda harus bijak menghindari sebarang gangguan. Anda juga perlu fokus dengan apa yang hendak anda lakukan.

Hiaskan meja di tempat kerja dengan gambar orang2 tersayang atau tumbuhan yang memberikan suasana damai di sekeliling tempat anda.

Bukan saja perempuan malah sebagai seorang lelaki anda harus pandai menghias meja agar tidak berserabut..

Rancang setiap urusan

Lelaki sentiasa 'berlagak' seperti seorang pejuang. Mereka sentiasa menginginkan sesuatu kemenangan..tidak salah berfikiran begitu sekiranya anda mempunyai perancangan awal..buat perancangan awal agar anda dapat memgerjakan segala urusan dengan mudah.

Beri keutaman kepada keperluan hidup

Utamakan apa yang diperlukan oleh anda terutamanya tentang keperluan hidup anda. Dapatkan rehat yang cukup dan tidur yang sempurna serta mengambil makanan yg mencukupi, itulah yang dipanggil keperluan asas kehidupan dan keperluan itu boleh ditampung dengan beberapa kaedah lain seperti senaman untuk melegakan fikiran dan memperbaiki sistem imunisasi badan anda.

Habiskan masa hujung minggu dengan riadah

Apakata bila tiba hujung minggu anda menghabiskan masa bersama keluarga, bercuti atau menghabiskan masa terluang dengan memancing sudah pasti dapat merehatkan minda dari tekanan dan masalah. Jika berpeluang pulanglah ke kampung menziarahi ibubapa dan sanak saudara, hal ini bukan saja akan dapat merapatkan tali persaudaraan malah mampu menjadi terapi yang baik untuk kesihatan.

Sentiasa berfikiran positif

Sesetengah lelaki sentiasa berfikiran buruk dalam setiap keadaan, tekanan atau stress bukanlah petanda terhadap kekurangan seseorang tetapi ia merupakan kejadian normal dalam hidup manusia, tekanan dan kemurungan juga merupakan perasaan yang dapat memberi kebaikan kepada kita kerana ia mengajar kita bagaimana cara hendak menyelesaikan sesuatu masalah dan juga memberi kekuatan menghadapi kehidupan.

xtra!!!

Cara tidur mempengaruhi kemasukan oksigen
Tahukah anda sebenarnya cara tidur juga mempengaruhi kemasukan oksigen? Bagaimanakah cara tidur anda tiap hari? Kebanyakan lelaki suka tidur meniarap, posisi begini sebenarnya memberi kesan kepada kesihatan, cara ini tidak baik kerana ia akan mengurangkan kemasukan oksigen di dalam rongga paru2, kesannay anda akan mengalami sakit kepala dan pening sebaik saja bangun dari tidur!

4 comments:

hysman said...

den suka tidur ngiring,pelok bantal pelok..huhuu....
camne plak tu??oksigen masok tak kak??
hehe..
btw,thanx 4 dis n3..
usefull..

MarLadyD said...

tekanan? kat mana2 pun stress memang ada...LadyD biasa dah ngan stress..apapun mesti ada cara yg terbaik utk tanganinya..

Idalara said...

okeh lah tu hysman...mst masuk punya..wah..siap pelok bantal lagi..hehehe

Idalara said...

rite marlady..semua org ditimpa stress..cuma terpulang pada kita untuk mengatasinya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...