Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Wednesday, September 02, 2009

Anak Bungsu ...begitu ke gamaknya..

Hari ni aku cuti lagi..hingga esuk atau mungkin sampai lusa....setelah semua keja2 di ofis aku bereskan. Bergelut lagi dengan tepung2 dan badam untuk pastri almond london!..selepas subuh lagi aku sudah memulakan tugas, selepas zohor aku break sebentar..lenguh jari jemari dan urat belikat.....singgah sebentar di sini mencurah rasa..penat tadi hilang sertamerta bila lihat kunjungan dan komen rakan2 yg tak putus2..terimakasih..maafkan aku kalau tak sempat ziarah di tempat kamu semua..insyaallah bila ada kelapangan aku pasti singgah!! dan hari ini aku masih tk berkesempatan menjenguk adikku di Bangi..mudah2an dia selamat.

Abdullah Zaki ke sekolah macam biasa..alhamdulillah dia agak ok kali ni..tak merungut penat atau nak ponteng sekolah...sejak semalam Abdullah Zaki menunjukkan aku kertas jawapan ujian PKBS (siapa cikgu sila terangkan apa tu PKBS) ..wah..Alhamdulillah..kebanyakan semua mata pelajarannya meningkat..Agama Islam 96%, Bahasa Arab agak rendah 68% Bahasa Malaysia 86% (lebih baik dari sebelum) dan yang lain agak baik markahnya. Kembang hatinya bila aku cium dan ucapkan tahniah.. Abgnya Aiman Zarif terpaksa cuti sakit sebab astmanya menjadi2 sejak balik dari kampung...rasanya sebab naik kereta pak busunya yg di pasang air-cond..

Petang ni tetiba je Abdullah Zaki berubah laku bila tenguk abgnya sedap2 berbaring..masam muka dia tnya nape abg tk sekolah..puas aku jelaskan yang abgnya cuti mc...sedangkan dia terpaksa ke sekolah kerana ada peperiksaan percubaan di sekolah
Agamanya..boleh tk bengang dia...katanya "abg sedap2 dok umah...adik kena sekolah" itulah perangai nak bungsuku ini..tak boleh tenguk abgnya senang..padahal abgnya tak sihat......aku pujuk agar anak bertuah ni ke sekolah juga,..nak memujuk hatinya terpaksalah aku hantar dia dengan payung ke sekolah..aku faham..cuaca sangat panas..dia berpuasa dan terpaksa berjalan kaki pula...dan aku..aduh..memang tersangat letih..tapi sebab kerenah anak bungsu ini terpaksa aku gagahkan juga..hingga ke pintu sekolah dia aku hantar...hilang dari pandangan mata barulah aku meneruskan langkahku...bertuah anak bungsu ni..

Selesai masalah itu..satu perkara lagi yg memeningkan kepala..setiap kedai yang aku singgah bertanyakan gula..semuanya kata tak ada..mustahil..mini market milik bangsa asing yang segala2nya ada (bak kata aku..mak bapak je tkde) pun kata gula habis..aku memnag tk percaya..potong jari kalau stok gula mereka tak ada (sahlah tu sorokan gula)..hmmm..nak buat camne..stok gula yang aku ada rasanya tk mencukupi..terpaksalah aku usahakan cari juga nanti.

Sampai di rumah..aku terus ke dapur..nak ambil hati anak bungsu semula petang ni masa berbuka..cadangan dalam kepala dah ada..sotong goreng tepung, sayur kobis masak lemak putih dan ikan siakap goreng bercili dan goreng ikan pekasam..(jangan ada yg meleleh air liur sudah le) anak bungsu aku ni pasti senyum simpul bila tenguk atas meja ada lauk kegemarannya dan rajuk hatinya pasti pulih 100%...agaknya anak bungsu memang mcmni..(siapa anak bungsu mengaku cepat)..ceh!!..mcm aku tak biasa dengan perangai anak bungsu..abah kepada anak2ku pun anak bungsu..berbelas tahun aku hidup dengan anak bungsu..tahu sesangat perangainya..dan perangainya menurun pada anak bungsuku pula..bukan aku manjakan tapi perasaan sebagai anak bungsu memang tak boleh diubah..sejak azali lagi memang anak bungsu begitu gamaknya..dan adik bungsu ku pun mcmtu..

Oklah..nak bersilat di dapur pulak..opps..solat Asar dulu..lepas Asar baru mula memasak...kepada teman2 dan rakan2 yang sudi dan sering berkunjung di Idalara ni, serta kerap memberiku kata2 peransang aku ucapkan jutaan terimakash.

Harum sungguh si bunga cempaka
Cantik berseri si bunga melati
Budimu tuan takkan ku lupa
Tetap tersemadi di dalam hati


p/s..muga kebahagiaan alan jadi milik kita semua..lambat atau cepat..hanya takdir yang menentu segalanya.

16 comments:

Natsu said...

dh lmbt ckp. aku dh trliur dh ni tgok menu buka puase ko tu.

ai@reel said...

untungnya anak itu memperolehi ibu seperti idalara

Idalara said...

heheeh,,sori le natsu...mng saje nk ko terliur..:))

mekasih singgah..nnti suh mak masak cm tu ek.

mamai said...

kena expalin kat abang dan adik tu agar dia tahu apa itu tanggungjawab.

seremban sekolah kat mana

NuR said...

huhu akak..
nur pun anak bongsu..
dulu kalo manja cmtu sure kena marah dgn arwah abah,tak berani..

jauh benar nak pesan kuih tu..
tapi akak tak buat tart ke?

Ros Illiyyuun said...

Salam...

PKBS tu Penilain Kendalian Sekolah Rendah.Antara aspek yang dinilai dalam PKSR;
-pengetahuan
-kemahiran berfikir
-kemahiran berbahasa
-kemahiran mengira
-kemahiran belajar
Ada banyak lagi sebenarnya, tapi tak sempat nak senaraikan.Wassalam

ber_uwang said...

nak AL sikit... ingat kan buat kat london rupanya kat sini je...


jgn mare gurau je..

Idalara said...

salam aireel..selagi kak ida mampu anak2 diutamakan insyaallah.itulah hati seorg ibu..:)

Idalara said...

salam mamai..tu lah tugas ida..kdg2 jenuh nk jelaskan pada si bungsu..bukan sekolah kt seremban..ida duk kat bandar baru salak tinggi.budak2 ni sekolah area tmpt tggl.

Idalara said...

salam Nur..
oic..nur pun anak bungsu ek..mungkin anak kak ida ni tk ada abahnya dia jd terlebih manje..

kak ida tk buat tart lah nur..

Idalara said...

salam ros.
terimakasih ye, mst ros ni seorg guru..kak ida ni kurang faham istilah tu..mcm tak ambil tahu pulak kan..terimakasih singgah.

Idalara said...

salam ber-uwang..
tu lah pasal rasanya nk tukar nama kueh tu..Almond Ida..ni idalara buat penat2 London yg dpt nama..:)
nak sikit? bnyak pun boleh..

zedmagel said...

Salam Ida,

Anak bongsu mungkin ada sedikit kerenah manja dan mengada-ngada, Ida pun faham kerana dah lama bergaul dengan jenis anak-anak bongsu ni kan?

Membaca menu berbuka puasa Ida, boleh jadi "ngences" kata orang German Johor, macam sedap jek menunya.

Banyak lagi ke nak menghabiskan order teman-teman biskut AL Ida tu? Lihat jadual Ida aduiii penatnya saya. He he..he..

al-lavendari said...

anak bongsu saya lelaki, baru darjah dua, lain pulak perangainya ... dia selalu pertahankan kakaknya (darjah lima).
Bila saya dengar dia menangis atau menjerit di buli kakaknya ... saya pun bertanya kenapa dan nak marah kakaknya. Dia kata "tak ada apa-apa ... sikit je", padahal kekadang tu birat juga lengannya di buat oleh kakaknya. Tapi nak buat macam mana, mangsa tak mahu di tolong...!

Idalara said...

salam zedmagel
lagi satu mgkin sbb dia jd begitu sbb dr kecil lg dia dah tk dpt kasih syg abah dia..

menu sy tu mng bolh buat 'ngences", anak bungsu sy suka sgt sambal goreng..tp bukan smbl goreng jawa tau..hehehe..adik sy kwin dgn org 'jerman'kat parit yaani..dia pun dah mcm org jerman :))

mcmtulah jadual saya...klau bc kisah saya dulu2 lagi dahsat..berniaga di bagan lalang..lebih teruk seminggu 7 hari bekerja.mujur sy ni kecik2 cili api.

terimakasih singgah ye.

Idalara said...

salam al-lavendari
wah..untunglah kakaknya ada adik mcmtu..pasti dia boleh jg penjaga kakaknya nnti..
rasanya anak bungsu sy jd mcmtu sbb tiada kasih syg dr abahnya sejak dia berusia 6 tahun lagi..

terimakasih singgah dn bg ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...