Hari ini beberapa negeri di Malaysia cuti umum..termasuklah Ngeri Selangor, bukan Negeri tumpah darahku tapi Negeri tempat aku mencari rezeki dan tumpang berteduh..tapi biasalah aku....bila ada keja2 yang tak siap, hati aku asyik teringat tempat keje..siap berkemas dan memasak apa yang patut, aku ke tempat keja..
Sementara nak buka pintu ofis aku dah terdengar suara telefon menjerit2 minta diangkat..weh...diaorang ni tak tahu ke harini Selangor cuti!! aku abaikan je jeritan2 telefon tersebut walaupun agak menganggu...tapi bila dah ulang kali berbunyi sudahnya aku angkat juga..
"Assalamualikum.."
"Hello....tak de org ke...dah berpuluh kali saya call...semua org tak buat keje ke.."
Adoi...berdesing telinga aku..tak sempat aku nk cakap apa2..pung pang pung pang..suara sebelah sana menjerit..
"Dari pagi tadi sy call, ni baru nak jawab... sy nk tanya pinjaman emergency saya ni apa cite?"
"Maaf encik...hari ni kan Negeri Selangor bercuti...saya sorg saja yg bekerja..kalau tanya saya pun saya tk boleh jawab sebab semua maklumat kat tingkat atas.." alahai..lembut gigi dari lidah aku menjawab...
"Oooo..patutlah...sorry ye"
Pap!!...tak sempat aku nak cakap apa2 dia dah letak gagang...
Tu lah..lain kali nak sembur org tanya dulu...jangan main sembur tanpa usul peksa..kan sendiri dah malu...nasib baik aku tak nampak muka dia..mesti merah padam sebab malu...apa salahnya cakap dengan berhemah dan berbudi bahasa...bukankah bahasa jiwa bangsa...dan Bangsa Melayu memang terkenal dengan budi bahasa dan sopan santunnya.!!
21 comments:
jgn angkat kak
Bab sebegini harus tegas.
Kami di sini, during lunch time pun tak jawab call. Apa-apa hal tunggu time masuk kerja semula.
Sebelah pagi, selagi belum 8.30, wpun tepon bunyi memang kami tak jawab wpun kami dah masuk.
Semua orang kena ikut peraturan dan hormati peraturan orang lain juga.
Mesti selepas letak telefon tu, dia kemalu-maluan sendiri, kan Ida? :)
boleh tercalon Anugerah Pekerja Mithali
sabar ajerlah!
Laaa.. akak angkat kenapa? hee kesian kat org tu..
Koi dah lali dah dengan mende2 gini.Tapi kadang2 sakit juge telinge ter....
kat MAIJ pon kak bnda tu dah pkara biasa dgn para pemohon bantuan..
klu nk hentam tak kira masa,asal puas hati.. klu dah malu taw plak diam..
abaikan je kak..
main serang je dia
Salm Pn Ida,
Oklah tu. Jawab dengan lembut. Secara saikologinya orang berkenaan nak pakai wang cepat/urgen. Jadi tu yang angin sangat. BTW maafkanlah dia dan bantulah dia sekadar mampu. Memang parah awal tahun ni baru lepas pendaftaran anak2 sekolah terutamanya yang anak ramai tu. Jadi tindakan puan tu saya rasa sebenarnya betul.
Mountain climber
Assalam MC
Insyallah..mcmmana penat pun sy akan jwb dgn sebaik mungkin..sy faham masalah ibubapa awl2 tahun ni..kalau sy dudk di temapt mereka pun mungkin sy juga jadi mcmtu..
Seri..agaknya penat mendail no..
hysman..
ye lah kita keja dgn org memang mcmtu lah..kena sabar je...suka atau tk kena terima je.
Jejaka Desa
kena sabar je..walaupun sakit telinga dibuatnya
Yan..
tak sanggup dgr fon tu menjerit2..tu pasa akak angkat gak,..alhamdlillah rasanya dh settle mslh org tu harini td.
Cikgu Tie..
memang kena sabar je berdepan dgn mslh mcmni,
Abadi Romeo..
insyallah kalau ada anugerah tu..
Kakcuk
tu sudah pasti sebab tk usul peksa lagi..:)
Aziezah
sepatutnya begitu lah tp kdg2 takut ahli lembaga pengarah yg call tk tentu masa..tak pasal2 kami kena marah pulak..jadi bila ada call masuk sebelah pagi terpaksa angkat juga.
Imansah..hehehe dah angkat pun..
info tentang telinga berdesing di SIHAT SELALU - Tinitus - Telinga Berdesing
Post a Comment