Dengan Nama Allah.

Dengan Nama Allah.

Sayang Kamu

Sunday, January 03, 2010

Aktiviti dengan anak2

Cermin mata baru....rasa mcm tua sgt pakai cermin mata...:)mng dah tua pun...

Pagi semalam tergesa2 ke sekolah SKKLIA, panggil keta sapu yg memang aku simpan no nya, senang bila nak kemana2, call je pasti dia dtg....aku sangkakan hanya ambil buku pinjaman rupanya bayar yuran sekali..(aku benar2 confuse..katanya dulu yuran dah dihapuskan..tp masih ada juga yuran) yuran mana yg dihapuskan tak pulak aku tahu..bayar je lah bila cikgu dah mintak.

Selesai ambil buku dan melihat bilik darjah Abdullah Zaki, sekali lagi aku memanggil keta sapu..dah alang2 keluar aku terus ke Bandar Baru..singgah ke kedai cermin mata..cermin yg tersalah buat dulu (dipulangkan oleh kedai tersebut) masih belum aku pasang bingkainya..aduhai....napelah aku buat kat Kedai bangsa mereka kat Giant tu...padahal kat Bandar Baru tu kedai milik bumi lagi..layanan jgn cakaplah..harga pulak sgt berpatutan..ada 50% diskaun pulak tu...menyesal pun dah tak guna...

Cermin mata yg tersalah buat tu hanya untuk rabun jauh..so lepas ni tkde lah aku kena kecikkan mata bila tguk tv....sbb dah ada cermin mata untuk rabun jauh..kira2nya tersilap buat tu ada hikmah untuk aku..skrg aku dah ada dua cermin mata..untuk jauh dan dekat..tp untuk pakai terus aku belum bersedia lagi..rasa perit kat batang hidung tu bila ada benda dok tergantung kat situ sepanjang masa...

Hampir zohor aku dah sampai kat rumah..bising mulut aku kat hero2 dua org tu...suruh balut buku pinjaman....aku turut sama tolong balut...aikkk..sudahnya aku pulak yg tukang balut...ish,ish,ish...anak, anak...ibu juga yg kena buat..diaorg dah ke taman jumpa kengkawan...

Bila dah tinggal sorg2 buat keja tu rasa sunyi pulak...belum lagi anak2 dewasa dn ada kehidupan sendiri dah terasa ditinggal2kan..mcmtu lah apa yg mak dan ayah kita rasakan...

Hari ini aku keja..overtime..dapatlah siapkan bank reconcilition dari bulan Ogos hingga Nov..lega..minggu pertama Januari ni ada beberapa Ahli Lembaga Kopearsi nak melawat kitaorg..pulak tu yg akan datang bos2 besar..pengerusi Koop (yg teramatlah cerewetnya), bendahari(akauntan) dan seorg ALK yg agak ok dan tk cerewet...yg mungkin jd penyelamat kitaorg..aduhhhh...harinya tk ditetapkan..bersedia je lah...kdg2 rasa macam nk marah pun ada..diaorg ni tkde keja ke nak tguk keja kita..tapi nak buat mcmne..kita ni kuli...disorg bos...hadapi dan terima je lah...


ps..muga esuk lebih baik dari semalam...muga ada sinar indah menerangi kegelapan...untuk semua..

26 comments:

Abd Razak said...

Salam...

Anak-anak begitulah kak, semuanya berharap pada ibu bila tgk ibu masih ada di depan mata. Balut buku tu akan jadi pembakar semangat kepada mereka untuk terus maju dalm pelajaran mereka.

maiyah said...

bz gak kan.. mungkin ini bleh alihkan sket perhatian dr merasa kesunyian ye tak

moga tahun ni akan jd tahun yg ceria buat akak ;)

GhOsToNe said...

kalo sy g kedai..

sy akan make sure dulu yg kedai sy g adalah milik owg melayu..
bukan nk racist..

tapi bngsa laen dh terlalu maju..

meninggalkan kita..

Ibu n Abah said...

Ida,
hmmmm mcam nilah kerja mak..
suruh anak buat..
bising2...pot pet..pot pet..
eiii.. lama-lama kita jugak yang menghabiskan kerja tu..
mana2 pun serupa..
yang pompuan pun sama...

Naz said...

Selamat Tahun Baru kak Ida...
awal2 tahun ni memang sibukkan kak? semoga biz akak semakin maju. :)

abu muaz said...

orang-orang besar kalau datang memang menyusahkan ya...

AZLYN ZAWAWI said...

Salam kak ida, saya ikut baca blog kakak bila ada masa. cerita ibu tunggal yang berdikari memang banyak inspire saya untuk terus jadi wanita yg bersyukur. so, lets be friends?

zedmagel said...

Salam Idalara,

Inilah kehidupan, penuh cabaran dan perkara-perkara yang pelbagai. Sabo aje le...

ai@reel said...

xde la nampak tua sangat kak.lawa cermin mata tu....

best nya tgk bebudak pi sekolah teringat zaman kecil..uhuhuh

Rashid said...

salam kak ida..

itu bayaran tambahan le tu.. hehe. alaa kalau cikgu minta tu kira adale tu..

Moga-moganya kak ida.. moga sinar itu akan datang jua..

Faridrashidi said...

Salam,

Apa khabar? Pertama kali menjejakkan kaki ke sini.

Itulah peri pentingnya bersyukur dengan nikmat Allah. Sekali dia tarik nikmat mata, kita akan terasa susah. Saya juga memakai spek.

http://www.faridrashidi.com

annie said...

Salam kak ida, yuran tu tak banyak sikit kena adakan gak kak, klu tak banyak perkara yg tak dapat dilaksanakan sbb masalah kewangan. Lagipun amount yg ditetapkan rasanya tak terlalu membebankan, kan.

Samalah kita rabun kak, saya pun TERPAKSA buat baru sbb cermin mata lama powernya dah lebih, good news !!! rabun mata saya makin berkurangan.

SEMOGA KAK IDA SUCCESS SELALU. AMIN

shaniza said...

Salam sayang kak Ida...
Sebenarnya Pak Lah dh buat ibu bapa keliru tahun lepas. Yuran @ bayaran tambahan (kategori SUWA) tu adalah utk beli kertas exam, bayaran sukan n permainan, akt koko sek, takaful dll yg sek fikir perlu. Sebenarnya peruntukan kerajaan tak dak atas benda2 ni. Yg ada duit PCG mengikut kepala murid bg mata pelajaran sj (dh dikurangkan lg 10% tahun ni). Duit PCG diguna utk bayaran melibatkan P&P dan bahan kerja kursus.
Bagi bayaran PIBG pula akan dikutip asing mengikut sek (atas keperluan)Ada yg guna duit PIBG utk program kecemerlangan pelajar, bg hadiah pelajar, beli peralatan spt khemah sukan @ biaya minyak bas (kalau ada bas sek)dll bawah kelolaan PIBG.
Jadi keseluruhan bayaran akan nampak banyak. Sebenarnya yg Pak Lah umum tak payah bayar tu dlm RM 9.00 je iaitu yuran peperiksaan awam (UPSR,PMR,SPM,STPM)saja...
Dia dh bohong rakyat satu malaysia tahun lepas, dn guru serta sekolah hadapi masalah nk beli kertas exam (4 x exam setahun)sbb ramai pelajar tak bayar.

MaizaC'Joe said...

salam my lovely sis ida

masuk ja th baru.. semua busy.. semua tak menyampat.. maiza hari nie baru sempat singgh sana-sini.. moga akak sihat n ceria selalu....

Idalara said...

Salam Maiza....
terlalu bz..rasanya klaua kuat tenaga ni semua nk di buat..akak pun baru dpt update ni..

salam shaniza..
thanks dik atas penerangan yg jelas dh nyata buat kak ida..Syukur kak ida dah bayar yuran tu..

Salam annie..
ye ..kak ida dah baca penjelasan dari shaniza..

rabun kak ida ni rasanya makin tua makin teruk dik..tkpelah mng dah tua pun.

Idalara said...

salam faridrashidi..
terimakasih sudi ziarah di tempat saya..alhamdulillah wlupun sibuk tp sihat..sbb itulah kita sentiasa kena mensyukuri apa sj nikmat Allah.insyaallah sy akan singgah tempat farid.

Idalara said...

salam rashid..
tu lah kak ida dah faham bila dpt penjelasan dr cikgu cikgi..mudah2an cikgu rashid akan mebgakhiri zaman bujang tahun 2010 ni ye..

Idalara said...

salam aireel
:) terimaksih..
itulah sebabnya kdg2 ingin kembali ke zaman kecil kan..

Idalara said...

salam zedmagel..
insyaallah tetap maintain dgn kesabaran..

Idalara said...

salam azlyn
terimakasih singgah dan sudi menjadi teman kak ida..insyaallah mana yg baik jdkan pengajaran ye dik.

Idalara said...

salam sdr abu muaz..
tu sebab lebih baik jd org2 kecil je..org besar tahu ckp je..tp dia tk tahu yg buat org2 kecil mcm sy..

Idalara said...

salam naz..
kak ida rasa sepanjang tahun kak ida bz...:)
insyaallah..

Idalara said...

salam akak..
betul tu sbb nama pun mak@ibu..mana penah kita dgr ayah yg potpet..kan..

Idalara said...

salam ghostone..
kemajuan mereka lah yg kerap menutup matahati kita utk ke kedai bangsa kita..satu kesilapan yg kita lakukan..

Idalara said...

salam maiyah..
imsyaallah..bila terlalu bz..mlm cepat tido so tk sempat nak rasa sepi..kan..

Idalara said...

salam Abd Razak..
mcmne agaknya bila anak2 kehilangan ibu...tentu terlalu sukar nk dijawab..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...