Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Monday, April 26, 2010

Bila Si Bungsu Meminta...

Bila anak bungsu meminta, aku jarang sekali hampakan..dan pastinya aku akan teringat semula kata2 dari arwah abah mereka semasa bersama dulu :

"Ibu, kalau adik (panggilan utk Abdullah Zaki)yang mintak mesti ibu kalah, kalau anak lain tu payah sikit"

Maksud arwah..bila anak bungsu yang meminta aku tidak pernah hampakan..dan bila anak2 yg lain minta aku buat tk kisah je..sebenarnya bukan begitu..semua anak bagiku sama saja perhatian dan kasih sayang yang aku berikan..tiada istilah pilih kasih. Mungkin arwah yang tidak perasan.


Malam tadi selepas solat maghrib anak bungsu meminta dimasakkan ketam..sebenarnya dah dua hari ketam tersebut aku beli..tapi tak sempat nak dimasak kerana sepanjang dua hari berada di Masjid dn di ofis...pulak tu bila balik dari masjid pasti aku dibekalkan dengan makanan yang berlebihan...penat memang penat tp kerana permintaan si bungsu aku masakkan juga ketam kesukaan dia.

Sambil memasak, tetiba tekakku teringin sangat nk makan bubur gandum @ caca..memandangkan tiada bubur caca di rumah maka aku buatlah bubur gandum...siap masak gulai ketam dan bubur gandum, aku memilih menikmati bubur gandum...hmmmmm...Alhamdulillah betapa sedapnya menikmati bubur yang masih panas.

Bila rajin tak kira waktu malam pun sanggup buat..tapi bila malas, usah kata nk masak..nak ke dapur pun malas. Tapi itulah bezanya bila masak sendiri dengan beli...pekat..lemak berkrim dan pastinya sedap. Dan yang paling penting terjamin bersih. Sebahagian dari bubur gandum ini aku bawa ke pejabat, dapatlah rakan2 merasa. Kembang hati bila dipuji sedap.


11 comments:

Ibu n Abah said...

ida,
sedap nampak masak ketam tu.. bubur gandum pencuci mulut tu memang sedap... tumpang sikit...

azieazah said...

Alaa IDA ni... buat orang ngences jerrr...!

Ketam yg pekat lagi lemak. Enak.

Pencuci mulut, Bubur Gandum yang cun melecun.. Perhhh!

Bagi alamat sat, nak pi serang dapur. Hehehehe

@e_da said...

sedapnya menu2 kak ida.. teringat masak lemak ketam yg mak masak.. aduihh rindunya... kalau permintaan anak sedaya upaya kita nak tunaikan kan.. kalau tak akan teringat2..

Mr. Azman @ Kreuger said...

wahaa... sedapnya kotam masak lomak cili api... konfem menjejes.. nanti nak masak gak ah. hari tuh saje test masak lauk neh ngan cik adik.. menjadi plak. hahaha... bila dah tau resepi.. memacam la bleh masak.

LiNda said...

Salam Kak Ida..

Saya setuju . Tiada istilah pilih kasih kannn... semua anak2 adalah sama .

Ketam masak lemak .. memang sodap !

heheee

blueCITY® said...

salam,

waaaaaaaaaaaaa
best best
ku juga suka makan ketam masak lemak cili api
bubur caca tuh juga
hukhuk..
nak balik suh mak ajar la
hahahahah

maiyah said...

wah.. sodap nyer.. rasa lapar lak

Pn Kartini said...

Salam my dear sis..:):)

Ibu mithali..!!:)
Rajin akak..tabik springgg gituu...:):):):)

kakcikseroja said...

wah.. memang nampak pekat, likat dan lemak berkrim bubur gandum tu...

zedmagel said...

Salam Ida,

Betul kata azizeah tu, buat orang ngences saja melihat ketam masak lemak cilik padi dan bubur gandum tu, sebab apa? SEDAAAAP nya....
Kalau kat sebalh rumah tu dah minta sikit...

Idalara said...

salam zed..ngences..mst ckp jawa tu...klu zed dok sblh umah hari2 sy hntr sepinggan

kak cik..
pasti sbb air tangan ibu..

Salam Tinie..
Insyallah mudah2an tinie pun adalah ibu mithali..

Salam maiyah...
nnti kak ida buat lg pos kat maiyah,,hihihi

Biru...
belajar jgn tk belajar..nnti boleh bg 'awak' tu mkn sodap2..hahaha

Salam linda manis..
yup mana aada istilah gitu..kasih ibu hingga ke syurga..

Salm Azman n Wf
kena belajo tu,nnti bila org umah dlm pantang bolehlah awk masak..

Eida..
aaanak2 mng suka sgt ketam tp kak ida tguk je diorg mkn sbb selalunya beli tk bnyk..mahal..so belikan tuk anak2 je..

Azie...
gelak bc komen azie..lom sempat smpai umah dah habis semua...

Ibu n Abah..
wahh..kena buat tuk akak ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...