Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Monday, June 07, 2010

Labu Oh Labu....@versi malang tak berbau.....

Kan bagus kalau malang tu berbau..takde lah kita ditimpa kemalangan..tapi kalau takde kemalangan, tak bergaji pulak doktor dan jururawat...ubat2 di klinik atau farmasi pun tk laku gamaknya...

Semalam (ahad) masa balik dari pejabat kira2 pukul 4 petang......tangan kiri menggendung hand bag..dan satu bag penuh dengan tupperware.., tangan kanan pegang barang2 yang dibeli kat pasar mini sebelah ofis, ada labu, kelapa parut, ayam, udang...kunci rumah dan HP...

Sambil kaki melangkah naik tangga, pale otak dah berangan nak masak pengat labu, dah banyak hari nak makan pengat labu.......tetiba kaki kanan terpelicok, gedebuk!! adoi......aku jatuh..... nak kata pakai kasut tumit tinggi tak pulak....bertaburan beg yg berisi tupperware, barang2 tercampak..mujur tangan kanan sempat menahan..kalau tak muka yg tak comel ni tersembam atas tangga...alahai mst lebam mcm kena penampar..tu lah berangan lagi...!

Nasib baik bukan di khalayak ramai..kalau tak malunya.....kesan dari jatuh semalam, lengan kananku sakit sampai lebam...mana tk sakit..tangan yang menahan tu tak banyak dagingnya...sampai ke tulang hitam rasa sakit...nak mengadu...pada siapa...nak mintak urut dan sapu minyak pada siapa...kalau mak ada mst dia tolong urutkan....

asik berangan nak masak pengat labu tk sedar tersungkur kat tangga..



Dalam sakit2 tu tekak teringin juga nak makan pengat labu...dayakan juga membuang kulit labu yg agak keras...labu siap dipotong dadu direbus...perah santan...adoiiii...tetiba celah2 jari telujuk dan jari hantu bagaikan tergeliat..sakit teramat, agaknya kuat sgt memerah.........ish....sudah jatuh ditimpa tangga pulak...tak surut lagi sakit kat lengan kanan kini sakit pulak kat jejari.....namun dalam sakit2 tu siap juga pengat labu....letak gula kabung yg beli kat Pasar Payang..hmmmm sedapnya hingga terlupa semua kesakitan...



ps...bila sepi aku suka makan...sambil makan, baca novel atau La Tahzan...cuma itu yang dapat mengurangkan rasa sepi yang bertandang...

19 comments:

hans said...

sekarang macam mana dah tangan tu sis?
ok?

CIKGU ZAM said...

salam, Alhamdulilllah, pengat labu menjadi kenyataaan gak ye,

Amieynna Amin said...

cian nye kak..
akak memang minat memasak kan..
sedapnye tgk pengat labu tu..

Ibu n Abah said...

Ida...
sedapnya pongat labu.. tapi saya suka kalau buat masak lemak labu, goreng ikan masin dan sambal belacan... esok mesti buat... misi pertama kena cari labu...
berkaitan dgn kesakitan tu... kesakitan yg kita rasai adalah penghapus dosa-dosa kecil... Insya'Allah.
tapi kan ida...
sakit... kena pengat labu semangkuk... berbaloi....

LiNda said...

Alahaiii...siannye ..
Cayalah, dlm pada sakit2
sempat lagi pengat labu .

Pasni berehat oke .

mamawana said...

Salam caiyang...

Kelakar pun ada. Kesian plak. Tapi bestnyer cedapnyerrr pengat labu. Suker suker suker...
Mai sepiring. ihiks.

kakcikseroja said...

Dah lama betul rasanya kakcik tak perah kelapa untuk dapatkan santan!

maiyah said...

hehe.. sian kak, tp kaber line ngeee

zedmagel said...

Salam Idah,

Dah elok ke bengkak di kaki? Tak pe jika kaki terpelecok tetapi selera tekak masih tajam, Alhamdulillah.

Idalara said...

waalaikumsalam Srd Zed..
bukan kaki tp tangan...alhamdulillah sudah ok wlupun msih bersisa sakitnya...

Idalara said...

maiyah...kaber jgn tak kaber....hihihi..sakit tau..

Idalara said...

Salam kakcik..tkde santan siap tu yg beli kelapa parut..tk pandai guna sntn segera dlm kotak tk sedap..

Idalara said...

salam mama
ida sendiri bila teringat gelak sndiri..cerita kt kengkawan opis semua bantai gelak guling2....

ler..sepiring mana cukup...

Idalara said...

salam linda...
suka sgt dgn jenama labu ni tu yg saakit2 pun buat gak...

Idalara said...

salam akak..
betul..masak lomak labu mng ida suka sgt..pulak tu kena dgn regunya...best...

insyaallah muga2 Allah ampunkan dosa2 kita..

Idalara said...

salam dik myna..
mng suka mask tp kalau tkde mood tk jadi gak..

Idalara said...

salam cikgu Zam...
jaai tetap jadi sbb tekak dah teringin sgt...

Idalara said...

salam hans,
alhamdulillah dah ok wlupun sisa2 sakitnya masih sesekali dtg...

azieazah said...

Saya pun dah lama tak memerah santan, sbb lebih suka guna santan kotak jer...

Cuma kalu buat pengat kurang ler rasa asli kalu guna santan kotak...

Tapi kalu selalu memerah santan, tangan leh jadi halus tauuu...

Moga segera sembuh IDA..
Lain kali buat seperiuk lak yerrr...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...