Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Saturday, April 17, 2010

Bila Rindu Menggamit....

Aku merupakan anak perempuan sulung dalam keluargaku dan sekali gus adalah cucu perempuan sulung dalam keluarga mak...mak adalah anak sulung dalam keluarga mak...sebagai cucu perempuan sulung pastinya nenek dan arwah atok sangat sayang padaku (agaknya lah kot)..aku sudah ingat2 lupa wajah arwah atok..rasanya sudah hampir 30tahun arwah atok meninggal kan nenek...menjadi kelaziman wanita2 dahulu jarang berkahwin setelah kematian suami mereka. setianya hingga akhir hayat.........dan mungkin aku juga mengikut jejak nenek...sendirian dihujung2 usia ini... :(
Inilah nenek yang aku maksudkan...hanya satu2nya nenek yag aku miliki di dunia fana ini...ibu kepada makku... Nenek dan atuk sebelah abah sudah meninggal dunia sejak aku di sekolah rendah lagi...usia nenek sudah melewati 90 tahun..Alhamdulillah... ingatan dan penglihatan nenek masih baik.

Semalam mak call dar Kg..( sertamerta rindu menggamit) kata mak, ahad ini nenek akan membuat kenduri kesyukuran sempena siapnya rumah baru nenek...semua kaum keluarga akan berkumpul...mak memanggil aku pulang menghadiri kenduri tersebut..aduhai....dengan kesihatanku yg tak berapa bagus (kepalaku sudah hampir seminggu sakit)...dengan keja2 yang bertimbun di pejabat..mengikut perancangan aku, dua hari ini (sabtu dan ahad) sepanjang hari aku akan duduk di opis menyiapkan bayaran Takaful Keluarga Hikmah yang mesti dibayar sebelum akhir April ini...aku hanya merancang dan berdoa namun Allah yg mengatur perjalanan hidup ini...

Bila mak call...hati aku jadi cair dan berbelah bagi, teringat wajah mak dan nenek......pun sebenarnya aku masih tk puas bersembang dengan mak semasa bertemu di airport Ahad lepas...jika aku balik esuk sekurang2nya boleh juga mendengar cerita mak semasa di Mekah Al Mukarramah.

Hari ini sejak pukul 8 pagi tadi aku sudah terperuk di opis hingga pukul 6.00 petang...baru suku keja2 ku selesai...kalau difikirkan keja smpai mati pun tk habis..aku rasa waktu kenduri beginilah aku dapat bersama2 semua keluarga sebelah mak..masa Hari Raya pun tak semua dapat berkumpul..pasti seronok dan happening!

Wah....berkobar2 rasanya nak balik....Hati ku bulat dan tekad...esuk sesudah subuh aku akan melangkah...lupakan semua keja2 di ofis dan kesakitan yang dah sinonim denganku......tujuanku hanya satu...balik kampung jumpa mak dan nenek...mudah2an perjalanan sehariku esuk dipermudahkan dan diberkati.....Insyaallah.

ps....aku ini wanita biasa..kadang ku kuat seteguh karang...kadang ku rapuh...lemah merana.....

17 comments:

kakcikseroja said...

Selamat pulang ke kg, Ida.. semoga terlerai rindu di jiwa..

Kakcik dah pindah tau... :) http://kakciknurseroja.blogspot.com

Ibu n Abah said...

ida,
bila mak dan nenek dah memanggil balik, baliklah... sementara kedua-duanya masih ada...
selamat bertolak pulang ke kampong dan selamat kembali semula.

Idalara said...

salam kakcik..insyallah ida akan balik esuk pagi2...
kakcik dah pindah rumah rupanya..patutlah nk masuk umah lama tk boleh..insyaallah nnti ida singgah dn link.

Idalara said...

salam ibu n abah..
insyaallah pg2 esuk ida akan balik..mudah2an dipermudahkan..

ai@reel said...

salam..

banyakkan bersabar kak,jgn sesekali mengeluh akan ketidakupyaan itu.

InsyALLAH segala kepayahan itu akan dibayar di akhirat kelak..

amin

mamawana said...

Balik tatap wajah ibu dan nenek dgn penuh kasih sayang dan rindu yg mendalam.

Bahagianyer masih punya ibu dan nenek......

mamawana alone, lonely, without papa mama, granny, uncle, untie .....sob sob..sob....rinduuuu

maiyah said...

slmt balik kg.. sy nenek dah xde

blueCITY® said...

salam,

wanita punya hati yg lembut tapi kuat lagi tabah...
bila rindu mengamit juga tanggungjawab itu ada, tiada siapa yg mampu menghalang...
pulangkah!!



ps:
saya juga akan pulang kpg ujung bulan ni,
semua menggamit saya disana..

piewahid said...

semoga selamat pergi dan kembali.
insyaAllah besar pahalanya menggembirakan hati mereka :)

Kak Nora said...

Bagaimana kenduri kesyukuran dan gathering keluarga di kampung?

Acik said...

Salam..
Semoga dpt meleraikan rindu di dada. semoga Allah sembuhkan sakit kepala kak ida dan dipermudahkan segala urusan...insyaAllah.

Rashid said...

salam

Yup!! saya setuju sangat dengan keputusan kak ida. Luangkan masa .. utk bersama keluarga kat kg. Mungkin di sana ada ubatnya utk ketenangan.

kerja memanglah.. tak akan abis. Kita buat yang terbaik dan terdaya.

kak ida, kesihatan itu perlu juga dijaga k..

zedmagel said...

Selamat kembali ke kampung dan menikmati kehidupan suasananya...

Amy Syaquena said...

hati2 kak...

Idalara said...

salam amy...alhamdulillah kak ida dh pun selamat balik sini..

Amy Syaquena said...

alhamdulillah...macam mane keadaan mak and nenek akak.harap sihat2 belaka..kpg akak kat mane...mesti bestkan...

abu muaz said...

Salam. Lama saya tak singgah sini.Semoga semuanya selamat dan sihat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...